De turbulentie die we in het vliegtuig voelen kan een aantal oorzaken hebben, waaronder de verandering van de windsnelheid of windrichting en convectie.
Buien
De meest heftige turbulentie kan voorkomen in buien, dit wordt door conventie veroorzaakt. In een ontwikkende bui staan er stromingen twee kanten op. Aan de 'voorkant' van de bui gaat de lucht naar beneden. Deze winden kunnen de welbekende valwinden zijn. Ze kunnen tot wel 150 km/uur zijn. Dat is een behoorlijk krachtige orkaan, maar dan naar beneden. Iets verder in de bui gaat er een stroming naar boven. Deze kan in zware buien ook behoorlijk krachtig zijn.
Het gevaar om neer te storten bij turbulentie is erg klein. De toestellen zijn ervoor gemaakt om tegen deze hevige turbulentie te kunnen. Passagiers kunnen wel gewond raken als ze hun gordel niet om hebben of door rondvliegende bagage. Dit gebeurde eerder dit jaar bij een toestel van Northwest Airlines, onderweg van Manila naar Tokio.
Turbulentie bij heldere hemel
Ook als je geen bui ziet als je uit je raampje kijkt, kan er toch turbulentie voorkomen. Dit kan door de verandering van de windsnelheid en/of richting. Een vliegtuig dat met ongeveer 800 km/uur vliegt merkt dat verschil.
Tijdens een warme dag vindt er ook conventie plaats. De grond wordt opgewarmd door de zon. Af en toe vormt er een bel met warme lucht. Omdat warme lucht lichter is dan koude, stijgt deze bel. Dit zorgt ook voor een verticale beweging, die je soms kan voelen tijdens het vliegen. Onder de juist omstandigheden kan dit proces leiden tot het vormen van buien.
©Weeronline