Zal ik maar beginnen dan? Ik heb besloten er een verhaal van te maken.
Het is 08:30u, ik sta op, kijk naar buiten en zie een prachtige blauwe lucht. Ik zie geen enkel wolkje aan de lucht, zelfs geen contrail. Ik loop de trap af en kijk het weerbericht op TV en op het internet. Ik zie dat het vandaag wel 30C kan worden! Heerlijk! Denk ik bij mezelf. Momenteel is het nog 'maar' 22C, maar dit begint al op te lopen. Tegen de middag is de temperatuur al gestegen naar waardes rond 27C, om vervolgens nóg verder te stijgen naar 31C! Heerlijk buiten! Ik kijk naar de buienradar, en ja hoor! Ik zie enorme rode/paarse pitten ontstaan boven de Noordzee! Dat wordt knallen vanavond! En ja hoor, na de BBQ begint het te regenen, rond 19:00u is dat. Ook komen er steeds meer flitsen en donders voorbij, een uurtje later is de regen wat verminderd, maar het prachtige onweer gaat onverminderd door! Er worden al 10 flitsen per 20 seconden waargenomen! Heerlijk! Als het onweer eenmaal voorbij is, ga ik maar slapen. Om de volgende dag(en) precies hetzelfde te beleven. Super!
Mijn favoriete weertype heb ik nu dus beschreven, hieruit blijkt dat mijn seizoen toch wel de Zomer is. De Winter is ook leuk, maar de Zomer vind ik toch wat fijner.
Dus er is nu al één persoon die voor een seizoen gekozen heeft, ik dus. Ik hoop dat jullie ook mee willen doen zodat we leuke overzichten krijgen van de meningen van menig forumer.
Mvg, Davy
Leuk verhaaltje
Ik kan wel mijnen gevn maar ik heb niet echt een favoriete.
Maar dan ga ik toch echt wel naar de Zomer.
Maar in de winter is mijn favoriete weer winter dus loopt altijd anders
Goed dat je het ziet, en leuk dat je iets post.
Bij mij gaat het ook op die manier, zomer in de zomer, winter in de winter!
Gr.
ik ga zeker weten voor de zomer...ziezo vanwege de veel betere temperaturen-het lekkere bbknoeien en nachillen met een biertje zie ik ook wel weer zitten...uiteraard met een onweersbui als toetje
maar het heerlijke groen weer om je heen, de zon weer op je lichaam voelen schijnen en er een kleurtje van krijgen, de langere dagen wat licht betreft enz.
dus...doe mij de ZOMER maar!!!
ps. hoop dat er meer mensen reageren!!
groetjes Ruk.
ik ga zeker weten voor de zomer...ziezo vanwege de veel betere temperaturen-het lekkere bbknoeien en nachillen met een biertje zie ik ook wel weer zitten...uiteraard met een onweersbui als toetje
maar het heerlijke groen weer om je heen, de zon weer op je lichaam voelen schijnen en er een kleurtje van krijgen, de langere dagen wat licht betreft enz.
dus...doe mij de ZOMER maar!!!
ps. hoop dat er meer mensen reageren!!
groetjes Ruk.
Hartelijk bedankt Ruk! En ik hoop inderdaad ook dat er nog meer mensen reageren.
Gr.
Ik persoonlijk vind (bijna) niets lekkerder dan een zware storm. En dan niet zo miezerige windkracht 8. Nee, echt een storm waar je tegenaan kunt leunen.
Vroeger woonde ik nog in Haarlem en was met storm altijd aan zee te vinden. IJmuiden, Zandvoort, Bloemendaal, het maakte mij niet uit als ik de wind maar hoorde en de golven maar zag. Want wind en water is een machtige combinatie, je voelt je even zo klein als je dat tekeer ziet (en voelt) gaan.
Storm staat dus op nummer 1, met als goede 2e natuurlijk onweer. De dreiging van zo'n bui vooraf, vogels die stil worden, de wind die gaat liggen, het dreigende gerommel in de verte. Ook zo'n heerlijke aparte sfeer!
En genieten van de flitsen en het gedonder natuurlijk.
En verder verlang ik in de zomer altijd naar de winter, en in de winter naar de zomer
Groetjes,
René
Herfst veel storm windkracht 9/10 bft.
En bij alle weersituaties uiteraard vergezeld van onweer. dat bak en braadweer. met veel muggen ec. heb ik een schurft aan.dus zo nu en dan een stevige bui. met temperaturen die bij het jaargetijde horen.
Extremen heb ik liever naar de koude kant. en ruige situaties.
Grtz/..
Het is afgelopen nacht over het algemeen bewolkt geweest door een warmtefront wat van zuid naar noord is overgetrokken, en lokaal viel er wat motregen. Het binnendringen van warmere lucht is gister al in gang gezet doordat een diepe depressie zich op de oostelijke atlantische oceaan heeft genesteld en zo voor hogerdruk opbouw boven centraal europa zorgde. Iedereen weet wat hier aan ten grondslag ligt (qua processen in de hogere luchtlagen etc) en wat dit voor gevolgen heeft.
Het is inmiddels licht en op deze vroege morgen de wind is al om naar ZZO en is zwak. Opvallend is dat de zon al door de laatste restjes frontale bewolking heen komt en snel schiet de temperatuur omhoog, om rond 11:00 de tropische grens van 30 graden te bereiken. De ochtend verloopt verder rustig met een zwakke, en later matige, ZZO wind. Wat opvalt is dat het klam aandoet, er hangt een waas over het landschap en de natuur zucht onder de klamme hitte. Aan het begin van de middag worden de eerste castelanus/floccus velden zichtbaar en is de ZZO matig, rond kracht 4. Ook het N en NO zitten nu volop in de zon én in de warme lucht.
Het is inmiddels 32 graden (in het O+ZO zelfs iets hoger) en de eerste cumuli beginnen te ontstaan. De wind wordt wat vlagerig en het wordt langzaam duidelijk dat de lucht 'aan het werken is'.
Een naderend koufront ligt inmiddels over oost engeland, afbuigend naar west FR met ervooruit een vore waarin de eerste onweerscellen zich aan het ontwikkelen zijn. Op het koufront zelf nog niet veel activiteit te bespeuren. En zo glijden we met wat Ac castelanus langzaam naar het eind van middag op deze bijzonder klamme dag. De wind zwakt langzaam af, en komt in eerste instantie uit ZZO maar wordt later VAR.
Hoogste temperaturen van vandaag in arcen: 34,6 graden. Hier in Rotterdam zijn we niet verder dan 33,1 graden gekomen. De zon heeft het inmiddels af moeten leggen tegen steeds groter wordende stapelwolken en velden castelanus en floccus.
We zijn inmiddels bij het avondeten aanbeland en de eerste buiencellen beginnen zich boven BE, brabant en limburg te vormen. De ontwikkeling is explosief en al snel zijn er 4 dominante cellen ontstaan met toppen tot 13km. Er worden binnen 60min. meldingen van hagel gedaan en lokaal zijn zware windstoten gemeld.
Door een ZZO hoogtestroming trekken de buien in de vore richting NNW. Als ik naar de ZZO horizon kijk zie ik de aambeelden al statig hangen, wat gaat daar een magisch gevoel van uit zeg! Wat een bolwerk van kracht, van dynamiek! Overshooting tops komen en verdwijnen zo snel als ze zijn gekomen: de constante vorming van nieuwe cellen! Wat opvalt is ook dat het losse cellen blijven, en ik heb door de opklaringen in mijn omgeving een prachtig zicht op de enorme CB's. De middelbare bewlking onteemt mij ron 19:00 het zich op de indrukwekkende wolkenkastelen....
Dan is het afwachten en radarbeelden kijken geblazen.
Tegen 20:00 is het compleet windstil, de lucht is zwanger van vocht en de middelbare bewolking wordt alsmaar woeliger en lijkt een bepaalde waarschuwing af te geven.
Ik kijk met argusogen richting het ZO en zie dat de bewolking daar langzaam een meer geordend karakter krijgt. Dan hoor ik het geluid wat ik zo graag wilde horen: een diepe roffel vanuit mijn aanvoer richting! Heerlijk, wat een gevoel gaat er door me heen! Langzaam maar zeker wordt het duidelijk, de geordende bewolking die ik net leek te zien is een ware shelf! Opvallend snel wordt het nu dreigender vanuit het ZZO en de diepe dreunen worden steeds prominenter en worden slechts af en toe met momenten van stilte afgewisseld. Het is inmiddels 20:30 en de temperatuur ligt nog erg hoog: 27,2 graden om precies te zijn. 'Dit kán toch niet meer fout gaan', denk ik bij mezelf!
