Tegen het eind van de eeuw zal het niveau van de zeeën en oceanen met ongeveer een meter toenemen, waardoor zeer dichtbevolkte gebieden op de wereld, zoals Nederland en Bangladesh, bedreigd zijn. Dat beweren wetenschappers die de band tussen temperaturen en het zeeniveau hebben nagegaan.
"In plaats van berekeningen te maken op basis van het afsmelten van de ijskappen, hebben wij gekeken naar wat er vroeger echt is gebeurd", zei Aslak Grinsted, geofysicus aan de Universiteit van Kopenhagen.
Warme en koude periodes
In de laatste duizend jaar was er in de twaalfde eeuw een warme periode waarbij het peil van het zeewater 20 cm boven het huidige niveau lag. In de achttiende eeuw was er een "mini-ijstijd", waarbij het peil 25 cm lager was dan nu.
Temperatuurschommelingen
"De temperatuursschommelingen waren toen beduidend geringer dan nu", zei de wetenschapper die met een Finse en een Engelse collega heeft berekend dat het zeepeil tegen 2010 tachtig cm hoger zal liggen indien de gemiddelde oppervlaktetemperaturen wereldwijd met twee graden toenemen. Als het 4,5 graden is, zal de stijging 135 cm bedragen.
"Zelfs als we de temperatuurstijging stoppen, zal het zeepeil met nog 20 tot 40 cm toenemen", zei Grinsted. Na de temperatuurstijging in de Middeleeuwen is het niveau immers nog 200 tot 300 jaar blijven stijgen.
©Hln
Een paar topics terug was er een headline dat de temperatuur gemiddeld een graad daalde per jaar.
topic hier.
Zou ook logischer zijn want het koude water koelt het warme zee water af als het deze kant opstroomd.
Dat hele klimaat gedoe en gekke al-gore, ik weet het niet hoor maar ik geloof er geen r***t meer van.
Alles veel te tegenstrijdig vind je ook niet ?.
Onze toedracht aan co-2 is maar iets van 10% in hetgeheel had ik eens gelezen ergens. En de grootste co-2 uitstoot komt door vulcanische gebeurtenissen en daar is net ff iets lastiger een filter op te zetten zeg maar . En de klimaat verandering is om de tienduizend jaar of wat terugkerend aldus opgravingen in frankrijk geloof ik dus ik geloof er niet meer zo in eigenlijk. Ok het zeeniveau stijgt, doe je nix aan dus dijken ophogen en verstevigen, lijkt me duidelijk. | Gewijzigd: 10 januari 2009, 10:39 uur, door mrijkhals