Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Dec 2024 00:20:19

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Dec 2024 15:26:46

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

22 Dec 2024 10:16:43
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
21 maart 2009, 13:28 uur | Bericht #26501
Altijd en overal: contrails

Er gaat geen dag voorbij of er zijn vliegtuigstrepen in de lucht. Niet dat ze altijd te zien zijn. Geregeld gaan ze schuil achter een laaghangende wolkendeken. Of ze gaan op in de rest van de aanwezige hoge bewolking. Ook komt het vaak voor dat de witte streep achter de motoren maar even te zien is, waarna de visuele luchtverontreiniging verdwijnt. Maar iedereen weet dat de verontreinigende stoffen natuurlijk wel achterblijven.

Vliegtuigstrepen worden ook wel aangeduid als contrails; een afkorting van condensationtrails, oftewel condensatiestrepen. Als we naar boven kijken, valt goed te zien hoe reislustig en werelds we met z’n allen zijn geworden. Dat heeft uiteraard gevolgen, positief en negatief. Eén zo’n negatief effect is de luchtverontreiniging die het met zich meebrengt. Datzelfde geldt voor al onze mobiliteitbehoeften; de auto, de bus, de trein en de boot.


De lucht mag dan droog zijn, er zijn ook nu vliegtuigstrepen aanwezig. De foto is gisteren gemaak door de familie Van den Berg.

Wat zit er in de contrails?
Vliegtuigmotoren verbranden kerosine om aan stuwkracht te komen. Aan de achterzijde van de motoren worden de verbrandingsgassen geloosd. Dat zijn: waterdamp, zwaveloxiden en stikstofoxiden. En ‘last but nog least’: roetdeeltjes. Al die uitgestoten, en op dat moment zeer hete, stoffen komen in een koude luchtlaag terecht, zeg op kruishoogte van 10 kilometer, waarin het vanmiddag -55 graden is. Er vindt condensatie plaats, er vormen zich ijskristallen (mede met hulp van de roetdeeltjes) en die zie je in twee sporen achter het vliegtuig ontstaan.

Waardoor blijven ze al dan niet aanwezig?
Het ene vliegtuigspoor is het andere niet. Daar waar de lucht op de ene dag tjokvol zit met kriskras door elkaar lopende contrails, zijn een paar dagen later veel minder strepen aanwezig. Die verschillen hebben te maken met de atmosferische omstandigheden. In een zeer droge luchtsoort, zal er minder aan vliegtuigstrepen te zien zijn, dan op een dag waarin de lucht op 8 tot 11 kilometer hoogte behoorlijk vochtig is. In dat laatste geval kan het extra vocht uit de motoren niet meer worden ‘weggemengd’ met de omgevingslucht. De contrail kan daardoor vele uren aanwezig blijven. Als het op die hoogte ook nog eens flink waait –wat vaak het geval is- dan wordt de hele streep uitgewaaierd en krijgt de lucht een melkachtig uiterlijk.


De luchtopbouw zoals deze rond lunchtijd vandaag in elkaar stak. De rechter rode lijn is de luchttemperatuur op een bepaalde hoogte, de linker rode lijn staat voor het dauwpunt. Op 10 km hoogte liggen temperatuur en dauwpunt redelijk uit elkaar en dus zijn er niet al teveel contrails. Als deze lijnen dichter bij elkaar zouden liggen, is de lucht vochtiger en zijn er meer vliegtuigstrepen.

Sluierwolk of vliegtuigspoor?
Tegenwoordig is meestal niet meer met 100% zekerheid te zeggen of een hoge sluierwolk al dan niet van origine een vliegtuigstreep is geweest. Contrails leiden namelijk een deels onzichtbaar leven. In het begin, dán zie je ze. Daarna verdwijnt de streep, maar de roetdeeltjes en de zwavel- en stikstofoxiden blijven. Is het niet zo dat de onzichtbare roetdeeltjes eerder nieuwe sluierwolken laten ontstaan? Dat het grensmoment waarop anders hoge sluierbewolking zich begint te vormen, naar voren wordt gehaald? Dat zou best kunnen. Op welke manieren mengen de roetdeeltjes zich met de lucht? Komen ze op een gegeven moment ook weer naar beneden, naar het aardoppervlak? Of verdwijnen ze uit de troposfeer en komen in de stratosfeer terecht? Allemaal vragen die nader onderzoek rechtvaardigen.


Wil de niet door vliegtuigen opgewekte sluierbewolking nu opstaan..... Foto: Gieny Boersma.

Ergernis of meer dan dat?
De lucht is momenteel erg droog en dat houdt contrailvorming deels tegen, maar ook vandaag en gisteren is de lucht niet strakblauw geweest. Wie omhoog keek (en kijkt), zag geregeld witte strepen. Een geheel en totaal onbewolkte dag is wat dat betreft een bijna niet meer te realiseren ideaal.

©Meteo Consult
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.890 topics, welke bij elkaar 448.500 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.609 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 75 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 75, lezen 3 mensen het topic "Discussiepagina winter 2024-2025".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden