En zo zijn na een 2 wkn durende periode met meest zonale stroming, na het afgelopen overgangsweekend. Weer belandt in een situatie, die eigenlijk te omschrijven valt als licht geblokkeerd. In een vrij gradientoos gebied, overgangsgebied/niemandsland tussen 4 weersystemen, opnieuw continentale wind. Dit vooral ook omdat woensdag/donderdag een klein H boven Duitsland ontstaat. De onzekerheid in weerbeeld en temp zit ´m de komende dgn dus vooral in de wel of niet aanwezigheid van stratus/mist. Tot en met donderdag zo ongeveer Tmax 0/4 C, Tmin 0-/4, in stralingsnachten lokaal lager. In ieder geval wel droog weer, met slechts zwakke tot matige OZO wind.
Deze dgn worden de messen geslepen om het zo te zeggen. Onder invloed van een zich ontwikkelend hogedrukgebied boven Scandinavie, actief ondersteunt door een vanaf midden deze week afzakkend koud H vanaf Siberie. Komt aan zijn oostflank zeer koude lucht ZZW gestroomd. In eerste instantie nog gehinderd door een soort hogtetrog bij de Baltische Staten. Tegen eind van de werkweek echter in redelijk tempo afzakkend. Zo kan het zijn dat de grens met deze zeer koude lucht, temp op 1500 m. beneden de minus 10, tegen die tijd zo loopt van Zuid Scandi naar Berlijn. Tegelijk zijn de depressies, die in eerste instantie ons wat langduriger zonaal weer zouden brengen, natuurlijk niet verdwenen van het weerfront. Tegen eind van de week zie je een aantal vrij actieve L ten WZW opkomen. Aan hun oostzijde stroomt redelijk zachte lucht noordwaarts, temp op 1500 m, zo rond plus 5.
En en ander gaat waarschijnlijk tegen het weekend in onze buurt elkaar treffen. Zeer complexe situatie dus, zowel qua weerbeeld - wel of geen neerslag, en de vorm ervan-. Maar zeker ook voor het te verwachten temp verloop. Kijk bv maar eens naar de mogelijke situatie van vrij zachte bovenlucht, maar met een sterke oostelijke aanvoer - en de kou ligt in Berlijn ahw-. Kortom veel onzekerheden dit weekend. Ze ziet dit ook in pluim terug, van min 10 tot plus 10.
Hierna is de uitvoer, in ieder geval de opers , wat eenduidiger voor de eerste dgn van februari. Met H ten NO en L ten ZW een oostelijke aanvoer op alle niveaus. Onzekerheid voor de 2e helft van 1e week februari lijkt ´m er mi in te zitten, of en wanneer continentale kou - door ONO aanvoer- met grootste neerslagkansen in het ZZW wordt afwisseld door meer Noordkou - door NNO aanvoer, met grootste neerslagkansen in het N/O. De kern van H lijkt zich die periode nl langzaam te verplaatsen van NO naar NNW. Dit vooral door vermeende uitzakking een nieuw Poolhoog, maar nu westelijker, tussen Groenland en Nova Zembla. Hiertussen ontstaan, mede door de koude bovenlucht, diverse L.
Kortom, het circulatiepatroon was al ingewikkeld de laatste 2 maanden, waarschijnlijk door de SSW, lijkt eea zich nog te verscherpen.
Concreet
Dus t/m donderdag droog licht winters weertype.
Vrijdag, weekend, tijdelijke kans op neerslag- eerst mogelijk nog regen, later sneeuw, wordt vanzelfsprekend nowcast werk. Tmax 0-3 C, Tmin 0/-3 C, in de loop van het weekend dalend. Af en toe sterke oostelijke wind, gevoelskoud.
Eerste periode van 1e week febr, meestal droog, zonnige perioden, sterk afnemende kans op sneeuw, Tmax rond het vriespunt tot lichte vorst, Tmin lichte tot matige vorst. Indien er sprake is van een sneeuwdek, natuurlijk een heel ander verhaal.
