Maar...
Nu zit ik met het volgende. Ik moet een relatief eenvoudige berekening maken om een X- en Y-coordinaat te berekenen, maar ik kom er ff niet meer uit. Dit is brugklas-stof en hier heb ik letterlijk 9's en 10en mee gehaald, maar het is te lang geleden en ik ben het gewoonweg vergeten.
De volgende afbeelding zal een hoop duidelijk maken:
:(
Er is vast iemand die hier antwoord op weet... Alvast bedankt! | Gewijzigd: 16 april 2009, 21:36 uur, door Basch
nog een aanvulling: c = √(a² + b²)
Elke rechthoekige driehoek kan in twee kleinere rechthoekige driehoeken verdeeld worden | Gewijzigd: 31 juli 2010, 16:34 uur, door MarkNL
scroll ff iets naar beneden dan weet je wat ik bedoel met die driehoekjes
Uitleg werk ik zo nog ff uit
A = 100
B = 173.21
C = 200
---------------EDIT-----------------
Korte uitleg:
Benodigde formules:
sinus(α) = O / S
A2+B2=C2
B = √(C2 - A2)
Je hebt in dit geval alleen een schuine zijde.
Nu weten we maar één zijde, we hebben twee zijden nodig, dus de stelling van Pythagoras kunnen we wegdoen voor het eerste deel.
Ik kies voor de sinusberekening. Dan kun je de overstaande zijde berekenen en daarna met de stelling van Pythagoras de rest doen.
We doen op de rekenmachine (hier opgeschreven met naamgeving in vb.) sin( c ) x C = A
Ofwel sin(30) x 200 = 100
Nu weten we dus A2+B2+C2 = 1002+B2+2002.
Om het af te maken een snelle berekening: B = √(2002-1002) = 173.21 | Gewijzigd: 31 juli 2010, 16:34 uur, door MarkNL
Uitleg werk ik zo nog ff uit
A = 100
B = 233.61
C = 200
---------------EDIT-----------------
Korte uitleg:
Benodigde formules:
sinus(α) = O / S
A2+B2=C2
B = √(A2 +C2)
Je hebt in dit geval alleen een schuine zijde.
Nu weten we maar één zijde, we hebben twee zijden nodig, dus de stelling van Pythagoras kunnen we wegdoen voor het eerste deel.
Ik kies voor de sinusberekening. Dan kun je de overstaande zijde berekenen en daarna met de stelling van Pythagoras de rest doen.
We doen op de rekenmachine (hier opgeschreven met naamgeving in vb.) sin( c ) x C = A
Ofwel sin(30) x 200 = 100
Nu weten we dus A2+B2+C2 = 1002+B2+2002.
Om het af te maken een snelle berekening: B = √(1002+2002) = 233.61
Laatste stukje lijkt me niet goed. B kan natuurlijk niet langer zijn dan C.
1002+B2=2002
B2=2002-1002
B = 173.20
Verder chapeau hoor. Die sinus berekingen lag bij mij ook erg ver begraven. | Gewijzigd: 31 juli 2010, 16:35 uur, door MarkNL
$iLongSide = sqrt(pow($iShortSide, 2) + pow($aStrikInfo[3], 2));
De array $aStrikeInfo bevat informatie over de ontlading. Bij key 1 zit de hoek van de ontlading t.o.v. de Boltek-radar. Bij key 3 zit de afstand van de radar tot de ontlading.
Je kan die 3-hoeksmeting ook met 2 bolteks doen mits je geen 3de hebt, maar hoe meer bolteks, hoe minder de afwijking is en hoe beter de meting word. Strikestar doet precies hetzelfde.
Heb nooit wiskunde gehad (half jaar). Dus snap er sowieso al niks van | Gewijzigd: 19 juni 2009, 18:02 uur, door Oxize
Ik wordt er echt nie wijs uit
Voor ik dergelijke sommen heb uitgerekend op de weg, lig ik al 25 keer op m'n voorligger
Gewoon 2 minimaal seconden afstand, dat is duidelijk.
Maargoed, ik was even nieuwsgierig en bewonder het dat mensen zo goed kunnen rekenen | Gewijzigd: 19 juni 2009, 18:49 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Je kan die 3-hoeksmeting ook met 2 bolteks doen mits je geen 3de hebt, maar hoe meer bolteks, hoe minder de afwijking is en hoe beter de meting word. Strikestar doet precies hetzelfde.
Heb nooit wiskunde gehad (half jaar). Dus snap er sowieso al niks van
Dan deel ik je ervaring mee
Het grappige nu is dat de meeste vmbo scholen een rekenmachine mogen gebruiken
ik denk ook dat ik maar een half jaar wiskunde heb gehad op de mavo en verder op het ROC = Radicaal Opleidings Centrum bakken ze er al helemaal nix van... Gaan de leraren antwoorden aan je vragen hoe je een school netwerk kan hacken
Je schuine zijde is 200, dus een factor 100 hoger.
Daarom is je korte zijde 1, maal de factor 100 = 100.
Je lange zijde is dan wortel 3 = 1,7320508 maal factor 100 = 173,20508.
Voor de overige 'gevallen', onthoud: soscastoa :)