Fortwachters Maartje Terwindt, Kris van de Voorde en hun hond zijn zaterdagmiddag over het ijs van het eilandje Pampus naar Muiden gelopen. ,,Het was fantastisch en superspannend'', vertelde een uitgelaten Maartje.
Op het traject van ongeveer 3 kilometer was het ijs op sommige plaatsen erg dun. ,,Maar toen we vanochtend zagen dat onze dieselvoorraad was bevroren, besloten we het erop te wagen.'' Ze namen een boor mee om af en toe de ijsdikte te meten. ,,Gemiddeld was dat een centimeter of 6.''
Na de tocht ging het stel snel een borrel drinken in Muiden. Ze lopen zaterdag nog of zondagochtend terug.
Bron:AD.nl
Drie jongens zijn zaterdagmiddag rond twee uur op de Konneweg in Tinte met hun auto van de weg geraakt en in de sloot terecht gekomen. Ze zakten vervolgens door het ijs en haalden een nat pak. De jongen wisten zelf uit de wagen te klimmen en zijn door omstanders op de kant geholpen. Vervolgens zijn ze bij een huis in de buurt naar binnen gegaan. Daar is een ambulance gebeld.
Omdat die ambulance vanwege alle schaatsongelukken lang op zich liet wachten, besloten de mannen om op eigen gelegenheid naar de huisartsenpost te rijden.
Bron:AD.nl
Een traumahelicopter is zaterdagmiddag uitgerukt na een slee-ongeluk in de Maastrichtse wijk Caberg.
Op een steile helling aan de Pater Smulderssingel waren veel mensen aan het sleeën. De vader van een gezin viel daarbij zo hard dat het vermoeden bestond dat hij diverse botbreuken had opgelopen. Om hem zo veilig mogelijk te vervoeren werd de helicopter ingezet. De meldkamer van de ambulancedienst doet verder geen mededelingen over de precieze toedracht van het slee-ongeluk.
Bron:De Limburger
Tijdens de koude nachten is op diverse plekken poolsneeuw waargenomen, een in Nederland zeldzaam verschijnsel dat alleen bij extreme kou voorkomt. Bij rustig weer en temperaturen van meer dan 8 graden onder nul kan zelfs bij een wolkenloze of vrijwel onbewolkte hemel sneeuw vallen. Dat heet poolsneeuw, legt het KNMI op zijn website uit.
Poolsneeuw bestaat uit ijsnaaldjes of ijsplaatjes die in het licht zilverkleurig schitteren. De symmetrisch kristalletjes zijn meestal maar enkele tienden van een millimeter groot. Het schijnsel van zon- of kunstlicht op de poolsneeuw kan tot bijzondere lichttaferelen leiden. Lokaal waren 'halozuilen' te zien. Dat is het optische verschijnsel dat ontstaat door de breking van het licht in ijskristallen.
De afgelopen week was het op diverse plekken 's nachts kouder dan -15 graden. Dat komt eens in de tien jaar voor. Het koudst was het in het Limburgse Ell, waar het kwik tot -20,8 daalde. De laatste keer dat het op meerdere plaatsen zo koud was, was volgens het KNMI op 2 januari 2007, 'twee dagen voor de Elfstedentocht'.
Hoewel het flink koud is in het zuiden en oosten van Nederland zit een Elfstedentocht op de Friese wateren er voorlopig niet in, denkt het KNMI. Doordat het daar wat minder hard vriest en het ook heeft geregend ligt het ijs er niet zo mooi bij. Bovendien gaat het dooien.
Het KNMI roept schaatsliefhebbers op de moed niet te laten zakken. De weersdienst stelt dat vrijwel alle strenge winters zachtere perioden kenden. In 1947 was het in Limburg 16 graden boven nul en werd drie weken later in Friesland de Elfstedentocht gereden. Dit jaar is het precies honderd jaar geleden dat de eerste tocht langs de elf Friese steden werd verreden.
