In de stratosfeer, tussen 20 en 50 kilometer hoogte, doen zich momenteel ontwikkelingen voor die gerust als zeer uitzonderlijk kunnen worden bestempeld. Normaal gesproken bevindt zich in deze tijd van het jaar boven het poolgebied een vrijwel cirkelvormige vortex (vergelijkbaar met een draaikolk). Uit een analyse van het drukvlak op 10 hPa (circa 30 kilometer hoogte) van het ECMWF blijkt, dat de lagedrukvortex in tweeën is ‘gesplitst’. Het ene deel bevindt zich boven Noordoost-Canada, het andere boven West-Siberië. Tegelijkertijd is een sterk stratosferisch hoog ontstaan boven het oosten van Siberië annex Beringzee maar eveneens boven Midden-Europa. Door dalende luchtbewegingen onder invloed van deze systemen is de temperatuur op 30 kilometer hoogte boven Groenland gestegen naar waarden tussen 5 en 10 graden: normaal vriest het daar tussen 50 en 80 graden!
Conform een waarnemings/analyse reeks van 66 jaar van het Institut fürMeteorologie in Berlijn, werd voor deze winter een cirkelvormige stratosferische vortex verwacht. Op het instituut in Berlijn noemt men zulks een “ungestörter Stratosphären-Winterâ€Â. De warmte-explosie in de stratosfeer komt dan ook als een complete verrassing. Volgens professor Werner Wehry past de enorme opwarming in geen enkel verwachtingsmodel van het afgelopen jaar.
Volgens prognoses van het ECMWF gaat de opwarming in de stratosfeer gestaag door. Over 10 dagen wordt boven de Noordpool een compleet zomerse drukverdeling verwacht. Aan de zuidflank van het stratosferisch hoog gaan over het gehele Noordelijk Halfrond (tussen 25 en 50 kilometer hoogte) oostenwinden waaien. Dat is gedurende de afgelopen 66 jaar gedurende een zonnevlekkenminimum én de huidige (westelijke) fase van de 2,2 jaar durende stratosfeercirculatie nimmer voorgekomen. Wat de consequenties voor het ‘gewone weer’ aan het aardoppervlak zullen zijn, is niet duidelijk maar voor mij is het duidelijk dat de winter van 2009 nog lang geen gelopen race is.
Bron Jan Visser
Afbeelding met dank aan Oxize
Het ijs in het water geeft zich nu nog altijd niet zomaar gewonnen na al die tijd dat het dooit (soms weer met lichte vorst in de nacht) dus ik heb nog steeds hoop
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
als aankomende feb nog strenger als 1956! Dan beleven we nog wat, gemiddelt was toen -6.4. Ik heb als hier deelen genomen nog iets kouder! Dit is ook de koudste maand van de vorige eeuw!
groetjes,
maarten
En help wat voor een gevolgen heeft dit nu voor Groenland?
Als je naar het gif plaatje kijkt dan zie je het goed en wat het voor gevolgen heeft voor Groenland weet ik niet. Ik heb er zelf ook nog nooit van gehoord.
* Afbeelding 2: Opgesplitst Poolwervel met gestoorde omloop: ijskoude lucht stromingen naar Europa.
* Afbeelding 3: Sterk vereenvoudigd slinger situatie van koude en zachte luchtmassa's boven Midden-Europa in februari 2009.
©Onweer-online/Afbeeldingen wetter.com