Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Drew, AR.

27 Apr 2024 08:14:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

27 Apr 2024 07:21:23

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Apr 2024 07:00:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
11 januari, 08:27 uur | Bericht #499746
Na een paar heerlijke dagen met zoals ze in oostenrijk zouden zeggen " Kaiserswetter". Is het nu (zeker in het westen) wel afgelopen met deze koude.
Het was niet extreem koud maar gewoon een heerlijke " kick-off" for more to come.

More to come.. dat klinkt veelbelovend maar dat is het ( nog) niet.. We gaan de komende week zoals verwacht weer te maken met lagedruk gebieden die ons er weer even aan herrinneren dat we in een land wonen met een zeeklimaat.

In een eerder post noemde ik al de term " vuile winter" en dat lijkt zich komende week wel te gaan voltrekken.  
Persoonlijk vind ik a.s. maandag nog steeds het intressantst van alle dagen omdat daar mijn insziens wel eens wat sneeuwverassingen zouden kunnen komen.

Voor sneeuw hebben we op 1500 meter hoogte minimaal een temperatuur nodig van -5 graden. De 850hPa kaart laat dit zien, hierop zien we dat de komende dagen de temperatuur op hoogte gaat stijgen tot ruim boven 0 graad maaaar vanaf zondag knalt hij weer omlaag naar behoorlijk lage temperaturen.  




Op 2 mtr echter is de temperatuur volgens het weermodel boven nul ( 0-5 graden) dus niet zo goed voor een permanent sneeuwdek. Echter na een periode van koude zoals nu dan is de bodem nog koud en heb je kans dat de temperatuur zakt en met de lage temperaturen op 850hPa gaat er wel sneeuw vallen die ( naar ik verwacht) in het noorden en oosten van het land zeker gaat blijven liggen .


Het zal alleen van ( zeer) tijdelijke aard zijn want daarna gaan alle temperaturen weer omhoog en komen we in " het vuile winterweer" terrecht.. natte sneeuw, regen wind .. kortom even tandenbijten.. en ik denk dat het stoplicht dan toch echt wel mega op rood gaat voor een dag of 14...



  | Gewijzigd: 11 januari, 08:28 uur, door Callie-P
Woonplaats: Emmen
Berichten: 42
Lid sinds: 25 dec. 2015
11 januari, 09:35 uur | Bericht #499747
Citaat van Callie-P, donderdag 11 januari 2024, 8:27 uur
Het zal alleen van ( zeer) tijdelijke aard zijn want daarna gaan alle temperaturen weer omhoog en komen we in " het vuile winterweer" terrecht.. natte sneeuw, regen wind .. kortom even tandenbijten.. en ik denk dat het stoplicht dan toch echt wel mega op rood gaat voor een dag of 14...



 

Nou, kijkend naar de ECMWF pluim van vanochtend zou dat nog wel eens mee kunnen vallen. In ieder geval op middellange termijn. ;)


Overigens bedankt voor jouw interessante bijdragen de afgelopen tijd! :D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
11 januari, 15:59 uur | Bericht #499749
Citaat van flyineddy1, donderdag 11 januari 2024, 9:35 uur Citaat van Callie-P, donderdag 11 januari 2024, 8:27 uur
Het zal alleen van ( zeer) tijdelijke aard zijn want daarna gaan alle temperaturen weer omhoog en komen we in " het vuile winterweer" terrecht.. natte sneeuw, regen wind .. kortom even tandenbijten.. en ik denk dat het stoplicht dan toch echt wel mega op rood gaat voor een dag of 14...



 

Nou, kijkend naar de ECMWF pluim van vanochtend zou dat nog wel eens mee kunnen vallen. In ieder geval op middellange termijn. ;)
Overigens bedankt voor jouw interessante bijdragen de afgelopen tijd! :D

Eddy.