Nieuws.nl
Rijkswaterstaat IJsselmeergebied heeft zaterdag twee ijsbrekers voor Amsterdam-Lelystad en twee ijsbrekers voor Lelystad-Lemmer ingezet om de vaargeulen open te houden.
Geadviseerd wordt om 's nachts de oversteek niet meer te maken en overdag alleen nog met meerdere schepen tegelijk de overtocht over het IJsselmeer en Markermeer te maken. Op de route Lelystad-Lemmer bevinden zich nu ook verschillende ijsruggen.
Rijkswaterstaat Zeeland start zondag met het ijsvrij maken van de Krammersluizen zodat de vaarroute open kan blijven. Elders in Zeeland zijn er nog geen grote ijsproblemen. RWS houdt twee ijsbrekers stand-by om vaarroutes open te houden.
©Scheepvaartnieuws
Maandag zet de (lichte) dooi wel door, zo is de verwachting. Een verder toenemende zuidwestelijke wind, die in het binnenland echter nog wat meer zuid zal zijn, voert lucht aan waarin de temperatuur naar 1 tot 5 graden stijgt. Er komt weer (meer) water op het ijs aangezien de lucht ook nog eens vochtiger wordt. En omdat de minder koude lucht over de smeltende sneeuw- en ijsvlaktes stroomt, zal zich door de afkoeling ongetwijfeld mist vormen (typische dooimist). Bij de invallende dooi wordt het zicht slechter en kan dichte tot zeer dichte mist met een zicht van minder dan 50 meter ontstaan. Ondanks de stevige zuidwestelijke wind!
In de naar maandag vriest het overigens nog wel, omdat er opklaringen zijn en de vorst nog in de grond zit. Een dooifront ligt echter op de loer en zal in de loop van maandag of dinsdag schoorvoetend over Nederland trekken met zijn neerslag. Zelfs woensdag is het front waarschijnlijk nog bezig. En vanwege de nog bevroren wegen, is het zaak om vanaf maandagavond op te passen voor IJZEL. Vooral als de neerslag in de nachtelijke uren en vroege ochtend passeert! Dit kan uiteraard vervelende gevolgen hebben voor het verkeer. We houden u van minuut tot minuut op de hoogte!
©Weer.nl
De politie heeft zondag met een helikopter tien personen en een hond van het forteilandje Pampus bij Muiden gehaald. Zij waren daar over het ijs naar toe gelopen, maar konden niet meer terug.
Door kruiend ijs was namelijk een opening van 50 meter in het ijs op het IJmeer ontstaan. Dat heeft het Korps landelijke politiediensten bekendgemaakt.
De politie had in Muiden een veldje vrijgemaakt waar de helikopter kon landen. In totaal moest de politie vier keer heen en weer vliegen om de evacués aan land te brengen.
Bron:De Limburger
Hoe je de massa weer naar het Vaalser Drielandenpunt krijgt? Zorgen dat er altijd sneeuw ligt.
De drie ondernemers op de Vaalserberg maken gretig gebruik van de sneeuw en hebben een langlaufroute uitgezet. Daar werd dit weekend druk gebruik van gemaakt, want wie weet is dit wel het laatste sneeuw-weekend.
En als je al zo lang niet meer in de gelegenheid bent geweest om als langlaufer in Nederland te oefenen, gaat het in het begin uiteraard wat stroef.
Bron:De Limburger
Het jaar 2009 is winters begonnen met op veel plaatsen zowel minimum- als maximumtemperaturen onder het vriespunt. De schaatsgekte is losgebarsten en de koek en zopie is niet aan te slepen. Vooral de zuidoostelijke helft van Nederland, en dan met name Limburg, het oosten van Brabant en het zuiden en oosten van Gelderland hebben nog steeds te maken met winterse taferelen. Op veel plaatsen ligt nog sneeuw en het natuurijs is gemiddeld nog zo’n 15 centimeter dik. Dit terwijl het in de andere helft van het land amper heeft gesneeuwd en de ijsvorming pas veel later op gang kwam. Ook de Bilt heeft in veel mindere mate met sneeuw en strenge vorst te maken gehad. Van een koudegolf is daar dan ook geen sprake, maar hoe staat het er voor in de koude helft van het land?