Tweede helft wel toenemende wisselvalligheid. Omdat deze winter al een aantal repeteer bewegingen heeft toegepast, dus wel constante vinger naar Scandi ondanks depressie-invloed vanuit het N/W. De aanvoer aan de bodem zal dan meer NNO blijven naar mijn inschatting, waardoor er weinig aan het temp niveau zal veranderen.
Kortom, een koude eerste week van februari.
Mvg, Ronald.
Dit bericht is met toestemming geplaatst. Met dank aan Ronald de Wildt
En zo is de winter inderdaad met stille trom binnengeslopen, de grote trom achter zijn rug houdend voor de maand februari. Want toch een kenmerk van deze winter, zijn elasticiteit en veerkracht. Wij verkijken ons er wel eens op, de modellen ook. Na de woestheid van vrijdag jl nog, nu nauwelijks 4 dgn later al weer de eerste lokale ijsdagen, en afgelopen nacht zeer lokaal matige vorst. Hier in Spijkenisse afgelopen nacht ruim 2 graden vorst, en na max van 2.9 C, een gem dagtem van 0.4 C. Licht winters dus absoluut, en dat blijft het nog even.
In een vrij stromingsloos gebied, met de meeste invloed nog van een opbouwend H boven Noord Duitsland. De komende dgn handhaving van het droge, afwisselend zonnige dan weer stratus beheerste weertype. Met een zwakke ZO aanvoer gematigd koud, met Tmin 0/-5 C, lokaal in stralingsnachten lager, en Tmax 0/4 C. Een en ander vooral afhankelijk van de mate van bewolking.
Een stromingsloos gebied, maar volop bewegingen om er stroming in te krijgen. Ten WZW zien we vrij diepe L naar het continent trekken. Ten NO bouwt zich eerst een H boven Scandi op, na oostwaarts wegtrekken trogachtig L bij Baltische Staten, met ondersteuning van een ZW trekkend Siberisch H. Meer en meer wordt vandaag ook in de uitvoer het beeld bevestigd dat in de loop van komend weekend het NO H weersbepalend gaat worden, en koudere lucht ons land binnenstroomt. Waarschijnlijk gaat eea zonder neerslag gepaard, zo dominant is de H. Weer een teken hoe abrupt en snel en overtuigend de afgelopen zonale stroming is opgeruimd en verder kansloos wordt gemaakt voor lange tijd waarschijnlijk.
Want wordt dus in het weekend H ten NO weerbepalend, in samenhang met L boven ZW Europa. Daarna worden na enige dgn de bordjes waarschijnlijk wel verhangen, zelfs in letterlijke zin, maar het winterse beeld blijft. Een leterlijke verschuiving waarschijnlijk zo halverwege de 1e decade van februari. De situatie van H ten NO en L ten ZW gaat dan geleidelijk over naar H ten NW en L ten ZO. Met een verandering van weerbeeld maar niet zozeer van temp.
Dat brengt mij tot het navolgende,
Komend weekend. Eerst wolkenvelden, later meer zon, tot matige/vrij krachtig toenemende O wind, Tmax zaterdag nog 3/4, vooral in het westen, in het oosten nog maar iets boven nul. Tmin -2/-6. Zondag overdag rond het vriespunt.
Volgende week een dag of 3/5 met H ten NNO, en L ten ZZW. Meestentijds droog weer, meeste wolken in het zuiden, periodiek flinke ONO wind. Tmax -3/1, Tmin -3/-9. Ik vermeld nog even heel duidelijk dat de temp onder alle voorbehoud zijn, in de zin van afwijkingen naar beneden. Dat heeft de vorige vorstperiode wel geleerd. Al lijken echte uitschieters naar beneden nog niet waarschijnlijk, door het ontbreken van een sneeuwdek.
De kans daarop neemt tegen eind volgende week wel duidelijk toe. Zoals aangegeven trekt kern van H langzaam naar het NW, regio Groenland, ondersteuning van een tegen die tijd verwachte Poolhoog dat komt afzakken. Bovendien laat het Azrenhoog in de loop van volgende week weer meer en meer zijn noordelijke uitpuntingen zien. Tegelijk trekken vanuit het N lagedrukgebieden, vergezeld van zeer koude bovenluchten, zuidwaarts. Zoals ik al aangaf zie ik enige herhaling van zetten in deze winter, acht het daarom goed mogelijk- enige uitvoer laat eea ook zien- dat het Groenlandhoog of een noordelijke uitpunting Azrenhoog constant rond en na passage L een vinger uit steekt naar Scandi.
