En volgens de 15-daagse eps pluim blijft het tot na het weekend koud! ~dinsdag ( in elk geval meld het meerendeel van de runs dit)
Jmmr dat ik hier geen directe url van heb, dit plaatje is volgens mij nu behoorlijk statisch.
Zijn er ook mensen die ergens een Amerikaans model hebben?
Vanmiddag nog wezen schaatsen en totaal geen ijsverlies. Temp was +1 maar de dauwpunten -1. Overigens is de control met zijn 18cm wel lekker bezig. Van mij mag het.
Vanmiddag nog wezen schaatsen en totaal geen ijsverlies. Temp was +1 maar de dauwpunten -1. Overigens is de control met zijn 18cm wel lekker bezig. Van mij mag het.
Tegen de 20cm ijs komende maandag
Inderdaad volgende week geen echte dooi, eerder wat kwakkelig weer...op een aantal van die dagen zullen we dus nog steeds kunnen schaatsen.
Maar goed de komende dagen zal het uitwijzen. er is niets veranderlijker als het weer.
En voormij mag het nog wel ff doorgaan tot maart maand. maar goed gelukkig hebben we de winter periode nog voorons.
Een oude gezegde.
ALS DE DAGEN BEGINNEN TE LENGEN. BEGINT DE VORST TE STRENGEN.
Grtz/Wglr.
en al dagenlang zie je op de langere termijn dooi aankomen, maar elke dag schuift het weer wat op... en elke dag komen er ijsdagen bij! hoe komt het dat die kou nu toch zo goed standhoud? want de ervaring leerde me vaak dat als er kans was op dooi, die er geheid ook kwam! maar deze keer (bijna) niet...
En voorlopig nog geen vorst in zicht.
Ik zie het anders. Als ik straks thuis ben zal ik even de kaarten erbij plaatsen. Over 10 dagen moet er volgens die kaarten alweer beste kou komen vanuit het noordoosten. De lucht op 1500 meter wordt dan alweer -12 tot -16.
Alleen een kleine adder is het hoevele neerslag er gaat vallen. die geeft nl veel roet in het ijs. maar op langere termijn ben ik het met Jan eens dat we weer een koude periode tegoed mogen verwachten. met op eerste gezicht een wat kwakkelende structuur.er kan nog vanalles. de winter is nog jong.
Grtz/..
:( Het is alweer anders dan vanmorgen het geval was
Ben wel benieuwd hoeveel 'warme' lucht in 1e instantie vanuit het zuidwesten en later zuiden gaat binnenkomen,kan door de luchtvochtigheid betekenen dat we dan mogelijk sneeuw als 1e krijgen en dat zien schaatsliefhebbers niet graag.
Een grillige winter is het. Grillig in zijn grote regionale verschillen. Maar ook grillig in afwisseling van weertype en temp verloop. En altijd leer je weer. Ik had altijd `veel geloof` in plaklaag effecten. Daarom ging ik er zelfs gisteren nog van uit dat het in het oosten slechts iets boven nul zou worden. De algemene 4/6 C had ik werkelijk niet verwacht. Dit terwijl mijn max vandaag 6.1 C, nou ook weer niet zo veel verschilde met de 4.9 C van afgelopen woensdag. Wil er maar mee zeggen dat het op en af gaat in deze winter. Die best wel veel gepresteerd heeft op koudegebied, alleen ook nog niet echt een lange bestendige vorstperiode. Tot nu zijn er 2 te onderscheiden, die van de Kerst tot einde jaar en een die dus gisteren beèindigd is. Twee relatief korte zeer koude perioden, afgewisseld met perioden waarin de temp veel minder onder de normale waarden zit.
Gaf het gisteren al aan, kijk bv naar het temp verloop van De Bilt de eerste 11 dgn en je ziet hoe grillig temp verloop er is. De eerste 7 dgn bv op 1 na verder allemaal maxima boven de nul. Maar in totaal nog steeds een positie bij de 10 koudste januarimaanden.
De zachtere temp zijn tot het westen van Duitsland doorgedrongen. Aken meldde bv vanmiddag ook ruim 7 graden. De sterke ZZW wind is hier debet aan. Samen met vrij hoge bovenlucht temp, als gevolg van een stevige ZW hoogtewind tussen diepe depressie nabij Ijsland, en het Euro hoog.
Morgen passage koufront, eerst van NW-W naar O/ZO trekkend, in de loop van woensdag, mede door golfvorming, ahw weer retour. Komt door stagnatie, mede veroorzaakt door drukstijgingen ten N en O.
Reeds morgen neemt in de loop van de dag de wind sterk af, en gaat de ingestroomde zachtere lucht ook stagneren en weer geleidelijk afkoelen, ook omdat op hoogte weer koudere lucht binnenstroomt, achter het koufront van morgenvroeg.
Periodiek regen, later vooral in het O en ZO mogelijk ook sneeuw, vooral bij wat intensievere neerslag. Tmin 2/6 C, morgen nauwelijks dagelijkse gang.
De nacht van dinsdag op woensdag nog een neerslagkans met temp die vooral in het oosten richting het vriespunt gaan. Woensdag dan door toenemende H invloed meest droog en na eerst nog W/N wind in de avond meer en meer draaiend naar Z/ZO. Daarom, met instroom koudere en drogere lucht vanuit Duitsland in de nacht weer algemene lichte vorst na Tmax 2/6 C.
Vrij eensgezind, min of meer, schetsen de modellen nu voor de periode donderdag tot en met zaterdag invloed van een H boven Scandi, dat in de loop van deze periode wel steeds meer ZO wordt ingetekend. In ieder geval deze dgn een aanvoer uit O/Z richtingen, met lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en overdag maxima tussen de 0 en 3 graden.