Er werd ook vandaag weer veel geschaatst. De Reeuwijkse plassen lagen er mooi winters bij. Foto: Maarten Noort.
Wat is een koudegolf?
Om dit duidelijk te maken, zullen we eerst de definitie van een koudegolf moeten vaststellen en een eerste punt is dat deze definitie uitgaat van temperaturen gemeten in de Bilt. Als er in bijvoorbeeld Limburg wel een koudegolf heerst, is dit dus geen officiële. Er moeten tijdens een koudegolf ten minste 5 aaneengesloten ijsdagen zijn, waarbij de maximumtemperatuur lager is dan 0,0 graden, en daarvan moet op 3 dagen de minimumtemperatuur lager zijn dan -10,0 graden.
En het was druk.. Foto: Maarten Noort.
In de Bilt gaan we dit inderdaad niet halen. Ten eerste lag de maximumtemperatuur op 7 januari boven nul, met plus 4 graden. Daarbij komt dat de minimumtemperatuur in de afgelopen 5 dagen slechts op 2 dagen lager uitkwam dan die cruciale -10 graden. Geen koudegolf in de Bilt dus, maar in bijvoorbeeld Twente en Limburg was het een stuk kouder. De feiten: in Beek bij Maastricht werd het 5 dagen achter elkaar kouder dan -0,0 graden (gemiddeld lagen de maximumwaarden daar tussen -3,9 en -7,8 graden) en in 3 nachten in die periode vroor het streng tot zeer streng met temperaturen van -16,2 op de 7e, -14,8 op de 9e en -13,2 op de 10e van de maand januari. We kunnen hier dus concluderen dat er een koudegolf heerste. Nu is het in de regio Maastricht zelfs nog niet eens het koudst geweest van Limburg. Dat was het dorpje Ell, in de buurt van Weert. Daar vroor het een aantal nachten achter elkaar zeer streng met waarden tussen -15 en -21 graden.
Met die kou geeft dat lange rijen voor de koek en zopie stands. Foto: Maarten Noort.
Maar niet alleen in Limburg was het zoals eerder gezegd koud, ook in de Achterhoek en Twente heerste die koudegolf. Daar lagen de maximumtemperaturen de afgelopen 5 dagen onder 0 graden (in Twente tussen -0,9 en -4,8 graden) en ook werd het in 3 van de nachten kouder dan -10 graden, met in de nacht van 7 naar 8 januari zeer strenge vorst in Twente (-15,4 graden).
De ijsresten op de takken geven soms ook mooie plaatjes. Foto: Ria Luttikhold.
De laatste keer dat er een officiële koudegolf in Nederland heerste was in 1997. Het vroor toen 12 dagen achtereen, van 31 december 1996 tot aan 11 januari 1997, waarbij het op 6 dagen streng vroor. De laagste temperatuur in de Bilt was toen -16,0 graden.
Sneeuwlaag
De sneeuwlaag die nog op veel plaatsen in het oosten en zuidoosten ligt, houdt de kou nu al dagen in stand. Er hangt boven het sneeuwdek een koude plak van ongeveer 100 meter dik en deze weerhoudt de zachtere zuidwestenwind hoger in de atmosfeer ervan om binnen te dringen. De koude lucht is namelijk zwaar en blijft zonder al te veel wind gewoon op zijn plaats liggen. Vandaag gaat het harder waaien en dat betekent dat die koude laag heel geleidelijk van zijn plek wordt verdreven en ook boven de sneeuwlaag de dooi gaat invallen. In de gebieden waar geen sneeuw ligt gebeurde dit al eerder.
Ook deze papegaaien hielden elkaar warm in de kou. Gemaakt door Ron Westerdiep in het Prielebos in Zoetermeer.
Hoe gaat het verder?
Nu is het niet zo dat er de komende dagen al niet meer geschaatst kan worden. De dooi zet maar langzaam in en de ijslaag is vooral in het zuidoosten zo dik, dat de laag slechts heel geleidelijk dunner wordt. Wel kan er door neerslag en de dooi een laagje water op het ijs komen te staan, waardoor vallen natuurlijk een stuk onplezieriger wordt.
