Gr, koos
Vliegtuigen bezitten net als auto s een faraday kooi begreep ik ergens. Dat is maar goed ook.
Vliegtuigen bezitten net als auto s een faraday kooi begreep ik ergens. Dat is maar goed ook.
Dat over de kooi van faraday dat klopt inderdaad maar ook de static discharges die op de vleugels en vleugeltips zitten speelt een belangrijke rol bij het onweer. Zoals je bij de meeste filmpjes ziet gaat de bliksem via de vleugel verder naar de grond toe. Het enige wat er dus kan gebeuren is dat je verblind wordt door de bliksem.
En omdat natuurlijk de vliegtuig al zo statisch is als de pest moet het dus afgelijd worden vandaar die static discharges.
En daardoor gaat de bliksem natuurlijk ook via die weg weer naar beneden. Als ik wat meer tijd heb zal ik is de boeken van mijn opzoeken en er een uitgebreid uitleg over geven.
Zijn er meer mensen die dit wel eens meegemaakt hebben?
Ik heb thuis toevallig 3 Boeing 747's...... Ha ha, nee hoor gelukkig nooit meegemaakt. Wellicht dat Amarpilot een leuke anekdote heeft?
Eh, niet echt Ik heb zelf wel een prachtige cell gezien boven Bulgarije. Was helemaal vrij van overige bewolking. De hele tijd IC's en CC's die de wolk uitschoten. Prachtig. Voor de rest kan het geen kwaad als een toestel wordt geraakt. Maar er is wel een geval bekent waarbij er een bolbliksem zich heeft gevormd in de cabine, er door heen vloog en zonder schade weer verdween! Dat was een heel tijdje geleden op National Geographic dat toen een specail had over bolbliksem. Maar de kans dat dat nogmaals gebeurt is 0.00000000000000000000000001% . Maar als je op een afstand van een bui mag genieten dan mag je jezelf erg lucky beschouwen.