Daarom verwacht ik door deze weersituatie geen dooi om de Noord, eerder iets a la 5/10 januari, maar dan veel wisselvalliger. Daarom een grote kans op sneeuw de 2e helft van 1e decade februari, met voortduring van de veel te lage temp.
Mvg, Ronald
de vooruitzichten zien er inderdaad wel enigzins winters uit, maar echt heel overtuigend vind ik het nog niet... (eerder beperkte kans op ijsdagen)
Een soort achtbaan voor de winterliefhebber in al zijn facetten, zo schetste ik vanmorgen kort de mi aanstaande ontwikkelingen. Want het wordt dynamisch en afwisselend, net zoals de uitvoer en pluimen van de modellen......
Maar ik blijf ook benadrukken dat het heden ook redelijk indrukwekkend is. Met gemak vriest het deze winter matig, ook afgelopen nacht lokaal weer tot mnus 7. En keek ik afgelopen zondag al verbaasd naar een bericht van een forumdeelnemer uit Overijssel die toen repte over nog 5 cm ijs in de wateren daar. Vandaag konden we op de site van Jan Visser lezen dat in provincie Utrecht, op oud en nieuw ijs, alweer geschaatst wordt. En dat zal de komende dgn alleen maar toenemen. Want hij dan wel heel stil binnen gekomen, hij is er wel al degelijk, Koning Winter. Ook vandaag hier weer een gem dagtemp van nauwlijks een tiende boven het vriespunt, en zo zijn er plaatsen waar `gewoon` al weer dgn Hellmannen worden gesprokkeld.
De koudere bovenlucht nadert inmiddels gestaag vanuit het NO, dit onder invloed van een verbinding tussen het H boven Noord-Duitsland/Zuid Scandi. Morgen merken we er iets van in de vorm van een aantrekkende oosten wind, die het gevoelskouder zal maken. Na een nacht met algemene lichte en gebiedswijze matige vorst, morgen maxima tussen 1/3 C.
Morgennacht opnieuw lichte tot matige vorst, met steeds verdere toename van de ijskoude wind. Zondag bereikt de bovenluchttemp op 1500 meter dan waarden tot onder de minus 10, aan de bodem zal het op veel plaatsen dan ook licht blijven vriezen. Al deze dgn een afwisseling van wolkenvelden en zon, wel droog. Na een nacht met algemene matige vorst, maandag toename van de bewolking. Met een snijdende oostenwind, ook dan maxima meestal onder nul.
De bewolkingstoename is het gevolg van activering, en tijdelijke noordwaartse uitbreiding van zuideuropese L. Daarom waarschijnlijk dinsdag sneeuwval, in een waar winters scenario. Met krachtige oostenwinden, temp rond het vriespunt en wellicht sneeuwval van betekenis, kan het een bijzondere dag gaan worden. Midden volgende trekt L naar het ZW, en bouwt H zich op boven Groenland. Voor een 2/3 dgn zitten we dan weer in een soort overgansgebied. Licht wisselvallig, kans op wat lichte sneeuw, ook zonnige momenten, zwakke ONO aanvoer en maximaal rond het vriespunt, matige vorst in de nacht, bij waarschijnlijk sneeuwdek lager.
Tegen eind van volgende week zien we dan hogedruk aan de bodem boven Groenland en in de hoogte weer in de vorm van een vernoordelijkte oeanische rug. Lagedruk boven ZW Europa en Scandi, en minder actief op het continent. Met hogedruk dus ten westen en ook nog boven Rusland vormt zich boven West Europa dan eigenlijk weer iets dat lijkt op een grote koude put. Gevoed door zeer koude lucht die oostwaarts van het westelijke H zuidwaarts vloeit, en daardoor garant staat voor wisselvalligheid. Waarschijnlijk gaan we dan voor een aantal dgn naar een situatie waarin we letterlijk en figuurlijk omgeven zijn door lagedrukgebieden. Bovendien lijkt de grens tussen zachtere en heel koude bovenluchten ook nog eens in onze buurt te vertoeven. Sterk wisselvallig weer, neerslag in alle vormen, en temp maximaal tussen 0-4 C, kust en binnenland verschil en minimaal -2/-6 C.