De maan gehuld in een lichte sluier. Een teken van weersverandering? Foto: Jan Bijvelt uit Tilburg.
Er schuift maandag een koufront het land over en dat betekent meer bewolking en een aantrekkende zuidwestenwind, waardoor de waarden overdag wel op veel plaatsen tot rond het vriespunt stijgen. Aan zee stijgt het kwik zelfs tot een graad of 5 boven nul. Tegen de avond valt er ook wat neerslag, welke vooral in het binnenland in de nacht naar dinsdag en dinsdagochtend vooraf wordt gegaan door ijzel.
Bron: Meteo Consult
Ondanks het koude weer is er volgens het KNMI geen sprake van een officiële koudegolf. Het gaat de komende dagen dooien, en daarmee komt de temperatuur weer boven het vriespunt. Het KNMI stelt dat een periode van extreme kou, zoals die de afgelopen tijd waarneembaar was, maar zelden voorkomt.
Vorst
Het KNMI spreekt van een koudegolf als in De Bilt vijf dagen lang een temperatuur onder het vriespunt wordt gemeten, waarbij op drie van deze dagen sprake is van strenge vorst met een temperatuur van -10 of lager. Nu is er sprake van vier ijsdagen, en twee nachten met strenge vorst (9 en 10 januari).
Weken
In het Oosten van het land is echter wel aan de eisen voldaan, en daarom spreekt het KNMI van een "regionale koudegolf". Het KNMI heeft sinds 1901 32 koudegolven gemeten. In 1963 waren er vier koudegolven, meldt Novum. In 1947 was er sprake van een koudegolf van drie aaneengesloten weken.
Bron: Spitsnieuws
Een 11-jarige jongen uit Merselo is zondagmiddag gewond geraakt tijdens het sleeën. De vader van de knaap had de slee, met behulp van touw, achter zijn auto gebonden en was rondjes gaan rijden. Ze deden dit in het buitengebied, op onverharde weg tussen akkerland. Dit sleeën ging verschillende rondjes goed, maar in een flauwe bocht gleed de slee tegen een boom. De zoon, die op de slee zat, liep hierbij vermoedelijk een hersenschudding op. Hij moest met de ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht.
©Blik op Nieuws
De Wegenwacht heeft het vrijdag, zaterdag en zondag weer erg druk gehad. De hulpdienst kwam vooral vrijdag bijna handen tekort in Limburg en Noord-Brabant bij het verhelpen van allerlei winterklachten met auto's. Zoals gewoonlijk ging het in erg veel gevallen om accuproblemen, meldde ANWB zondag.
Vrijdag was het een topdag voor de hulpdienst met zesduizend pechgevallen. Dat was ongeveer 70 procent meer dan normaal. De dag erna kwam de Wegenwacht 5200 keer in actie. Zondag was het ook weer flink drukker dan normaal.
©Nu.nl | Gewijzigd: 28 augustus 2017, 12:24 uur, door Joyce.s
Tot zijn verbazing zag Joop Broere uit Ooltgensplaat zondagochtend een flamingo door het ijzig koude water van het Volkerak stappen. Het knalroze, langbenige dier was een opvallende verschijning tussen het wit van sneeuw en ijs en het zwart van basaltblokken in het water tussen het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee en Noord-Brabant.
Een flamingo is een exotisch ogende vogel, die eerder wordt geassocieerd met subtropische palmen of warm Afrika dan met een winters Nederlands landschap. Zou de vogel zijn overgevlogen uit Florida of ontsnapt uit de dierentuin, vraagt Broere zich af.
Hoewel zeldzaam, worden flamingo's wel vaker gesignaleerd in ons land. De vraag blijft of het dan om exemplaren gaat die écht hier in het wild leven. Het kunnen bijvoorbeeld ook flamingo's zijn die vanuit Zuid-Europa, waar ze frequenter voorkomen, eens een noordelijk uitstapje maken. Of om ontsnapte vogels uit dierentuinen en -parken, die in de vrije natuur weten te overleven.