Dank voor je compliment ! Zeer gewaardeerd !

de pluim van EC is inderdaad beter dan die van GFS maar ik vrees dat deze pluim toch iets te optimistisch is.. en ik gok dat de nieuwe EC pluim er een stuk anders uit zal zien..
EC komt eigenlijk met dezelfde kaarten als GFS en de temperatuur gaat op de kaarten naar boven nul... 

maar goed.. laat de pluim van EC maar uitkomen !  Ik stem voor

zelf heb ik overigens het gevoel dat dit niet het laatste zal zijn wat de winter heeft laten horen... februari gaat denk ik nog wel voor wat verassingen zorgen... .. groot verschil met andere jaren is nl dat er toen geen of nauwelijks koude aanwezig was in het noorden.. ( scandinavie). Maar die is er nu wel ( extreem zelfs) dus de kaarten ( figuurlijk dan) die op tafel liggen zijn denk ik een stuk beter dan andere winters.



  | Gewijzigd: 11 januari, 16:05 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
12 januari, 08:23 uur | Bericht #499751

Spannende ontwikkelingen volgende week ! 😋


Al zijn we de vorst op dit moment zo een beetje kwijt en zou het volgende week een natte week gaan worden,lijkt volgende week toch nog wel een spannend te zjn voor het (winter)weer..
Zoals Thijs ook al schreef en Eddy er terrecht op wees dat de EC pluim nog steeds fris is er nog geen consensus onder de weermodellen wat het volgende week nou gaat worden.

Huidige situatie met een groot hoog.



De situatie volgende week...




We krijgen volgende week te maken met 2 lagedruk gebieden en deze gaan elkaar ergens goed raken in de komende week. De lokatie waar de warmere lucht uit het zuiden en de ijskoude lucht uit het noorden elkaar ontmoeten is echter nog mega onzeker..

Het Europese weermodel blijft positief en laat de ontmoeting met de zachte lucht verder naar het zuiden gebeuren waardoor het boven ons kikkerlandje koud(er) blijft en er mogelijkheden zijn tot (significante) sneeuwval waarbij ik op de laatste kaarten van EC zelfs getallen van boven de 10cm zie.. maar dit is volgens EC wel in het zuiden. ( Limburg)

Het Amerikaanse model denkt er het mijne van en laat de warme lucht veel verder oprukken waardoor wij in eerste instantie wel sneeuw krijgen maar deze gaat heel snel over in regen. GFS laat zelfs geen of nauwelijks een sneeuwdek zien.

Maar samengevat .. de grens waar dit gaat gebeuren is bepalend voor het weer volgende week.. en dat gaat wrsh pas op het laatste moment duidelijk worden..

Nou wie weet hebben we volgende week 😃 nog een bak sneeuw ❄️in bepaalde delen van het land ipv die emmers met regen want die zijn we wel zat🤢☔️

Update Temperatuurpluimen 12-01-2024 09:45 uur

ECMWF:


GFS:
| Gewijzigd: 12 januari, 14:30 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
12 januari, 20:06 uur | Bericht #499756

Droge vorst voorbij, nu mogelijk sneeuw op komst

Je zou twee types winter kunnen onderscheiden, een "vorstweer", waarbij het om schaatsen draait en een "sneeuwweer" waarbij het om sneeuw draait. De afgelopen week hadden we duidelijk vorstweer: er viel niet heel veel sneeuw en alles draaide om het schaatsen. In de nacht naar maandag gaan de temperaturen dalen, maar het schaatsweer komt niet terug. In plaats daarvan krijgen we meer "sneeuwweer", dan draait het om het neerslagtype. Krijgen we sneeuw, natte sneeuw of toch regen?


Maandag: Winterse buien in polaire lucht
Aan de westflank van een omvangrijk lagedrukgebied boven Scandinavië is er sprake van een noordwestelijke stroming en aanvoer van polaire lucht. Na de passage van het koufront op zondag (trekt dan van noord naar zuid) worden de bovenluchten gestaag kouder. Daardoor zijn er vanaf zondag buien aanwezig waarbij er ook sprake is van een "winters karakter". Ik verwacht regen (buiten buien om ligt de temperatuur op 2 tot 4 graden), natte sneeuw en droge sneeuw. De buien zullen het meest intensief zijn in het noordoosten, want daar is het op 5,5 km hoogte erg koud (-35 tot -38). Boven Vlaanderen en Zeeland lijkt de bovenlucht me haast te warm om meer dan lichte regen te produceren. In het binnenland ligt de temperatuur een paar graden lager dan aan de kust. De hoogste kans op wat droge sneeuw geef ik aan het oosten, want daar profiteren ze zowel van de lagere temperatuur in het binnenland als van de meer intensieve buien richting het noordoosten.

Het KNMI schat de kansen op een code geel voor gladheid na het weekend landinwaarts op 30 tot 60%.