De shelf nadert in rap tempo en langzaam begint het neerslagscherm erachter ook zichtbaar te worden. Het gerommel wordt onafgebroken en er zijn flink wat CG's te zien. Een onheilspellende groenige/bruine kleur maakt het geheel compleet. Het lijkt alsof de complete natuur zich opmaakt voor het komende spectakel: geen vogel fluit, er is geen zuchtje wind en het water is als een spiegel.....
Plots steekt er een frisse wind op, in het begin rustig maar al snel zeer vlagerig. De shelf hangt op enkele minuten van mijn locatie en het is aardedonker aan het worden. Verblind felle ontladingen maken regelmatig contact tussen de wolkenbasis net achter te shelf en de aarde. De wind neemt nu snel toe en in de verte zie ik de bomen doorbuigen onder de naderende shelf en haar windveld. Ik zoek beschutting op en word snel overmeesterd door de aanblik op het geweld waarme de shelf gepaard gaat. Wat een prachtige aanblik op deze monstercell! Windstoten tot 100km/u razen over de warme vlaktes voor mijn huis en inmiddels ploffen de eerste dikke druppels op de tuintafel. Nog geen minuut later ligt deze op zijn kant en giert de wind snoeihard om het huis.
Het is aardedonker. De regen zet in en komt werkelijk met bakken naar beneden. Ontladingen zijn niet van de lucht en sommige slaan binnen 1km afstand in. Al snel staat de boel blank en komt het tot een ware downburst met een windstoot tot 112 km/u. Ik meen ook even wat hagel te zien.
Na een kwartier is het ergste weer voorbij en blijf ik nog even nagenieten van de ontladingen die zich in het aambeeld voordoen. Prachtige crawlers zijn in de opklaringen achter de cell zichtbaar en ik geniet met volle teugen van het wegtekkende geweld.
Ik vind een hagelsteen van 2,9cm in doorsnee en waan me in een soort droomwereld....
Binnen 30min. viel er 35 milimeter met in de omgeving flinke wind- en waterschade. Op ongeveer 2km afstand zelfs flinke hagelschade door stenen tot 5,7 cm doorsnee! Dat is mij gelukkig bespaard gebleven.
En terwijl het gerommel langzaam aan de NNW horizon wegebt blijf ik sprakeloos achter.
Het is bijzonder klam, het is warm en alles druppelt nog na. De doodse stilte word soms even doorbroken door een laatste dreun in de verte.
Ik moet net als mijn omgeving bijkomen van hetgeen zojuist gepasseerd is. Want wat is dit toch een prachtig natuurverschijnsel. Ik val tevreden in slaap en weet dat het koufront zelf zonder activiteit zal passeren. Als ik mijn ogen sluit zie ik de aambeelden nog voor me, de stortregens en de klamme zomerse atmosfeer. Heerlijk om zo in slaap te vallen......
Tot zover .
Groeten,
Marsel
Ik ben me inderdaad bewust van die mogelijkheid. Ik ben momenteel in wat rustiger vaarwater terecht gekomen, en heb een tijd geleden (inmiddels al enkele maanden), aan marga en basch aangegeven dat, als ik alle hectiek van de afgelopen tijd achter me heb gelaten, graag weer wil meewerken aan de nieuwsbrief/site. Ik zal binnenkort even contact opnemen met diegene via PM of chat en hoop in de toekomst weer genoeg tijd te vinden om hieraan mee te kunnen werken.
Bedankt voor je positieve reactie trouwens! Schrijven gaat me gelukkig goed af .
Groeten,
Marsel | Gewijzigd: 4 maart 2009, 12:57 uur, door marsel
Ben jij ook op de hoogte van de columnmogelijkheid?
maare niets dan hulde voor jou smaakmakende manier van een hersenpinsel verklaren!!!
Ik probeer z.s.m. ook een story te schrijven!
groet en Davy succes!
Je hoort binnenkort van me.
Keesjovic
Hartelijk bedankt Keesjovic en ik zie het wel.
25 graden ongeveer met een zwakke wind om toch wat verkoeling te geven.
En dan op naar het terras en daar lamballen tot een uur of 5!
Eten maken en eten op balkon natuurlijk omdat het rond de 23 graden is!
Savonds natuurlijk heftig onweer!