Een overstroming in een mijn in de Chinese provincie Henan heeft aan één kompel het leven gekost. Drieëndertig mijnwerkers werden 23 uur na de overstroming door reddingswerkers levend naar boven gehaald. Dit heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua dinsdag gemeld.
Er waren maandag 42 mijnwerkers ondergronds aan het werk in de Gaomendong-mijn toen de overstroming zich plotseling voordeed. Acht kompels wisten zich in veiligheid te stellen.
Volgens het hoofd van de reddingsdiensten van Henan werd gewerkt in een deel van de mijn waar door de autoriteiten geen toesteming voor was gegeven en waren er ook aanzienlijk meer mijnwerkers aan het werk dan is toegestaan. De eigenaar van de mijn is gearresteerd.
In Henan hebben zich in drie weken tijd drie mijnongelukken voorgedaan. Bij de andere twee ongelukken zijn zeker vijf mijnwerkers omgekomen. Negentien worden er nog vermist.
De Chinese mijnen behoren tot de gevaarlijkste ter wereld. Bij gasexplosies, instortingen en overstromingen komen in China per dag gemiddeld dertien mijnwerkers om het leven.
©De Pers