Wij zijn net verhuisd van Assen naar Buinen en nu heb ik begrepen dat het voor een onweerliefhebber qua onweer niet aantrekkelijk is om op de hondsrug te wonen.
Weet iemand hier daar meer over te vertellen?
Zou wel jammer zijn wanneer ik de mooie buien moet missen!
Irene
Mijn opa en vader zeggen altijd als het goed onweert dat de bui de Hondrug niet over wil
De bui blijft dan vaak hangen of komt terug.
Dit heeft dan weer met eb en vloed te maken van de waddenzee volgens mij
Meer kan ik je helaas niet vertellen....
De grap is dat je vaak op de buienraders kunt zien hoe het werkt. Je moet allereerst weten waar je woont op de radar. Dan moet je kijken waar de opstakels zijn en in jouw geval dus de Hondsrug. De volgende stap is heel vervelend, je moet domweg wachten op onweer en kijken wat er gebeurt.
Toeval wil dat vorig jaar bij mij 2 keer en bui liet zien wat er gebeurde. ! keer de Sallandse heuvel rug en 1 keer de IJssel.
Bij de bui die van oost naar west trok was het zo dat de bui over de Sallandse heuvelrug trok echter alleen het deel wat de regen bracht. Het onweer ging zuidelijk langs en trok tussen de Sallandse en Markeloose heuvelrug door (over de A1 dus).
Dit was op de buienradar mooi te zien om dat de bliksem en bocht maakte precies op de plaats van de heuvelrug (werd er als het ware om heen geleid).
Bij de IJssel gebeurde precies het zelfde. De bui trok zeg maar noordoost tussen Apeldoorn en Deventer door en zou Deventer zeker raken, maar net voor de IJssel week het onweer naar links om langs de IJssel op te trekken in plaats van er over heen te komen. Ook hier weer dat duidelijke bliksem patroon.
Ik zou dus zeggen kijk er maar eens naar en zoek ook in de buurt naar obstakels als heuvels, bergen en water.
Je hebt ook geluk als je geluk hebt. Het is in Deventer zo dat als de bui maar sterk genoeg is deze wel over het obstakel heen komt maar dan heb je nood weer zo als je dat echt niet vaak beleeft.
Hij begint ongeveer in Emmen.
Wij denken ook steeds dat dat het probleem is.
Het valt op dat de onweersbuien bij Coevorden altijd of het duitse land in gaan of over Hoogeveen/Assen.
Het is niet 1x voorgekomen maar ik merk het elke zomer.
Dus het zou zomaar kunnen!
Ons huis staat zo'n beetje op het hoogste punt van Buinen, het huis staat ook mooi hoog, ik heb begrepen 2 of 3 meter verschil met de hoofdstraat, die aan het eind van de straat vanuit het huis te zien is.
Nou ik zou zeggen: laat het onweer seizoen maar weer beginnen hahaha.
Maar komt het er wel recht overheen, berg je dan maar. Dan is het knallen geblazen. Heb ik 2 keer meegemaakt tot nu toe.
Veel plezier in Buinen.
Raymond
Ik volg dit fenomeen al zeker 25 jaar en heb gezien wat voor effect de buien hebben die blijven hangen en buien die wel over steken. En een keer heb ik zelfs de bui over zien steken voor mijn ogen.
als ik de laatste jaren de buienradar en alle blitzsites erbij pak dan valt het mij vaak op dat het lijkt alsof het IJsselmeer een grote magneet is waardoor het onweer wat vanuit het zuiden op komt zetten vaak afbuigt naar links, richting Friesland.
ik heb sowiezo wel eens een onweersstoring gevolgd die in de nacht vanuit België kwam opzetten, maar die was aan het afzwakken en bleef hangen onder de grote rivieren. Met als gevolg dat daaronder behoorlijke waterschade te meten was terwijl net boven de rivieren nauwelijks n drup was gevallen.
hier is het altijd maar afwachten waar het onweer vandaan komt, de meeste kans op een onweersklap hier in de stad komt door buien die in het binnenland zijn ontstaan en naar het noorden trekken.
uitzonderingen zijn natuurlijk de gigantische complexen die vanuit frankrijk/belgie soms hierheen komen, die zijn te groot om zich door wat dan ook te laten tegenhouden (gelukkig) maar die komen niet zo heel vaak voor.
ook kan ik me van n jaar of 2/3 geleden dat prachtige rolwolkcomplex wat van de noordzee naar nederland kwam, en die spectaculair snel over het land heen trok. volgens mij heb ik daar nog ergens een filmpje van liggen. zal hem eens opzoeken.
De grap is dat je vaak op de buienraders kunt zien hoe het werkt. Je moet allereerst weten waar je woont op de radar. Dan moet je kijken waar de opstakels zijn en in jouw geval dus de Hondsrug. De volgende stap is heel vervelend, je moet domweg wachten op onweer en kijken wat er gebeurt.
Toeval wil dat vorig jaar bij mij 2 keer en bui liet zien wat er gebeurde. ! keer de Sallandse heuvel rug en 1 keer de IJssel.
Bij de bui die van oost naar west trok was het zo dat de bui over de Sallandse heuvelrug trok echter alleen het deel wat de regen bracht. Het onweer ging zuidelijk langs en trok tussen de Sallandse en Markeloose heuvelrug door (over de A1 dus).
Dit was op de buienradar mooi te zien om dat de bliksem en bocht maakte precies op de plaats van de heuvelrug (werd er als het ware om heen geleid).
Bij de IJssel gebeurde precies het zelfde. De bui trok zeg maar noordoost tussen Apeldoorn en Deventer door en zou Deventer zeker raken, maar net voor de IJssel week het onweer naar links om langs de IJssel op te trekken in plaats van er over heen te komen. Ook hier weer dat duidelijke bliksem patroon.
Ik zou dus zeggen kijk er maar eens naar en zoek ook in de buurt naar obstakels als heuvels, bergen en water.
Je hebt ook geluk als je geluk hebt. Het is in Deventer zo dat als de bui maar sterk genoeg is deze wel over het obstakel heen komt maar dan heb je nood weer zo als je dat echt niet vaak beleeft.
Wat je zegt klopt niet helemaal. De buien zullen nooit ineens een andere richting nemen - ze blijven dezelfde koers houden. Wel kunnen ze door dit soort obstakels in kracht afnemen. Dit gebeurd inderdaad vaak bij de Ijssel.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
In amersfoort gaat het ook altijd meesterlijk er langs en nooit er echt flink overheen
zou dat de utrechtse heuvelrug of amersfoortse berg zijn?
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Goede uitleg over de invloed van rivieren op onweer...
En wat wetenschappers zeggen klopt he dat zien we aan het klimaat. Nee geloof mij maar dat wetenschappers het mis hebben. Ik heb het zelf veel te vaak mee gemaakt dat het zo is en even zo vaak ook dat het en ramp is als en flinke bui wel over de IJssel springt.
Dat stukje van het KNMI raakt ook echt kant nog wal want de buien van 14 juli gaven het zelfde patroon te zien als boven door mij beschreven.
Het probleem is eerder dat de waarneming de verkeerde is. Maar ja goed ik ben en leek dus zal het wel is hebben. | Gewijzigd: 3 augustus 2010, 15:11 uur, door Imrich