- Vamiddag al Cape + Negatieve LI boven NL
- Vrijdag ziet er nogsteeds (qua Cape) explosief uit
- Zaterdag is heeeeel stuk minder geworden. Op een stukje van NO Groningen na geen 500+ Cape meer in NL.
Vrijdag ziet er voor de liefhebbers van het zwaardere convectieve werk goed uit. Op verschillende forums wemelt het reeds al van de CAPE en LI kaarten, welke gunstige waarden aangeven voor de vorming van onweer. De KO index, waar ook de stijgbewegingen bij geplot zijn, geven ook aan dat onweer goed mogelijk is. Veel verschillende indices laten dit terug zien, alsmede dat er een neerslag signaal geplot word over België en Nederland.
Voeding voor het genereren van onweersbuien lijkt er dus voldoende aanwezig te zijn. Ook de onstabiliteit is volgens verschillende indices voldoende. Onweer moet echter ook een zetje krijgen om te ontstaan (wat wij de trigger noemen). Deze trigger lijkt morgen vooral boven de oostelijke grensgebieden van NL en BE aanwezig te zijn. De hoger gelegen gebieden zoals de Ardennen en Eifel lijken goede papieren te hebben voor het triggeren van buien door het reliëf.
Als we dan gaan kijken naar de dynamische omstandigheden (oa. shear) zien we echter dat dit toch tegen valt. Hierdoor zal er geen, of in ieder geval weinig organisatie van onweersbuien plaatsvinden en mogen we bv. een MCS, Squall-line en supercells uitsluiten.
We gaan het geheel goed volgen en vanaf morgen de zaak proberen te nowcasten. Uiteraard zal er bij een gunstige situatie ook een chase volgen!
©Piet Berger Stormchaser
MAAR....ik blijf posietief en hopen
Ruk.
Maar ik zal de hele dag de lucht in de gaten houden | Gewijzigd: 9 april 2009, 19:56 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Voor zaterdag meer de oostgrens. overijsel/drenthe/groningen. maar meenste kans bij onze oosterburen.
Tot nu toe geen spectaculaire vooruitzichten.
Dit is tot nu toe hoe de kaarten er voor liggen. maar die zullen nog wel weer geschut worden neem ik aan.
Grtz/......
Idd:Jan, dat was mijn eerste indruk ook. maar wie weet zijn de paashazen ons gezind en laten wat eieren knallen boven ons kikkerlandje.
Mijn indruk is dat er zaterdag meer te verwachten is dan vandaag (lokaal misschien) en dat we naar onze oosterburen moeten.
Maar goed het kan plots veranderen. en een nadeel is dat het nog te vroeg in het jaar is. voor op grote schaal en zwaar onweer.
Zeg maar zo wie het kleine niet trotseerd. is het grote niet weert. alles aan onweer is meegenomen. vooral hier int noord oosten. met barre weinig onweer.
En hope doet leven. en blijven het volgen voor deze twee dagen. en gelukkig hebben we nog een mooie tijd voor de boeg.
Grtz/...
Vrijdag ziet er voor de liefhebbers van het zwaardere convectieve werk weer interessant uit. De indices als CAPE en LI , welke gunstige waarden aangeven zijn nog altijd aanwezig over de Benelux. De KO index, waar ook de stijgbewegingen bij geplot zijn, geven ook aan dat onweer goed mogelijk is. Veel verschillende indices laten dit terug zien, alsmede dat er een neerslag signaal geplot word over België en Nederland.
Voeding voor het genereren van onweersbuien lijkt er dus aanwezig te zijn. Ook de onstabiliteit is volgens verschillende indices voldoende. Onweer moet echter ook een zetje krijgen om te ontstaan (wat wij de trigger noemen). Deze trigger lijkt morgen vooral boven de oostelijke grensgebieden van NL en BE aanwezig te zijn. De hoger gelegen gebieden zoals de Ardennen en Eifel lijken goede papieren te hebben voor het triggeren van buien door het reliëf. De rechteringang van een Jetstreak komt vandaag dicht bij het westen van de Benelux, wat de dynamiek daar wat bevorderd. Uitgesproken dynamische omstandigheden verwacht ik daar echter niet. Echter kunnen door stijgbewegingen die hier plaatsvinden wel buien ontstaan.
De dynamische omstandigheden (oa. shear) vallen echter tegen om zware buien te genereren. Hierdoor zal er geen, of in ieder geval weinig organisatie van onweersbuien plaatsvinden en mogen we bv. een MCS, Squall-line en supercells uitsluiten.
We gaan het geheel goed volgen en de zaak proberen te nowcasten. Uiteraard zal er bij een gunstige situatie ook een chase volgen!
©Piet Berger Stormchaser
Met een beetje geluk zijn oer een klein uur de soundings van De Bilt en Essen binnen, dan kunnen we zien wat er nu echt aan Cape in de lucht zit.