Statisticus Herry Thole heeft berekend dat dankzij de koude decembermaand de kans op een Elfstedentocht groter is dan andere jaren. Hij merkt daarbij op dat het nog zeker anderhalve week matig tot streng moet vriezen.
"De afgelopen maand was het met 2,1 graden Celsius in Eelde een stuk kouder dan de laatste vijf jaren met een gemiddelde van 4,1", schrijft Thole. "Het gemiddelde over de laatste honderd jaar bedraagt 2,7. Deze relatief koude decembermaand schept betere voorwaarden voor het doorgaan van de Elfstedentocht."
Op basis van deze cijfers kan volgens Thole geschat worden dat de kans op een Elfstedentocht in januari of februari dit jaar is verhoogd van 8% naar een percentage van tussen de 15 en 20%. Als de huidige vorstperiode blijft doorzetten, wordt deze kans alleen maar groter, merkt Thole op.
Van de vijftien Elfstedentochten was er maar eentje in december, zes in januari en acht in februari.
©DvhN
We halen het niet ben ik bang, zeker niet als ik hoorde van de week dat een ijsmeester bij het uitzenden van het weer van Piet Paulusma vertelde, dat er op een deel van de route nog maar 3 cm ijs op lag. Mijn hoop daalt met de dag. | Gewijzigd: 3 januari 2009, 15:45 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21