De Grote Prijs van Maleisië is zonet stilgelegd omdat een zwaar onweer racen onmogelijk maakte. Het is afwachten of de race nog verder zal gaan als de baan opdroogt. Na een uur rijden moesten nog 24 laps worden afgelegd. Jenson Button had de leiding voor Timo Glock. Aangezien de race laat op de dag (plaatselijke tijd) gereden wordt, is het straks misschien te donker om nog te rijden.
Glock gokt
Enkele dagen gelden hadden de teams al een voorproefje gekregen van een onweersbui in Maleisië. Al tijdens de opwarming hingen de wolken dreigend rond het circuit. Veel teams gokten op een snelle pitstop, maar de regen bleef uit. Kimi Räikkönen kreeg als eerste regenbanden, maar ging zich dat al snel beklagen. Toen het begon te druppelen, kwamen de meeste wagens binnen voor regenbanden. Enkel Timo Glock nam het risico om op intermediates te rijden. Zo kon hij naar de tweede plaats oprukken, want de baan bleef verrassend droog.
Rode vlag
Even later gingen de sluizen helemaal open. De pitlane werd getroffen door verscheidene blikseminslagen. De baan stond in een mum van tijd onder water en de safety car kwam de wagens begeleiden. Een minuut later kwam de rode vlag tevoorschijn. De race was voorlopig afgelopen. Bij veel teams heerst paniek en verwarring. Het ziet er momenteel naar uit dat de Grote Prijs van Maleisië letterlijk in het water zal vallen. De Formule 1 is de voorbije jaren nog maar zelden door zulke omstandigheden getroffen. Volgens de meest recente voorspellingen zal het nog zeker een half uur regenen.
Halve punten
Als de wedstrijdleiding beslist om de race te stoppen, zullen de punten gehalveerd worden omdat slechts 75 procent van de afstand is afgelegd. Nummer acht Mark Webber zal dan bijvoorbeeld een half punt krijgen, Jenson Button kan de race winnen met vijf punten. In 1984 had Alain Prost een half puntje tekort om wereldkampioen te worden. De meeste piloten hopen dat ze niet meer te hoeven racen in deze omstandigheden, maar de beslissing ligt bij de FIA.
Bron: Hln | Gewijzigd: 13 februari 2017, 09:34 uur, door Joyce.s
De Grote Prijs van Maleisië werd stilgelegd omdat een onweer het racen onmogelijk maakte. Na een uur rijden moesten nog 24 laps worden afgelegd. Jenson Button had de leiding voor Timo Glock. Aangezien de race laat op de dag gereden wordt, werd het te donker om de race verder uit te rijden. Tijdens de opwarming hingen de wolken dreigend in de omgeving. Kimi Räikkönen kreeg als eerste regenbanden, maar beklaagde zich dat. Steeds meer wagens kwamen binnen voor regenbanden. Enkel Timo Glock bleef op intermediates rijden. Zo kon hij naar de tweede plaats oprukken. Dan gingen de hemelsluizen helemaal open. De pitlane werd getroffen door blikseminslagen, de baan stond onder water en de safety car kwam de wagens begeleiden. De race werd voorlopig gestopt en bij veel teams heerste verwarring. Het bleef regenen waardoor de Grote Prijs van Maleisië letterlijk in het water viel.
De punten werden gehalveerd omdat slechts 75 procent van de afstand is afgelegd. Nummer acht Mark Webber zal dan bijvoorbeeld een half punt krijgen, Jenson Button won de race met vijf punten. In 1984 had Alain Prost een half puntje tekort om wereldkampioen te worden. De wedstrijdleiding besloot de stand van de 31ste lap als eindstand te nemen. Daardoor verloor Timo Glock de tweede plaats aan Nick Heidfeld. Lewis Hamilton werd zevende en Ferrari pakte weer geen punten. De teams hielden zich klaar voor een herstart, maar vergeefs. Er zal de komende dagen nog veel puzzelwerk gebeuren om iedereen in deze chaotische omstandigheden tevreden te stellen.
bron: belg.be
Ik zag me daar een paar mooie luchten en zeer mooie bliksemontladingen. Het onweer in Maleisië kan heel spectaculair zijn voor een Nederlander weet ik van kennissen die er weleens op vakantie zijn geweest!
Je zou alleen al voor het onweer naar Maleisie gaan.
Heerlijk toch, een palmstrand met enorme opbollende stapelwolken en bliksemflitsen op zee. GAAAF!!