Waarschijnlijk houdt dit weertype de rest van de 1e decade februari aan. Voor de zeer lange termijn vooruit, begin 2e decade, denk ik dat door hogedrukimpulsen ten NW/NO, de lagedruk uiteindelijk naar het zuiden wordt teruggedrongen. Met stabieler en kouder weer in een meest NO aanvoer.
Mvg, Ronald
En onder verwijzing naar vooral EC, met name de oper, laat ik in principe de uitstaande verwachting ongewijzigd.
Komende nacht meer en meer wolkenvelden, als gevolg van zeer koude bovenlucht die binnenstroomt in een oostelijk stroming door sterke H ten NO, en in het algemeen lichte vorst, tussen -1/-5 C. Morgen wolkenvelden, kans op wat lichte sneeuw, en maxima rond het vriespunt in een ijzig koude af en toe krachtige oostenwind. De zondagnacht eerst nog opklaringen, toenemende bewolking vanuit het ZO. Dit onder invloed van een L dat vanuit het ZO noordwest waarts koersend over ons heen trekt en ons weer voor 36/48 uur zal bepalen.
Daarom maandag en dinsdag sneeuwval, wellicht zelfs van betekenis in het Z/W, met minima iets onder en maxima iets boven nul. Tegen midden volgende week ligt lageruk dan met enige kernen zowel ten NW als ten ZZW. Ten westen hiervan opbouw sterke hogedruk, aan de bodem boven Groenland met ondersteuning van afzakkend poolhoog. In de hoogte blijft onveranderd het beeld bestaan van een vernoordelijkt Azorenhoog.
Voor een dag of 2 zitten we dan weer in een soort niemandsgebied. Meestal droog weer met opklaringen en lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en maxima rond of iets boven nul. Aanvoer uit richtingen tussen Z/O. Bij aanwezigheid sneeuwdek lagere temp.
Eind van de werkweek gaat L ten NW dan overheersen, in een NNW aanvoer dan voor enige dgn wisselvallig en koud weer met lage bovenlucht temp. Kans op sneeuwbuien, mogelijk weer grote hoeveelheden, en meest matige vorst in de nacht en ochtend, overdag in de kustgebieden iets boven het vriespunt en de rest van het land rond het vriespunt.
In deze periode blijft de luchtdruk onveranderd hoog boven Groenland, tevens lijkt zich vanuit NW Rusland een kern van hogedruk boven Scaninavie te gaan vestigen.
Daarom acht ik kans nog steeds groot dat zo rond begin 2e decade februari de stroming weer duidelijker N/O zal worden, door toenemende invloed van H ten NW/NO. Toenemende stabilisering van het weerbeeld en verscherping van de koude zijn dan het gevolg.
Mvg, Ronald
ik heb zoiets van als het nu de komende 10 dagen er niet echt van komt... dat de winter dan echt wel zijn beste kansen heeft verkeken
dusja, ik hoop nog wel, maar er moet toch nog wel wat veranderen aan de uitkomsten van de verschillende weermodellen...
Ik hoop er echt op, maar tot nu toe valt de kou die steeds weer wordt verwacht bar tegen, ook de sneeuw valt steeds weer tegen, je zou bijna de hoop verliezen de kaarten zijn steeds veel belovend maar er komt geen resultaat van. Vandaag ook al geen sneeuw gezien in zuid-holland zuid, alleen een beetje regen
Ik heb het al vaak naar voren gebracht de laatste wkn, hoe bijzonder eigenlijk zijn de weerpatronen sinds eind november. En hierdoor dus ook, hoe bijzonder is deze winter. En nog lang niet ten ende, maar daarover later meer.