Ook nog steeds eensgezind zijn de modellen dat in de loop van het weekend ons weer vanuit het westen bepaald gaat worden, in de vorm van diepe depressies die vooral nabij Ijsland gelegen zijn. Ten opzichte van gisteren is hierbij wel zeer opvallend dat de Lagedruk ipv een west-oost gerichte trekrichting nu tenderen naar NW-ZO trekrichting. Dit mede omdat de hogedruk ten Noordoosten zich ook volgens de modellen nu nadrukkelijker handhaaft, mede door forse drukstijgingen vanuit N Rusland cq Nova Zembla.
Mede hierdoor blijf ik signalen zien dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat we vanaf zondag in een onvervalste WC overgaan. Wellicht wordt het eerder de opmaat voor een zuidelijke straalstroom.
Kort, de grootste landelijke zachtheid eigenlijk vandaag. Vanaf morgen weer heel geleidelijke dalende tendens van de gem temp. Licht winters vanaf midden deze week tot een gedeelte van komend weekend. En dan....
Dit bericht is met toestemming geplaatst. Met dank aan Ronald de Wildt
En zo staat er bijna al weer meer water op het ijs, dan er onder ligt. Gaat altijd snel valt me telkens weer op, de ontmaskering van de kou tijdens een dooiperiode. Mooie gedichten heb ik er ook over gelezen, onder meer van Piet. Want wellicht is mistroostig een te groot woord, maar een bepaalde vorm van melancholie overvalt me altijd weer tijdens dooi. Speelt ook mee dat het dan, zoals vandaag, vaak grauw vochtig mistig weer is. Maar los daarvan, water op ijs maakt iets los. Een vorm van afscheid nemen is het denk ik, laten we het daar maar op houden..... En is dit afscheid tijdelijk of definitief.
Zoals aangegeven had ik redelijke hoop op hogedrukontwikkelingen in het NO vanaf komende donderdag die de winter uiteindelijk weer in het zadel zou moeten helpen. En naar mijn mening ook niet tot westcirculatie-weer vanaf zondag zou leiden. Uiteindelijk lijkt de verwachte waarheid ergens in het midden te gaan liggen. Modellen tonen nu, ook voor mij, afdoende aan dat het Hoog dat zich vanaf donderdag boven west Scandi vormt, in de loop van het weekend meer en meer zijn invloed op ons weer zal loslaten. Niet zozeer omdat ie ZO waarts wegzakt, zoals eerst verwacht, maar gewoon omdat het depressiegeweld vanaf de oceaan tijdelijk de zaak overneemt.
Maar ik blijf van mening dat dat geweld er ook weer niet toe zal leiden dat we in een werkelijke WC geraken. Heironder versta ik dan een situatie waarin een sterke west-oost gerichte straalstroom boven of ten noorden van ons gebied het ene na de andere depressie laat overtrekken.
Het lijkt er nl op dat de situatie vooral boven NO Euroap volledig geblokkerd blijft. Niet alleen trekt het eerdere genoemde Scandihoog niet echt weg, bovendien komen er tijdens en na het weekend nadrukkelijke drukstijgingen vanuit Rusland. Dit leidt er toe dat de moeder-depressie een beetje stationair ten oosten van Ijsland blijft hangen, omdat ie niet verder oostwaarts kan trekken door hogedruk-tegenwerking. Dientengevolge ontwikkelen zich aan zijn zuidflank randstoringen die vanaf het Noordzeegebied verder ZO waarts uiteindelijk naar Z-ZO Europa gaan trekken. De straalstroomkaarten laten eea mooi zien. Vooral op zaterdag beukt er een hoge Wester op de UK, de dagen erna even bij Ijsland of weer even bij de Azoren. Maar opvalt is dat in de loop van volgende week de straalstroom boven grote gebieden ten westen van ons eigenlijk stilvalt en bij ons voor dgn juist licht continentaal. Ook de hoogtekaarten laten min of meer het beeld zien van een flinke depressie die vanaf komend weekend eigenlijk verandert in een soort grote hoogtetrog, die door de drukstijgingen ten NO langzaam zuidwaats gaat afzakken.
Een en ander brengt me tot het navolgende.
Morgen bewolkt, meest droog en na Tmin 1/3, Tmax rond de 5 C.
Donderdag t/m zaterdagochtend.
Meest droog weer met zonnige perioden, Tmin 0/-4 C, Tmax 1/4 C.
Zaterdagavond en zondag, toenemende bewolking, neerslag, eerst sneeuw later regen. Tmin rond het vriespunt, Tmax zaterdag enkele graden boven nul, zondag rond de 5 C.
Begin volgende week, een aantal zeer wisselvallige dgn met grote kans op sneeuw, Tmin rond het vriespunt, Tmax enkele graden boven nul.
De kans dat deze zgn vuil winterse situatie in de loop van volgende week, zo tussen 20-22 jan met dank aan side kick Johan B., overgaat in puur winters weer is mi zeer aanwezig. Tegen een Rus van wellicht wel 1060 Hpa is, zeker deze winter, niks opgewassen.
Dit bericht is met toestemming geplaatst. Met dank aan Ronald de Wildt
maar het valt ook wel op dat het niet echt superzacht wordt (dubbele cijfers!!), veel meer dan een graad of 6, 7 wordt het ook niet... en dat stemt me toch een beetje hoopvol!
Als je goed kijkt dan zie je dat we maandag op dinsdag met sneeuwval te maken krijgen rond de 6 cm en donderdag op vrijdag met 8 cm. Het is allemaal nog ver weg ik weet het.
Ja nu wel jan, laten we hopen dat dit in weekend ook nog zo is!! Ik ga eens de weermodellen bekijken, laatste 2 dagen niet aan toegekomen, door prive omstandigheden.
Groetjes,
Maarten