Nederlandse wetenschappers van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, ingenieursbureau Arcadis en de gemeente Rotterdam gaan New York helpen om de stad te beschermen tegen overstromingen. Uit onderzoek is gebleken dat de Amerikaanse metropool een van de kwetsbaarste steden ter wereld is als het gaat om hoogwater, zo maakte de VU woensdag bekend.
Serie maatregelen
Orkanen en winterstormen kunnen voor honderden miljoenen euro schade aanrichten in New York, aangezien een derde van de stad minder dan twee meter boven zeeniveau ligt. Dijken en stormvloedkeringen ontbreken. Naar Nederlandse begrippen is het beschermingsniveau van de wereldstad erg laag, stelt Jeroen Aerts, hoogleraar klimaat- en waterrisico's aan de VU.
De Nederlanders hebben een serie maatregelen in gedachten. Zo willen ze stormvloedkeringen bouwen, maar ook zand opspuiten voor de kust van de stad. Bouwplannen aanpassen aan de risico's van hoogwater is een andere optie. De voorstellen van de commissie-Veerman voor de toekomstige bescherming van Nederland tegen overstromingen en het Waterplan Rotterdam 2030 kunnen als blauwdruk voor New York dienen.
Connecting Delta Cities
Volgens Aerts is de tijd juist nu rijp voor maatregelen tegen overstromingen. "Er wordt in New York voor miljarden euro's geïnvesteerd in bruggen, tunnels, wegen en gebouwen om de economie weer op gang te brengen. Met wat kleine aanpassingen kunnen die plannen klimaatbestendig worden gemaakt. Dat scheelt enorme extra kosten in de toekomst."
De risico's die New York loopt zijn in beeld gebracht in de film Connecting Delta Cities, waaraan ook vertegenwoordigers van Rotterdam en Jakarta hebben meegewerkt.
©Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 17:49 uur, door Joyce.s
Arcadis heeft een waterkering ontworpen die New York moet beschermen tegen een stormvloed. Delen van New York en New Jersey zijn namelijk zeer kwetsbaar voor zware stormen. De stormvloedkering zou moeten komen in Verrazano Narrows, de verbinding tussen de Upper New York Bay en de Atlantische Oceaan.
De kering is 1500 meter lang met een opening van 250 meter in het midden. Deze zorgt ervoor dat schepen onder normale weersomstandigheden de baai van New York in- en uit- kunnen. Tijdens een storm wordt de opening afgesloten. Ook zijn er achttien deuren die op en neer kunnen bewegen. De kering lijkt daarmee op een combinatie van de Oosterscheldekering en de Maeslantkering. Arcadis schat de kosten voor de Verrazano-kering op 6,5 miljard dollar.
©Ingenieursjournaal | Gewijzigd: 1 april 2009, 23:51 uur, door talkyr86