Eerst nog iets meer over dat bijzondere karakter. Vermeldde ik in mijn laatste bijdrage op Boulevard nog dat de zondag me qua temp, gezien de zeer lage bovenluchttemp en een strakke oostenwind, was tegengevallen.
Dat beeld werd gisteren bevestigd, door oplopende temp uit het ZO. Gevolg van zeer snelle en ook zeer forse opwarming van de bovenlucht en flinke fohneffecten vanaf de Alpen.
Vandaag, de omgekeerde wereld. Zagen we gisteren al een winters UK, ook vandaag kwam vanuit het ZW weer de koudere lucht deels teruggekeerd. Zorgde vooral in het W-M-Z op uitgebreide schaal voor sneeuwval en maxima die onder de minima lagen. Binnenkomende kou uit het ZW dus, heel opmerkelijk.
Komende nacht in opklaringen tot lokaal matige vorst in sneeuwgebieden, morgen zonnige perioden en meest droog met maxima zo tussen 0/3 C.
In de nacht daaropvolgend in opklaringen nog enkele graden vorst daara toenemend bewolkt verder ook op donderdag met opnieuw neerslag. Het uitgestrekte lagedrukgebied ten westen, met kernen ten ZW en ten NNW, komt dan langzaam oostwaarts getrokken. Daarom donderdag en deels vrijdag in de wat warmere sector van het L temp 2/ 5 graden, in de daaropvolgende nacht rond 2/-2 C. De neerslag valt dan merendeels als regen.
In de loop van vrijdag geraken we dan aan de achterkant van het L, met moederdepressie de dgn daarna onveranderd boven het westen van Scandi.
Een tegenvaller tov mijn eerdere inschatting dat de aanwezige hogedruk (vernoordelijkt Azorenhoog op hoogte, Groenlandhoog en hogedruk boven Hoge Noorden) er waarschijnlijk dus rond komend weekend er niet in zal slagen het L bij Scandinavie weg te drukken. Want met opkomende depressies vanaf de oceaan, leek dit voor de winterweer tot bedreigende situatie te leiden. Een zonale stroming met uitgestrekte Azorenhoog ten ZZW, was een mogelijkheid.
Maar de winter toont ook nu weer veerkracht. Want, met het oog op de verwachte situatie, redelijk onlogisch. Zien we opnieuw dat vanaf zondag de depressies, danwel afzonderlijke randstoringen, een zuidelijke koers volgen. Tot over of ten zuiden van ons land.
Bovendien zie de constante neiging van het Azorenhoog om NNO waarts uit te punten, samen met de blijvende aanwezigheid van H in een gordel zo vanaf NW Rusland lopend tot Groenland/Ijsland.
Daarom in de loop van vrijdag in een NNW aanvoer instroom koudere lucht, met weer toenemende kans op sneeuw. Ook het weekend onstabiel met sneeuw- en hagelbuien. Met maxima 1-4 C, hoogste waarden aan de (N) kust, en minima tussen 0/-5 C.
Begin volgende week dan tijdelijk weer een meer W aanvoer. Maar bovenlucht blijft relatief koud en wind aan de oppervlak vaak continentaal door zuidelijke koers L. Daarom aanhoudend in de nacht en ochtend meest lichte vorst en maxima van 2/4 C. Neerslag zowel regen als sneeuw.
Midden volgende week lijkt dan opnieuw aan de achterzijde van een westelijk noordwaarts gerichte hogedrukrug koude arctische lucht in een NNW stroming. Toenemende kans op sneeuw(buien) is het gevolg, met overdag ongeveer dezelfde temp en in de nacht en ochtend weer kans op matige vorst.
Dat wat ik eigenlijk tijdens komend weekend al had verwacht, lijkt nu na midden volgende week plaats te vinden. En dan doel ik op een sterke verbinding tussen een Azoren-vinger en de aanwezige standvastige H in het Hoge Noorden.
Met weersbepalende H ten NO dan stabilisering van de atmosfeer en verscherping van de kou.
Mvg, Ronald.
| Gewijzigd: 3 februari 2009, 21:04 uur, door ronald de wildt