no problemo
voor een kleine investering ken je van het merk Cokin het Z pro, systeem aanschaffen, systeem kost ongeveer 70 euro, en per filter iets van 40 euro ( ligt eraan wat voor filter )
voordeel is wel als al je lenzen dezelfde maat hebben ( 77 mm bijvoorbeeld ken je het op elke lens gebruiken )
hier een google archief foto, de filter zijn glasplaatjes die je erin schuift en zo ken je dus je gebied regelen ( ken ook links rechts draaien)
je ziet trouwens dat er een grijs verloopfilter in zit ( bovenzijde van het glas is donker, onder licht )
Ik had scherpgesteld op wat bomen in de verte. Betekend meestal dat de achtergrond ook scherp is. Maar, mijn diafragma stond op sommige foto's op F22. Dus dan heb je zowiezo bijna alles scherp.
F/14 25sec 55mm ISO100
*edit*
Thanks mark | Gewijzigd: 11 april 2009, 20:28 uur, door Amarpilot
Citaat van Amarpilot, zaterdag 11 april 2009, 20:21 uur Maar, mijn diafragma stond op sommige foto's op F22.
Pas je op dat de foto's dan erg soft kunnen worden. F8 is meestal optimaal voor een lens, nog meer knijpen (groter diafragma-getal) verminderd meestal de kwaliteit. En als je een groothoek gebruikt levert F8 op een punt niet te dichtbij een ruime scherptediepte.
Scherptediepte calculator: http://www.dofmaster.com/dofjs.html | Gewijzigd: 12 april 2009, 01:42 uur, door Martijn