Het is gewoon zo dat rivieren weinig tot geen invloed hebben op onweersbuien. Hoogteverschillen daarentegen wel. Deze kunnen niet alleen de baan van een bui beinvloeden, maar kunnen ook als extra trigger dienen. De heuvels die we in Nederland hebben zijn daar echter niet hoog genoeg voor, maar in de Alpen werkt dit bijvoorbeeld wel
Nee, ga er maar vanuit dat wetenschappers in dit geval gelijk hebben. En dat met die klimaatverandering is gewoon een totaal ander geval en niet hiermee te vergelijken. Dat is niet door simpele metingen en dergelijken te bepalen omdat men ook met talloze andere dingen rekening moet houden die honderden miljoenen jaren terug gaan. Ben maar blij met die wetenschappers, want zonder hen zat jij nu niet achter je computer naar o-o te kijken
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Maar kom, zo'n zandbultje van amper 20 meter in vergelijking met een bui van 10 kilometer hoog???
heb wel invloed dus
Ik hoorde van me vaders vriendin dat een vriend van haar vriendin in Borger woont,
die vertelde dat de bui soms terug kwam of afzwakte
de bui komt daar weg, en dan gaat ie halfrond dat water en dan komt ie een heuvel tegen en komt dan weer terug!
Ik knikte maar instemmend, wetend dat zo'n man niet meer te overtuigen is van hoe het wel zit.
Onweer is niks mysterieus, het is gewoon een dikke bui.
We weten nu toch wel beter? Een onweersbui (en ook regenbui) wordt gewoon met de windrichting meegevoerd
en komt in nederland geen noemenswaardige obstakels tegen, die de bui van richting kan doen veranderen.
Is er geen onderzoek waarin de trekrichting van buien voor een lange tijd is bijgehouden in relatie met "obstakels"?
Als uit zulk onderzoek blijkt dat een bui niet over de hondsrug kan komen, geloof ik het ook.
Maar is het misschien ook niet een beetje toeval?
De buien van de eerste helft van juli hebben niet echt huisgehouden boven Coevorden.
Terwijl ik toch echt dacht meerdere malen de volle lading te krijgen.
Je zou bijna denken dat de bui niet over Coevorden kan komen!
Ik zal zelf eens gaan spitten of er meer over dit onderwerp te vinden is.
Het KNMI rept er deels over, te weten:
"Ook heuvels zijn bevorderlijk voor onweersbuien, maar in ons land zijn de reliëfverschillen te gering om verschillen in kaart te brengen. Alleen plaatselijke warmte-onweders ontstaan door hitte kunnen invloed ondervinden van de ondergrond. Warmte-onweer ontstaat bij voorkeur boven droge streken die sterk verhitten, zoals de Veluwe of de Kempen. Door de geringe wind op grote hoogte blijven de buien lang boven een bepaald gebied hangen."
Hele artikel hier.
RTV Utrecht / Arie Verrips:
"De heuvels van het Salland en Twente zijn duidelijk van invloed bij het al dan niet voorkomen van buien. Stijgwinden bij bepaalde weersomstandigheden zorgen daar voor meer/actievere neerslag. Daarom kunnen er op korte afstand grote verschillen voorkomen, vooral in de zomer en nazomer. In delen van Twente onweert het in de zomer vaker dan meer westelijk. Niet zelden komt het tot hevig onweer."
Hele artikel hier.
Stormjagers.nl:
"Toch blijkt uit de praktijk dat zelfs de heuvels van de Utrechtse heuvelrug, de Veluwe en Twente, alsmede de invloed van grote stedelijke gebieden (Amsterdam en Rotterdam) enigszins van invloed kunnen zijn op de activiteit van frontaal onweer."
Hele artikel hier.