Dit is slechts een van de benodigde ingredienten voor onweer, maar zeker een reden om die dag in de gaten te houden. Lag het gebied met de meeste cape gisteren nog boven het oosten van Nederland, nu ligt het meer over het zuidoosten en centraal Belgie (terwijl het in de run van gistermiddag verdwenen was):
Een eerste check is kijken waar het minimum van de Lifted Index (-3 boven zuiden van Belgie) vandaan komt. T500 is zo'n -19/-20, Tmax is daar 19 graden, terwijl langs de de NL/D grens 23'ers staan. Dauwpunten liggen rond de 13, lijkt me mogelijk. Deze dauwpunten vallen samen met een regengebiedje dat GFS in de ochtend over laat trekken.
Er is convergentie aan de grond, op de juiste plek. Echt veel draaiing of snelheidstoename met hoogte is er niet.
Op basis van deze GFS run zou ik zeggen: in de loop van de middag ontstaan er rond de Ardennen onweersbuien die langzaam richting Nederland trekken. Maar goed, dat is op basis van 1 run van 1 model...
Danie
Ik hoop idd dat het zondag gaat onweren, de kaartjes zien er al 2 dagen goed uit (voor mij teminste )
bron: weeronline.com
Nu hopen dat het wat wordt | Gewijzigd: 24 april 2009, 11:40 uur, door koen122
Dat klopt er staat een topic over op het forum lees dat maar even
Maar ik blijf enigzins wat negatief erover... Maar hoop het beste anders zit er niets anders op om even naar Belgie te rijden
zaterdag 25 april word op verschillende sites ook al onweer voorspelt
hoe ziet er dan morgen uit slechts lokaal weer. en zondag mischien meer??
wat zegt de laatste run over morgenamiddag en avond
Zelf sluit ik onweer geheel uit voor morgen. Er is namelijk op het moment geen 1 teken dat erop wijst dat er morgen in de namiddag of beter gezegd morgen heel de dag onweer verwacht wordt. Wel geven de kaarten op het moment iets aan voor 03u UTC ten zuiden van Eindhoven en om 06u UTC in het noordwesten maar dat heeft geen enkele betekenis in mijn ogen. Ik ben wel benieuwd welke sites dit allemaal beweren.
Vandaag is de 20°C hier wel gehaald, of het morgen en overmorgen ook zover komt, ik vraag het me af. Wat ik me ook afvraag is wordt het wel onstabiel genoeg. Het wordt weer nowcasten met het koufront, over het algemeen komt het vaker minder goed uit in dit soort situaties. Ach ja, de echte onweersdagen komen vanzelf wel weer in het aankomende seizoen. | Gewijzigd: 24 april 2009, 16:04 uur, door Martijn17
Er is er eigenlijk maar 1 die ik echt vertrouw en dat is www.weer.nl tjah en buienradar (radarbeelden van de regenverwachting ed) natuurlijk.
Het KNMI komt vaak ook wel in de richting.
weeronline.nl, weathernews.nl en piet paulusma (die volgens mij alleen maar voor Friesland voorspeld) geloof ik niet meer. 99 van de 100% klopt het niet.
Verder hebben we ook nog meteogelderland die vaak wel in de richting komt en de Gelderlander, maar dit is lokaal.
Heeft er idd iemand verder nog een site die vaak WEL klopt? | Gewijzigd: 24 april 2009, 17:43 uur, door channiej
De meeste kans is voor een zondag. Zoals nu de kaarten er voorstaan is er alleen maar in het noordoosten