EC zinspeelt op een trog met buien over het midden van het land, met rond de Veluwe en in het oosten hogere sneeuwkansen. Verder, net in Duitsland, buiten de NLse grens bij Groningen, ook hogere sneeuwkansen (door de erg koude bovenluchten daar). Voor details moeten we nog even wachten op de korte termijn modellen.




Woensdag actieve storing
Al snel bereikt op woensdag een actieve storing vanuit het zuidwesten onze omgeving en passeert Nederland waarschijnlijk net zuiden van ons.
Er is nog veel onzekerheid, en een kleine verschuiving kan voor grote verschillen zorgen. De meeste members berekenen een positie ten zuiden van ons, maar er zijn nog oplossingen die het laagje noordelijker laten trekken waardoor een deel van het land in de zachtere lucht belandt. De grootste kans op sneeuw doet zich iig in het zuiden voor, mogelijk zijn dat significante hoeveelheden. Het KNMI schat de kans op code geel wegens (natte) sneeuw woensdag in op 60 tot 90%.

In het GFS ensemble ligt de grens tussen koude en zachte lucht ergens tussen Amsterdam en Basel, met een meest waarschijnlijke positie voorlopig boven Luxemburg. Hierdoor zou er in de Ardennen misschien veel sneeuw kunnen vallen. Ook is er een gebied met ijzel mogelijk, mits het in de nacht naar woensdag nog uitgebreid vriest. Dit zou kunnen door opklaringen en weinig wind onder een rug van hogedruk. Nogmaals, verschuivingen gaan waarschijnlijk nog plaatsvinden. De grens tussen zachte en koude lucht kan zomaar te ver noordelijk (wij in heel kort zachte lucht), boven ons of te ver zuidelijk (koud maar droog) komen. In recente runs is de kans op een te noordelijke positie kleiner geworden, maar de kans op een te zuidelijke positie is wel iets toegenomen.


Ik heb even aangenomen dat de temperatuur op 850 hPa (1.5 km) ten noorden van de storing onder nul ligt, en en zuiden boven nul. Dan komt die grens in GFS ergens tussen Amsterdam en Basel. Het neerslaggebied is ongeveer zo breed als de breedte van de zwarte rechthoek. Aan de ene zuidzijde van het neerslaggebied is het waarschijnlijk regen, aan de noordzijde sneeuw.


In de vorige EC-ensemble waren er grote verschillen tussen de leden, in het meest noordelijke lid viel de sneeuw boven de Noordzee, in het meest zuidelijke lid werd dat Luxemburg en Noordoost-Frankrijk.


IJzel is ook nog een mogelijkheid voor de Benelux, maar is wel minder waarschijnlijk dan sneeuw.

Hieronder zie je dat de kans dat er überhaupt neerslag valt het grootst is in Maastricht, terwijl Leeuwarden ook droog zou kunnen blijven.


Maandag een mix van regen en natte sneeuw, in Zuid-Limburg wellicht ook al wat droge sneeuw. Dinsdag in het zuiden al droog, in het noorden nog steeds winterse buien met wat vaker (natte) sneeuw. Op woensdag in het zuidoosten 30% kans op sneeuw, 30% kans op regen en 30% kans op droog. Richting het noorden wordt regen steeds minder waarschijnlijk, en wordt het steeds waarschijnlijker dat het gewoon droog blijft.

Na woensdag
Mocht er zich een sneeuwdek vormen dan kunnen de daaropvolgende nacht extra koud uitpakken. Vanaf donderdag zien we dat er geleidelijk een (westelijke) zonale stroming op gang komt met regelmatig passage van storingen en dus vrij grote neerslagkansen. Het blijft kwakkelen met regelmatig kansen op winterse neerslag (regen of (natte) sneeuw).
  | Gewijzigd: 12 januari, 20:14 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
13 januari, 11:53 uur | Bericht #499759
Maandag winterse buien
Er vallen maandag winterse buien, deze buien hebben 's ochtends nog af en toe regen, maar het aandeel regen neemt in de loop van de dag af. Tijdens intensieve buien valt er ook natte sneeuw. Plaatselijk, vooral in het oosten en op hogergelegen delen (Zuid-Limburg, de Veluwe), kan er ook een sneeuwdekje ontstaan.