©AD
De vorst brengt niet alleen ijspret met zich mee. Dieren kunnen door de vorst in de problemen raken. Zo ook op het Winschoterdiep in Scheemda waar een eend zat vastgevroren op het ijs.
Het dier kon op eigenkracht niet meer loskomen en moest hierbij geholpen worden. Met behulp van de hoogwerker kon de brandweer dicht bij de eend komen en met behulp van een bijl het ijs rond het dier weg hakken. Nadat de eend los was kon hij op de kant worden overgedragen aan de dierenambulance.
©Blik op Nieuws
Een jacht dat in de Zwartewaalse Haven in de gemeente Brielle lag, is maandagochtend gezonken als gevolg van het kruiende ijs. De boot raakte vrijwel zeker lek door de kracht waarmee het ijs rond de boot was uitgezet. Dat heeft de politie gemeld. Er zaten geen mensen op de boot ten tijde van het ongeval. Het is voor zover bekend in de regio Rotterdam de eerste boot die tijdens de huidige vorstperiode is gezonken.
De politie raadt eigenaars van boten aan het water rond het vaartuig doorlopend ijsvrij te houden om dit soort incidenten te voorkomen.
©De Pers
Het is menigeen vast niet ontgaan dat het koud was. De gemiddelde temperatuur ligt tot nu toe rond min 2,6 graden, terwijl plus 2,8 graden gebruikelijk is in de eerste helft van januari. Sinds 1996 is het niet meer voorgekomen in het begin van de januari.
In het midden van het land heeft het afgelopen dagen net niet hard genoeg gevroren voor een koudegolf. In het zuidoosten en oosten van het land kwam het kwik wel vijf dagen achtereen niet boven het vriespunt uit en vroor het drie dagen streng. Dus is daar wel sprake geweest van een koudegolf.
Deze week voert een zuidwestelijke stroming vanaf de oceaan minder koude lucht aan. Vandaag dooit het al op de meeste plaatsen. De komende dagen houdt de dooi aan. In de tweede helft van de week gaat de temperatuur 's nachts wel weer omlaag.
©Weathernews
Deze week staat in het teken van dooi maar later in de week kan het weer vriezen. De vorst zit nog op veel plaatsen in de grond. Dat kan lokaal aanleiding geven tot gladheid of mist. Het is raadzaam daar alert op te zijn en het KNMI te blijven volgen!
Dooi in Nederland
Zeker na een flinke vorstperiode zit de vorst meestal nog een hele tijd in de grond, waardoor het aan het aardoppervlak bij helder weer in de nacht weer snel kan vriezen. Deze verraderlijke vorm van gladheid, die zeer plotseling kan optreden, wordt opvriezing genoemd. De weggebruiker dient dus ook na de vorstperiode bedacht te zijn op gladheid of mist.
Het begrip "dooi" wordt door het KNMI alleen gebruikt na een vorstperiode tot ongeveer één etmaal na het einde van de vorst. Eventueel wordt daarna nog gesproken van aanhoudende- of doorzettende dooi. Dooi kan risico's opleveren voor het verkeer, niet alleen door neerslag, maar ook vanwege de grote kans op gladheid of mist. In zachtere lucht die over het koudere aardoppervlak, een smeltende ijsvlakte of een sneeuwlaag stroomt, kan door afkoeling gemakkelijk mist ontstaan. Dooimist ontstaat bij aanvoer van zachte lucht, zodat het bij deze vorm van mist ook behoorlijk kan waaien (Zie Verder lezen- weersverwachting en Nader Verklaard- dooi).
Kruiend ijs
Door de wind kan het smeltende ijs op sommige plaatsen gaan kruien. De laatste keer gebeurde dat in ons land op kleine schaal in de winter van 2003, mogelijk kan dat nu op grotere schaal gebeuren (Zie ook Nader Verklaard- kruiend ijs).
