Ons land had beleefde in 1981 zijn laatste witte kerst, dat wil zeggen met op beide kerstdagen een gesloten sneeuwdek in De Bilt. Het hoofdstation van het KNMI is als referentie gekozen omdat hiervan de sneeuwgegevens over meer dan honderd jaar bekend zijn. (Bron: KNMI)
Hoe schatten jullie de kansen in voor dit jaar? En dan kijken wij niet naar de gegevens van het KNMI die alleen maar van De Bilt uitgaan maar naar jullie regio of plaats.
Gevoelsmatig zijn de winterperiekelen sterker dan voorgaande jaren.wel denk ik dat het niet voor de hele land weggelegd zal zijn. maar bepaalde plekken er extreem uitkomen.omdat er in de zomer periode ook al op kleine schaal veel verschil zat in temperatuur/regen/wind.denk ik dat een winter ook zoiets laat zien.
We zullen zien.
Grtz/..
In 2005 heeft dat overigens tot grote problemen geleid in Deventer en omgeving alleen ging het toen om en meteo bedrijf in Wageningen. Dat is trouwens vandaag 3 jaar geleden als ik mij niet vergis.
Ik denk dat de kans best aanwezig is dat we en witte kerst krijgen misschien niet landelijk maar regionaal is de kans aanwezig. Vooral als het zo als het er nu naar uit ziet lang koud blijft.
Ik heb overigens vol overtuiging nee gestemd. Ik verwacht zeker geen sneeuw met de kerst. | Gewijzigd: 25 november 2008, 21:19 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik denk dat we dadelijk na de sint een periode (langere) met kwakkelweer krijgen maar hoe verder de maand vorderd we dieper in een ooststroming komen te liggen. Daarvoor nog enkele sneeuwbuien zoals we afgelopen Vrijdag/Zaterdag hadden maar op grote schaal sneeuwbuien en geen regenbuien dus. Veel sneeuw aan zee, dun dekje in het binnenland. Wel witte kerst dus
Jan ik bedoel wat ik er schrijf. Niet qua taal gebruik of zo het idee is niks mis mee. Maar zo ik al zeg en witte kerst is in Nederland op lokaal niveau zeker mogelijk. Bij deze poll wordt er uit gegaan zo lijkt het mij van het hele land met daarbij de Bilt als maat staaf voor het benoemen van en witte kerst. En zo grillig als het weer in Nederland is kan er overal 100cm sneeuw liggen terwijl de Bilt sneeuw vrij blijft dan hebben we dus geen witte kerst (ik overdrijf hier maar je begrijpt waar ik heen wil).
Misschien kan ik het nog anders zeggen.
Als je uitgaat van deze pole met het de de Bilt regel als uitgang punt kun je en witte kerst bijna uitsluiten. Ik denk en kans van 15% dat je en witte kerst zult hebben.
De hoop is er in ieder geval al wel!
Bovenstaande verklaring zal ook de reden zijn waarom ik niet stem. Wel even mijn mening laten weten via een reactie, puur omdat mijn mening er niet bijstaat | Gewijzigd: 25 november 2008, 21:18 uur, door Christianos
Als je uitgaat van deze pole met het de de Bilt regel als uitgang punt kun je en witte kerst bijna uitsluiten. Ik denk en kans van 15% dat je en witte kerst zult hebben.
Ja daar moet ik je gelijk in geven en ik zal de plaats De Bilt weghalen. In mijn ogen heb je ook groot gelijk want tegenwoordig doet half Nederland aan weermetingen dus waarom het KNMI zich nu nog steeds aan De Bilt vast houd snap ik ook niet. Ik ben dan ook van mening dat er gewoon per plaats of regio gekeken moet worden. Maar ja wie ben ik
On topic nu...
We zullen in de nabije toekomst alleen maar plaatselijke grote verschillen zien. en dat doen we nu al trouwens.Dus kan het gegeven De Bilt wel opdoeken. daar hecht ik toch geen waarde aan. zelfs de weermannen en vrouwen uit het zuiden v/h land zitten vaak naast de voorspelling voor het noorden. anders om met noordelijke weerman/vrouw zal het wel net zo zijn.
Omdat het steeds exackter voorspellen haast onmogelijke wordt i.v.m grote verschillen in een klein gebied zoals nederland.
Dus denk ik vaak met een voorspelling van dergelijke . eerst zien dan geloven.en wat het gevaarlijke er aan is dat het voorspelde minder geloofwaardiger wordt.
Omdat er allerlij verschillende voorspellingen steeds te ronde gaan.en nog steeds zo onbetrouw is als in 1970 en dat nu tegenwoordig met al die satelieten en sensoren. laat het weer zich niet voorspellen omdat niets zo veranderlijker is dan Het Weer. zelfs binnen zeer korte tijd waar de moderne techniek haast niet op kan reageren.en dat wordt alleen maar erger met de opwarming van de aarde.
Grtz/..
Daarom snap ik niet dat ze bij dit soort dingen De Bilt als maatstaf nemen. Zeg gewoon is 85% van NL wit. Hoppa een witte kerst (wel gewoon op beide dagen wit dan).