Het VN-klimaatrapport uit 2007 geldt als leidraad voor de onderhandelingen naar het nieuwe klimaatverdrag, waarover in december dit jaar tijdens de klimaattop in Kopenhagen overeenstemming moet worden bereikt.
Maar een groeiend aantal klimaatwetenschappers, waarvan er deze week tweeduizend deelnemen aan een congres, eveneens in Kopenhagen, waarschuwt dat het IPCC-rapport te conservatief is en dat zowel voorspellingen als emissiedoelen moeten worden aangescherpt.
Zo is de door het IPCC voorspelde zeespiegelstijging van maximaal 59 centimeter in deze eeuw enkel gebaseerd op de verwachte 'thermische expansie' van oceanen, het uitzetten van warmer water, en de smelt van kleinere gebergtegletsjers. Smelt van de grote ijskappen op Groenland en Antarctica werden in 2007 nog buiten beschouwing gelaten.
Snellere smelt
Professor Konrad Steffen, die voor de Universiteit van Colorado reeds 35 jaar poolonderzoek verricht, vertelt op een persconferentie dat meerdere nieuwe studies laten zien dat beide ijskappen versneld afsmelten. Hij voorziet daarom een zeespiegelstijging van een meter of meer in 2100.
“Dat is tot drie keer meer dan de gemiddelde voorspelling van het IPCCâ€, aldus Kondrad. “Het is een enorme verandering die roept om actie.â€
Sommige wetenschappers denken zelfs dat smelt van de reusachtige gletsjers zichzelf versneld, omdat de grote hoeveelheden smeltwater het ijs sneller naar zee laten stromen. “Ik verwacht dat ook de zeespiegelstijging zal versnellen naarmate onze planeet warmer wordtâ€, zegt professor Stefan Ramstorf van het Potsdam Instituut voor Klimaatonderzoek, eveneens aanwezig op het congres.
Slachtoffers
Tien procent van de wereldbevolking, meer dan 600 miljoen mensen, leeft in gebieden die door de voorspelde stijging bedreigd worden.
Het UNDP, het ontwikkelingsprogramma van de VN, ziet in zeespiegelstijging een drijvende kracht voor massale stromen klimaatontheemden. De organisatie verwacht dat in deze eeuw 332 miljoen mensen, vooral in laaggelegen rivierdelta's, door klimaatverandering hun huizen zullen moeten verlaten. Ook het UNDP baseert zich daarbij echter op de lagere IPCC-voorspelling.
©Hier.nu
anders moet ik ook denk ik verhuizen.
Vraag me alleen al jaren af....waarom ze nou niet gelijk als ze ergens weer een nieuwbouw wijk uit de grond stampen ,ze deze niet gelijk een meter of 5 boven zeespiegel niveau maken???
Is volgens mij over tientallen jaren half nederland gelijk veilig gesteld, zand halen we uit de zee, is daar gelijk weer meer ruimte voor meer water....toch??
ruk.
als de zeespiegel blijft stijgen kan ik dadelijk pakken zout in m'n eigen achtertuin kweken!!
Ruk.