Bron KNMI | Gewijzigd: 28 augustus 2017, 12:24 uur, door Joyce.s
De vorstschade aan de wegen is deels hersteld. Maar de afgelopen dagen is ook een aantal nieuwe stukken weg beschadigd geraakt, aldus Rijkswaterstaat maandag.
Zo zijn op de A10 ter hoogte van de Zeeburgertunnel rijstroken afgesloten wegens reparatie. Op de andere nieuwe plekken zijn maatregelen nog niet nodig. Volgens Rijkswaterstaat is de veiligheid van de weggebruiker niet in het geding. De wegbeheerder werkt aan een planning om de wegen definitief te repareren.
Diverse snelwegen in Nederland hebben vorstschade opgelopen. Door de strenge winter van de afgelopen weken is de schade dit jaar groter dan anders. Door vorst raken er meer steentjes los van het wegdek dan normaal.
©AD
De vorstschade aan wegen is voorlopig nog niet hersteld. Hoewel in de afgelopen dagen verschillende trajecten zijn opgeknapt, is de kwaliteit van het wegdek op andere plaatsen in korte tijd sterk achteruitgegaan.
Dat heeft Rijkswaterstaat maandag bekendgemaakt. Door de vorst raken er meer steentjes los van het wegdek dan normaal. Hierdoor ontstaan gaten en scheuren. Deze winterschade is geen onbekend fenomeen, maar door de 'extreme weersomstandigheden' is de schade dit jaar groter.
Snelheidsbeperkingen
Rijkswaterstaat stelt op verschillende trajecten snelheidsbeperkingen in om de schade te beperken. Het grootste probleem is momenteel de Zeeburgertunnel op de A10. De VerkeersInformatieDienst meldt dat verschillende rijstroken zijn afgesloten. De woordvoerder rept van een gat in de weg van een bij anderhalve meter.
Naar verwachting zijn de problemen verholpen voor de ochtendspits van dinsdag. Medewerkers van Rijkswaterstaat zijn bezig met een spoedreparatie. Zaterdag en zondag is op verschillende trajecten in het land al schade hersteld. Hierbij wordt de oude asfaltlaag verwijderd en wordt als tijdelijke oplossing reparatieasfalt ingelegd.
Vriespunt
Pas als de temperatuur boven het vriespunt is kan opnieuw worden geasfalteerd. Onder meer de binnenring van de A10 bij Amsterdam-Geuzenveld en de N33 ter hoogte van Barneveld zijn al op die manier gerepareerd.
Automobilisten en motorrijders moeten op trajecten op de A6, A7, A10, A12, A27, N31, N50 en N99 rekening houden met hinder door vorstschade. Negen andere trajecten op snelwegen worden scherp in de gaten gehouden. De conditie van het wegdek zorgt daar nog niet voor acute problemen, maar Rijkswaterstaat heeft wel extra toezicht ingesteld.
©De Pers
Het dooit nu overal duidelijk, maar het risico op gladde wegen is zeker nog niet voorbij. Een neerslagzone veroorzaakt deze maandagavond regionaal ijzel. In Duitsland gaat de storing naar verwachting voor nog veel meer problemen zorgen, met zeer wel mogelijk dinsdagochtend een ware verkeerschaos.
In het grootste gedeelte van Nederland zal er voor wat betreft gladheid niets aan de hand zijn. Voorafgaand aan de neerslagzone liepen de temperaturen in de loop van zondag en deze maandag bij een aantrekkende zuidwestenwind in steeds meer gebieden op tot boven het vriespunt. En ook de wegdektemperaturen stegen. Toch is het in de oost- en zuidoosthoek van het land, en lokaal ook in de aangrenzende regio's, vanavond oppassen geblazen wanneer een regenzone vanuit het noordwesten steeds verder het land binnendringt. Voor de neerslagzone uit wordt het in het oosten en zuidoosten al op diverse plaatsen glad door bevriezing van natte weggedeelten.
