verder hoop ik dat die vrieskou weer een revanche gaat nemen op ons westelijke landje.
greetzz supercell
verder hoop ik dat die vrieskou weer een revanche gaat nemen op ons westelijke landje.
greetzz supercell
Zie deze is
de kans op dubbele cijfers neemt volgende week toe... en het zullen geen dubbele cijfers in de min zijn, maar met een zachte plus ervoor...
maar ik zie het toch positief: we hebben al aardig wat kou gehad, al meer dan de vorige jaren, en er was flink wat schaatsplezier reeds tis nog geen "perfect stenge winter" maar een algemene ontgoocheling zoals we er de vorige jaren al zoveel gehad hebben is het ook al niet meer vind ik!
hoeveel bedraagt nu eigenlijk al het Hellmangetal?
ik gok dat we nu ergens rond de 40 zitten...
Een zekere moeheid beheerst de weervolgers, logisch gevolg van eindelijk weer eens een koude periode van formaat.
Een zekere moeheid bemerk ik zelf ook. De laatste weken zijn zeer intensief geweest, pas na de GFS 1800 uur uitvoer was er bedtijd. En dit vrij gezapige weer van de laatste dgn geeft rust in zekere zin, je kunt je weer eens op andere dingen focussen.
Alle uitvoer van vandaag is slecht te noemen. De koude varianten betekenen hooguit kans op winterse neerslag met temp overdag iets boven en in de nacht iets onder nul. De warme varianten, ook nog eens in meerderheid, geven regenachtig, periodiek ook winderig, weer met temp rond of iets boven normaal.
De winter zal mi de komende week kleur moeten bekennen. Gaan we naar een situatie met een horizontaal Azorenhoog, teruggetrokken Rus dus ook in NO Europa WC achtig, kortom normaal westcirculatie weer, met boven ons gebied van west naar oost overtrekkende storingen. Of toont winter 2008/9 juist ook weer vanaf begin volgende week zijn grillige uiteindelijk dus tegendraadse weerpatroon, van permanente L boven Z Europa, redelijk teruggetrokken Azrenhoog, vrij zuidelijk lopende straalstroom die ook nog eens in de loop van volgende week gaat afnemen door toenemende invloed van uit het NO opkomende hogedruk.
Nog steeds ga ik hier min of meer van uit. Maar nogmaals, hier is in de uitvoer van vandaag weinig steun voor te vinden.
Dit bericht is met toestemming geplaatst. Met dank aan Ronald de Wildt
dat lijkt me voor de winters van de laatste honderd jaar toch al een plekje in de middenmoot te zijn denk ik...?
en ik hoop morgen ook op betere uitkomsten van de verschillende weermodellen!
en ik hoop morgen ook op betere uitkomsten van de verschillende weermodellen!
Nee het stukje komt van weer.nl af. Dat zal toch wel kloppen
maar goed, dan kijken ik alleen naar de EPS pluim, de andere temp kaarten niet. Daarop zien we helaas na 8-10 dagen geen lage temps, alleen in het uiterste n-o.
Kort en bondig.
Morgen t/m maandag normale variant van een westcirculatie, periodiek frontale regen, veel wind en gem temp iets boven normaal.
Dinsdag t/m donderdag, door koudere bovenlucht, licht winterse variant, winterse buien, Tmax 2/4 C, en -2/1 C in de nacht en ochtend.
Weerpatroon wordt beheerst door web van lagedruk ten ZW/NW, en H ten NO. Depressie invloed reikt tot ons gebied, vraag blijft welke koers de lagedruk zal volgen en mogelijke hogedrukontwikkelingen ten NNO. Voorbeeld van beide scenario´s is eigenlijk de EC uitvoer van 00.00 uur, met kouder weer vanaf midden volgende week, en 1200 run met aanhoudend vrij zacht weer. GFS schermert al enige runs met hogedrukontwikkelingen ten NNO tegen volgend weekend.
Daarom, mi nog geen gelopen koers, in de zin van januari zonder kans. Periode vanaf volgende week dinsdag tot eind volgende week laat mogelijkheden zien. Vooral in de zin van, hoewel nog fragiel, drukstijgingen boven ZW Scandinavie, en NW/ZO trekrichting van storingen.
