Op het Russische weerstation Vostok in het zuidpoolgebied daalde de temperatuur in de nacht van 7 op 8 augustus 2005 tot -85,4 graden. Daarmee was bijna het absolute kouderecord van de wereld bereikt. Ook dat staat op naam van Vostok, dat ligt op 3420 meter hoogte, 78,27 graden zuiderbreedte en 106,52 graden Oosterlengte. Op 21 juli 1983 werd hier -89,2 graden gemeten, officieel het kouderecord van de wereld.
Op het noordelijk halfrond dus ook in Europa worden de laagste temperaturen tussen december en februari gemeten, wanneer het hier winter is. In het uiterste noorden van Rusland vriest het dan vaak de hele dag meer dan 40 graden. Het absolute kouderecord op Europees grondgebied is -55 graden op 29 december 1978 in Koinas in het noorden van Rusland. In de historie van Scandinavië is de laagste temperatuur -53,5 graden, gemeten in december 1941 in het noorden van Zweden.
Met dank aan Weerforum.com/KNMI
Heb het wel eens eerder gezien.
Het blijft leuk
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Niet dat het -100 wordt, maar dat dit er stond.
Ik dacht al, dat zou al helemaal niet goed zijn!
Vannacht vond ik het met -12 al vreselijk koud brrr..
Maar k had niet verwacht dat het zo koud zou gaan worden, hoe lang is het geleden dat het zo maar -17 kon worden in Nederland?
Vannacht vond ik het met -12 al vreselijk koud brrr..
Maar k had niet verwacht dat het zo koud zou gaan worden, hoe lang is het geleden dat het zo maar -17 kon worden in Nederland?
In maart 2005 is de laagste temperatuur in Nederland gemeten -20.7! Ik weet dat nog goed... kreeg m'n deur van m'n auto niet meer open, was een half uur bezig geweest