Maandagochtend vroeg, bij Waalwijk. Er ligt al een plasje water op het ijs. Het was het begin van serieuze dooi. Dat betekent niet dat de winter helemaal uit de bodem is. Een neerslagzone levert daardoor in het oosten en zuidoosten maandagavond lokaal verraderlijk gladde wegen op.
De weersontwikkelingen
De neerslagbrengende storing, lag al enkele dagen klaar boven de oceaan, behorende bij een lagedrukgebied bij IJsland. Een hogedrukgebied ten oosten en zuiden van ons, had de touwtjes nog stevig in handen. Nederland kon daardoor tot en met het weekeinde nog genieten fantastische schaatsomstandigheden.
De luchtdrukverdeling en frontale storingen zaterdagmiddag. Een depressie ligt bij IJsland, en de storing van deze maandagavond nog ver weg.
Dit hele patroon van hoge- en lagedrukwerking schoof echter steeds verder naar het oosten op. Daarmee kwam vanuit het westen de oceaanstoring steeds dichterbij. En in de tweede helft van deze maandagmiddag arriveert in Noordwest-Nederland de eerste regen.
Deze maandagmiddag ligt het front noordwest van ons. Vooral later in de middag en in de avond komt de storing (opnieuw) in beweging in oostelijke richting, en daarmee trekt de bijbehorende neerslag ons land binnen.
Dinsdag vertraagt de zone met regen en ijzel. In Duitsland blijven de wegen daarbij naar verwachting in een groot gebied langdurig onder het vriespunt, met waarschijnlijk flink wat overlast voor het verkeer in delen van het westen en noordwesten van dat land.
De gladheid
Vanavond dringt de neerslag steeds verder het land binnen. En ondanks dat de luchttemperaturen ook dan overal boven het vriespunt liggen, wordt het daarbij regionaal glad. De vorst zit namelijk nog steeds in de grond, waardoor de wegtemperaturen later vanmiddag en vanavond vrij snel dalen, vooral in het oosten en zuidoosten op veel plaatsen tot onder nul. De regen op de bevroren ondergrond levert verraderlijke gladheid op.
Puur meteorologisch gezien
Puur meteorologisch gezien, is er overigens geen sprake van ijzel. Bij de officiële definitie gaat het om onderkoelde regendruppels (met een temperatuur onder het vriespunt) die bevriezen zodra ze het aardoppervlak bereiken. Deze maandagavond gaat het om regen met een temperatuur boven nul, maar die bij wegdektemperaturen onder het vriespunt als gevolg van de kou in de ondergrond, dus alsnog bevriest en op die plekken een ijslaag veroorzaakt.
Verkeerschaos verwacht in Duitsland
Dinsdag overdag is de voorlopig laatste ijzel in Nederland naar verwachting verdwenen. In het westen en noordwesten van Duitsland gaat het echter langduriger en ook op veel grotere schaal glad worden dan bij ons. Vanavond laat en vannacht trekt de neerslag bij onze oosterburen het land binnen. En vervolgens blijft het front er anderhalve dag slingeren.
Ook woensdag hebben onze oosterburen nog met de storing te maken, met daarbij waarschijnlijk nog steeds gebieden met wegdektemperaturen onder het vriespunt.
Ten noordwesten van grof gezegd de regio's op de lijn tussen Hannover en Keulen worden vannacht en morgen vroeg de grootste problemen op de B-wegen problemen verwacht. En vanaf de zojuist genoemde lijn wordt de situatie ook op de snelwegen op grote schaal kritiek, voor met name de zuidelijke gedeeltes van de Eifel en het Rheinland, en Siegerland-Westerwald, Sauerlandsenken en Weser-Bergland. De dinsdagochtendspits kan daardoor wel eens uitlopen op een verkeerschaos.
In de loop van de dag verbetert de situatie vervolgens langzaam, maar de storing met neerslag stagneert, en daarmee ook de grens tussen de koude en de binnenstromende zachtere lucht. Met het dalen van de wegdektemperaturen in de avondperiode, en het vervolgens naar verwachting weer intensiveren van de neerslag, kunnen opnieuw grote problemen ontstaan.
Bron: Meteo Consult