Nu weer snel luisteren of die club van me nog mogelijkheden heeft.....
En zo is die club van me inderdaad hopeloos en hulpeloos. Hopen dat deze winter zich niet eensgelijks ontwikkelt, was mijn gedachte gisterenavond laat.
Toen ik een dag of 10 geleden vernam van het begrip St. Anton-lente, doelend op de periode 13/20 jan, die vaak een zachter temp verloop heeft. Keek ik daarvan op, en zag eea toen nog niet echt in de kaarten. Maar de `natuurwetten` gelden dus vaak. En zo dus ook dit jaar. Vandaag in Limburg plaatselijk 9 graden even zelfs. Maar echt opvallend zachte temp heeft de huidige zachtere periode toch ook weer niet opgeleverd. De dubbele cijfers halen we niet, en zullen we voorlopig ook niet halen denk ik.
Morgen en ook maandag nog wel relatief zacht weer. Onder invloed van een diepe depressie nabij Ijsland worden actieve randstoringen naar west Europa getranporteerd. Daarom gelijk vandaag ook morgen en maandag periodiek frontale regen, afgewisseld met drogere perioden maar wel kans op buien met hagel en onweer. Af en toe veel wind, stormachtig aan de kust, en miniaal 1/4 C, en maximaal 5/8 C.
Vanaf dinsdag trekken randstoringen wat zuidelijker bij tijd. Dit onder invloed van een zeer krachtig Ruslandhoog, toenemend in luchtdruk tot mogelijk 1060 Hpa medio midden komende week. Dit Hoog komt dan wel niet echt retrograad, zorgt er wel voor dat het weerpatroon in NO Euroap geblokkeerd blijft. Tegen het midden van de komende week breidt het hoog zich wel iets westwaarts uit. Belangrijk verschijnsel, want het lijkt er inderdaad op dat hierdoor een positie van lagedruk boven NW Scandi voorkomen gaat worden. De diepe depressie nabij Ijsland lijkt zich mede hierdoor in de loop van volgende week in de vorm van een soort flinke hoogtetrog zuidwaarts te gaan afzakken. Gevuld met relatief koude bovenlucht, én met steeds zuidelijker trekkende randstoringen. Die er voor zorgen dat bij ons de wind aan de bodem vanaf dinsdag vaker en ook langer uit Z/O richtingen zal komen. Daarom toch vanaf dinsdag weer overgang naar een winterser weertype. Met wel dagelijks kans op neerslag, vaak ook winterse neerslag, en temp die overdag tussen 2/5 C en in de nacht en ochtend tussen 1/-3 C zullen liggen.
Grote meerderheid van de uitvoer liet zo tegen eind volgende week/volgend weekend, onder invloed van een nieuw L, én een wat oostelijkere ligging Azorenhoog, de temp weer wat oplopen. De uitvoer van vandaag is veel aarzelender daarmee. Vooral EC oper laat nu tot en met volgend weekend een scenario zien met mogelijkheden. Vrij zuidelijk lopende lagedrukgebieden, onder ons door om zo te zeggen, samen met, hoewel aarzelend, drukstijgingen ten N-NO.
Daarom mijn conclusie van de uitvoer van vandaag. De westcirculatie die we nu meemaken, vanmorgen letterlijk met gezang van merels hier begroet tijdens de eerste regen, levert geen echt zachte temp op. Daarentegen gaat de temp juist vanaf dinsdag weer een dalende tendens vertonen, met winterse verschijnselen als lichte vorst en (plaatselijke) sneeuwval. En blijf ik de kaarten van zeg 72 tot 168 uur vooruit als perpectiefvol voor winterse verrassingen zien.
Ben benieuwd hoe eea zich de komende 48 uur gaat ontwikkelen.
