Een huis in Hoofddorp werd aan het begin van de avond getroffen door een bolbliksem. De bewoonster, die op dat moment haar vijfjarige dochter naar bed bracht, moest met gehoorproblemen naar het ziekenhuis. Het huis is door de klap onbewoonbaar geworden. De familie wordt tijdelijk in een hotel opgevangen.
Bron: RTL Nieuws
Soms slaat het in en gebeurt er niks, hooguit een dakpan kapot of en zwarte vlek.
De andere keer is het hele huis naar de kloten
Inderdaad, ik dacht precies hetzelfde. Ik heb een keer meegemaakt dat de bliksem tegenover het huis insloeg op een vlaggenmast, die niet eens stuk was! Er was alleen een zwarte vlek op de bovenkant. Maar ik begrijp dat het hier dus gaat om bolbliksem? Dat is dus wel vrij bijzonder!
Ik woon in Lisse, niet zo heel ver van Hoofddorp vandaan dus. Ik heb rond die tijd wel een felle flits gezien en het duurde erg lang voor de donder kwam dus het zou daarvan geweest kunnen zijn qua afstand. Ik schrok me ook lam, het regende nog helemaal niet hier en had ook nog niet gerommeld. Maar het hoeft niet van die klap geweest te zijn hoor, ik weet niet precies hoeveel km Hoofddorp van hier is en of dat wel mogelijk is...
Zoiets als dit is dus ook een reden dat ik bang ben voor onweer, het is zó krachtig en ze zeggen toch altijd dat een huis veilig is?? Natuurlijk is de kans dat zo iets als dit gebeurt heel klein, maargoed ik slaap op de bovenste verdieping en hij zou maar in het dak boven m'n bed inslaan... Moet je niet teveel aan denken
Hebben jullie dat dan nooit dat je bang wordt door zulke berichten?
wat een ravage zeg , moet er niet aan denken, heb net de zolder klaar.
maar ja ,daar ben je dan hopelijk voor verzekerd!
gelukkig is er niemand gewond daar!!!
reactie op janine; ik zelf wordt in ieder geval niet bang van zulke berichten, het geeft me juist meer interesse...moet je die kracht van die inslag eens indenken!!
heb zelf ooit eens een blikseminslag meegemaakt in een straatput enkele meters voor me, en heb daar de hele dag van 'genoten'.
maar ik begrijp en respecteer volledig de mensen die hier absoluut niet van houden!
mijn ervaring lijkt op het volgende filmpje maar dan overdag,en ietsie dichterbij!!
groetjes Ruk. | Gewijzigd: 17 april 2009, 19:22 uur, door ruk
Kijk eens op de wiki van onweer-online. Daar staat het een en ander op.
Maar dat is inderdaad flink heftig, zo'n inslag in huis. Heel wat jaren geleden gebeurde het bij mijn overburen via de stenen schoorsteen recht door de pijp tot waar deze eindigde in de huiskamer. Gelukkig waren m'n buren toen niet thuis, want er was heel wat kapot gegaan natuurlijk! Het geluid was een oorverdovende klap met natuurlijk nergens in de buurt nog elektriciteit aanwezig. Ik was toen een jaar of 10, maar dat beeld en geluid staat nog vers in m'n geheugen.
2 Jaar geleden gebeurde hetzelfde in Hongarije tijdens 1 van de vele stormen aan het Balatonmeer. Dit keer was de storm behoorlijk hevig en sloeg het in op een boom op een grote camping waar dus tenten bij stonden. Heb het niet gezien, maar sprak 1 van de personen die er zat. Flinke schrik daar natuurlijk! We zagen het gebeuren ook vanaf het hotelbalkon.
Maar ik weet dat een kennis van mij, bij hun was de bliksem in de lantaarnpaal voor het thuis ingeslagen. Als gevolg al hun electrische spullen waren aan gort. Haha, hadden ze net het eea vervangen, tv, pc, van dat soort spul.
Ze hebben dan ook een vrij exclusieve auto, deze staat normaal onder de des betreffende lantaarnpaal. De auto hadden ze net de avond verplaatst, vlak voor het onweer. Van de lantaarnpaal was de lichtbak har naar beneden gekomen, nu op een auto van iemand anders. Die had flinke schade...