De vertrektijden van de trein waren al opgezocht. Tijdens de helse sneeuwrit op zondagmiddag nam ik me heilig voor de maandagochtendspits op de Randstedelijke snelwegen te mijden.
Het spitsalarm dat de ANWB uitvaardigde bevestigde de juistheid van mijn beslissing nog eens. Maar niets veranderlijker dan de mens. Behalve het weer, natuurlijk. Want toen gisteren in alle vroegte een blik naar buiten leerde dat de dooi het kerstkaartdecor van een dag eerder meedogenloos had weggesmolten en pagina 730 van Teletekst vertelde dat er nauwelijks files van betekenis waren, werd het toch weer de auto.
Op de radio discussieerden deskundigen - wat zijn die lui toch altijd vroeg wakker - tijdens ‘een normale ochtendspits’ over zin en onzin van dit soort alarmen. Je hebt ze immers in alle soorten en maten. Van windwaarschuwingen, die ons bevelen niet met onze aanhanger over de Afsluitdijk te rijden, tot weeralarmen die adviseren de deur niet uit te gaan. We sluiten ons er voor af als ze - zoals nu - onnodig worden afgegeven. Dat klinkt logisch, maar ik weet nu al wat deskundigen roepen als er een keer onterecht niet is gewaarschuwd.
Motiveer hieronder uw antwoord.
Peter de Jonge
adjunct-hoofdredacteur AD
wat ook meestal in het geding is.
ze geven een weerswaarschuwing, januarie vorig jaar volgens mij met die storm, toen zeiden ze van ga niet naar buiten als je niet naar buiten hoeft... nou, als ze dan zo'n waarschuwing afgeven is menigd nederland al buiten.... dit geld o.a. dus ook voor mensen op de afsluitdijk als het opeens hard begint te waaien.
Als ik plannen had ga ik echt nog steeds die plannen uitvoeren.
De weeralarmen worden zeker vaker gegeven als eerdere jaren maar het moet ook weer niet overdreven worden.
dan verliest het de kracht van een alarm, net als een brandalarm in een kantoor waar niemand op reageert.
Rene
Ik laat mij er niet zo zeer door beinvloeden dat ik ook metteen geloof of verwacht dat dat weer er ook daadwerkelijk aankomt, maar ik kijk door de waarschuwingen wel even op de sites om het te checken.
Als er op de radio word gemeld dat het gevaarlijk glad is of er storm komt moet je dat eigenlijk al genoeg zeggen .
Een alarm kan gelden voor een gedeelte van het land .
Net zoals ze in de scheepvaart doen definieeren.
Maar als er alleen bijv in de oostelijke helfd van nederland een gevaarlijke situatie zich voordoet waarom dan oppassen in Limburg bijvoorbeeld.
Ik ben dus meer voor een wat preciecere omschrijving van de omvang en het gebied waarin dit plaatsvind.
Als je Gaat rijden en het sneeuwd of het is glad ga je toch je snelheid aanpassen .
groetjes BaS
Aangezien ik 1500 KM minimaal per week rij, wil ik wel heelhuids thuis komen.
Als ik plannen had ga ik echt nog steeds die plannen uitvoeren.
De weeralarmen worden zeker vaker gegeven als eerdere jaren maar het moet ook weer niet overdreven worden.
dan verliest het de kracht van een alarm, net als een brandalarm in een kantoor waar niemand op reageert.
Rene
Jah daar zit wel een goed punt in, brandalarms worden vaak wel genegeerd, wat krijg je dan te horen, kan iemand die herrie uit doen.
Ikzelf rijd geen auto, of althans zeer zelden, dan snap ik wanneer er een alarm wordt afgegeven, er ook rekening mee gehouden moet worden.
Maar als je lopend of fietsend op pad bent, dan kun je natuurlijk die kupke ook gebruiken he.
Eigenlijk zou de volgende poll dan ook moeten wezen; wanneer moet er een weeralarm afgegeven worden.