Ik blijf de situatie voor de komende 3/7 dgn redelijk complex vinden. Een situatie waarin subtiele verschillen wel eens grote gevolgen kunnen hebben. Vanmorgen nog dacht een belangrijk deel van de uitvoer dat er morgen in ieder geval gedeeltelijk sprake zou zijn van sneeuwval. De meest recente runs laten hier niets meer van over. Dus hoewel de zaak potdicht lijkt, met een status quo tussen flink H ten NO en diepe lagedruk ten NW. Kunnen kleine wijzigingen wel eens tot verrassende uitkomsten leiden.
Vanmorgen nog schetste EC oper eind deze week redelijke H boven Scandi, en ook de recente GME laat iets dergelijks zien. Een en ander levert gelijk een veel zuidelijke koers van de randstoringen op, grotere kans op winterse neerslag dan bij aflandige wind en lagere temp. Het zelfde scenario schetst het Canadese model, die verder vooruit -begin volgende week- ook de mogelijkheid geeft van noordelijke uitpunting Azorenhoog. De verste kaart vooruit van EC oper komt ook met iets dergelijks. Dit terwijl GFS juist tot enige dgn geleden met iets dergelijks kwam.
Kortom, schijnbare eenheid bij de modellen over het te verwachten temp verloop de komende periode, maar redelijk grote onenigheid over het onderliggende patroon. Daarom ga ik ook nog niet zo ver om de winter voor de rest van deze maand opzij te schuiven.
Morgen eerst frontale neerslag, meest regen maar vooral in het O ook sneeuw, met Tmax tussen 5/7 C na minima tussen 1/4 C.
Dinsdag woensdag en donderdag dan meest droge dgn, kans op winterse buien in de kustregio´s en Tmin 1-/3 C en Tmax 2/5 C.
Vrijdag nadert er dan een nieuwe randstoring vanuit het ZW. De preciese trekrichting hiervan wordt bepalend voor het weerbeeld, regen of sneeuw, op vrijdag. Samen met mogelijke drukstijgingen boven Scandi maakt dit de situatie tegen komend weekend wellicht nog interessant.
Wind en regen en sneeuw voorspellingen zijn er dan wel weer volop te vinden. De modellen liggen best ver uit elkaar kwa extremen dus.
dus de kans is er zeker!
maar toch opvallend ook dat we desondanks meestal zachte zuidwestenwinden nu, we toch de dubbele cijfers niet halen...
Zoals u wellicht nog weet hd ik in mijn bijdrage van afgelopen zaterdag een aantal vragen gesteld over mogelijke ontwikkelingen op de termijn toen van 72/168 uur vooruit. Ik schatte toen in dat na ongeveer 48 uur een duidelijker antwoord voor de aanstaande verwachtingen te geven zou zijn. Vandaag dus. En dat antwoord begon zo leek het duidelijker en duidelijker te worden. Niks of weinig zuidelijk trekkende lagedruik op vrijdag en daarna, niks van hogedrukontwikkelingen boven Scani, nee juist een laag van minder dan 990 Hpa aan de ZW flank van Scandi, een luie Rus, steeds doorgaande kou-uitstroom bij Canada, constante depressie ondersteuning vanuit het westen dus, ga maar door, ga maar door.
Pluimen van beide hoofdmodellen toonden vrij eensgezind ongeveer normale temp de komende 10 dgn zeker, daarna wel meer spreiding. En ook hier op het Eiland, nu na ruim een week al vorstvrij, de laatste 48 uur echt onvervalst westcirculatie weer. Periodiek frontale regen, af en toe windkracht 7/8, in zachte sectoren ruim 7 graden. Nee, het antwoord leek mij eind van de middag zeer duidelijk. Winterweer de komende 10 dgn meer en meer uiterst onwaarschijnlijk aan het worden. Versteviging van de zonale stroming vanaf komend weekend leek het enig mogelijke obv vrij eensgezinde modeluitvoer.
En dan loopt een tijdje geleden EC oper binnen, en is de mogelijke uitkomst de komende periode toch weer onduidelijker dan het zo leek. Zoals altijd hapert de uitvoer dan even op 168 uur, en dat leek dit keer symbolisch. Want ik was ondertussen al heel benieuwd naar juist de daaropvolgende kaart, en die geeft inderdaad hoop. De nieuwe forse depressie die vanaf begin volgende week ten ZW van Groenland opnieuw de oceaan zou optrekken. Maakt haalt ahw, blijft stationair.
Precies wat de hoop is bij een Ruslandhoog dat niet retrograad komt, dat het dan in ieder geval de west oost circulatie voldoende gaat blokkeren, zodat er wellicht daardoor nieuwe kansen cq mogelijkheden komen. Heel boeiend is het scenario van EC oper. Niet alleen de toch weer zuidelijkere koers van lagedruk vanaf vrijdag. Zodat ook na vrijdag de temp rond of iets onder normaal blijven. Ook ontstaat volgens deze run wel degelijk in en na het weekend hogedruk boven NW Scandi. Het meest boeiende vind ik echter de ontwikkeling op hoogte na 168 uur vooruit. Door de aanhoudende blokkade boven NO Europa, gaat de straalstroom vanaf begin volgende week veel nadrukkelijker NW/ZO lopen. Vanaf het zuiden van Groenland direct richting Zuid Europa, aan de oostkant gaat zich daarbij een soort hoogterug ontwikkelen. Daarom toch weer perpectief binnen de termijn van 10 dgn.
Voorlopig in een soort zadelgebied, komende woensdag een zeer diepe straalstroom direct op Noord Afrika gericht- toch ook wel bijzonder-onderstreept de `rare` patronen van de laatste tijd.
Daarom redelijk droog weer morgen, woensdag en groot gedeelte donderdag. Slechts in de westelijke kustgebieden een winterse buien kans. Tmax 2/5 C, Tmin 2/-2 C.
Vrijdag dan weer ruig weer, als een vrij diep Laag nabij of over trekt. Wellicht grote temp verschillen tussen N en Z, idem neerslagvorm. Zoals vandaag, waar in het middaguur Limburg ruim 10 graden had, en NO Nl nauwelijks 4 graden.
Ook in het na het weekend aanhoudend wisselvallig. Door periodiek continentale wind, en redelijk koude polaire luchtmassa´s temp meest iets onder normaal. In neerslg ook kans op winterse neerslag en in de nacht en ochtend aanhoudende kans op temp rond het vriespunt.
Dus wellicht, met dank aan EC oper...., na een `vuilwinterse` periode, die nog wel zo´n week gaat duren. Toch weer kansen de patronen in de loop van volgende week weer meer en meer winters gaan worden. Met H ten NNO en L ten ZZW.
Uitvoer van vandaag bevestigt eerdere inschatting dat de ontwikkelingen voor de komende week toch niet zo eenduidig waren. Was eigenlijk tot en met gisteren nog een meerderheid van de modellen voor een flinke verzachting die tijdens en na het komend weekend zou gaan optreden. Steeds meer zie je nu de trend dat de temp ook tijdens en na het weekend hooguit rond, maar vaak iets onder normaal blijven.
De eerdere inschatting dat een nieuwe depressie dan vanaf de oceaan voor een verdere versteviging van de zonale stroming zou zorgen, is meer en meer aan het verdwijnen. Steeds meer modellen, maar EC oper nog steeds als meest fraaie voorbeeld, laten in en na het weekend heel gestaag de luchtdruk toenemen boven NO en N Europa. Gevolg van toch retrograad bewegingen van het Ruslandhoog, maar ook drukstijgingen vanuit het Hoge Noorden. De westcirculatie wordt hierdoor langzaam maar zeker steeds meer afgebouwd, met tevens steeds zuidelijker trekrichting van de lagedruk.
Kortom, de periode van vuilwinters/nasskaltes winterweer, wordt zeker niet afgebouwd komend weekend, nee handhaaft zich nog voor waarschijnlijk iets meer dan een week. Periodiek wisselvallig dus, continue kans op winterse neerslag, en Tmax 2/5 C, en Tmin 2/-2 C.
Zo volgende week wordt dan meer en meer het patroon zodanig, met H ten NNO en L ten ZZW, dat we weer met serieus winterweer rekening moeten houden, wellicht al een duidelijke intrede nog voor het einde van de maand.