De bovenluchten (5,5 km hoogte) koelen af tot -38 graad in het oosten en noorden. Met bovenluchten die dusdanig koud zijn, zou een zeldzaam klapje onweer ook mogelijk zijn. Ik verwacht de meest intensieve buien wel ergens in het noorden, maar de exacte regio hangt af van de windrichting. Is de windrichting pal noord, dan zal droge lucht vanuit Noorwegen het zwaartepunt aan onze kust meer richting Noord-Holland & Friesland duwen. Is de windrichting iets meer noordwest, dan gaat het zwaartepunt meer richting Groningen.

De buien boven (West-)Vlaanderen bevatten door warmere bovenluchten waarschijnlijk minder neerslag (en vaker regen). Daarnaast speelt de buienschaduw van Engeland ook een rol, en zou het er ook vrijwel droog kunnen blijven. Ook voor winterse buien in Vlaanderen is de windrichting van doorslaggevende rol (noordenwind is voor die regio gunstiger dan noordwest).



Woensdag: blijft het droog of valt er sneeuw?
Een storing met een scherpe overgang van zachte lucht ten zuiden, en koude lucht ten noorden, komt woensdag in onze omgeving. We zien al dagen een fors sneeuwsignaal waarbij wellicht 10 cm sneeuw kan vallen uit die storing. Er zijn echter ook al veel runs geweest waarin deze storing over Luxemburg trekt, en het sneeuwsignaal geheel buiten Vlaanderen en Nederland valt.

In het ensemble van de nieuwste GFS run ligt de scherpe overgang (LMG, LuftMassGrenze of Luchtmassagrens) ergens tussen Nijmegen en Straatsburg. Dat zijn de uitbijters binnen het ensemble, de meeste leden gaan voor een LMG ergens tussen Luxemburg en Venlo. Voorlopig valt dat sneeuwdek waarschijnlijk in de Ardennen & Belgisch en Nederlands Limburg. Verschuivingen van 50 tot 100 km zijn nog steeds mogelijk.


Een boxplot van de locatie van de LMG. De meeste sneeuw valt iets ten noorden van de locatie van de LMG.

Verzachting op lange termijn
Vanaf vrijdag kloppen de westenwinden weer op de deur, maar misschien dat de koude plaklaag het tot in het weekend kan rekken. 
Misschien is er ook nog wat sneeuw mogelijk op een dooiaanval ergens volgende week tussen zaterdag en maandag.

  | Gewijzigd: 13 januari, 11:57 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
15 januari, 08:26 uur | Bericht #499766

Leuk weekje als je van tumult houdt in weerland


Toch heerlijk om te zien hoe er in de media weer eens bericht wordt over de grootste doomscenario's .. ik had even gemist dat er zelfs over sneeuwbommen e.d. gesproken werd.  Dat ik dit gemist heb komt ook wel doordat ik de media niet meer echt volg aangezien daar op alle onderwerpen tegenwoordig geen objectieve berichtgeving meer bestaat, maar het liefste alleen scenario's waarbij de wereld zo maximaal mogelijk vergaat..🙄
maar gelukkig is er nog Onweer-online waar we niet mee doen aan dit soort berichten. ( dus dan weet je gelijk waar je moet zijn;))

Goed terug on topic .. komende week... ergens een post of wat terug hebben we het al genoemd " de vuile winter" .. nou die gaat komen.. regen ,hagel natte sneeuw .. droge sneeuw.. het hele assortitment gaat deze week voorbij komen.

Op de webcam zag ik vanmorgen dat er in Maastricht al wat sneeuw ligt.. dit gaat daar wel weer wat meer worden maar hoeveelheden zullen per lokatie enorm verschillen. Er komt een kegel van buien aan die naarmate ze verder landinwaarts komen hun inhoud met het witte goud laten neerkomen.

Het is nog steeds niet duidelijk hoe de uiteindelijke hoe en of de sneeuwval gaat gaat manifesteren deze week.. de site wetteronline.de (waar ik nogal eens naar refereer ) komt met een mooi stukje over de lokatie van de plek waar de koude en de warme lucht gaan samenkomen. Ze laten hier ook zien dat het europese en het amerikaanse weermodel het nog steeds niet eens met elkaar zijn.. Het Duitse model ICON laat zelfs nauwelijks sneeuw in Nederland vallen terwijl GFS een stukje optimistischer is..

Mocht je intresse hebben.. hier is de link

https://www.wetteronline.de/wetterticker/video-luftmassengrenze-zur-wochenmitte-mit-schnee-und-glatteisregen--17835c75-81e6-453f-ae33-4b68e19113a6

Kortom we gaan NOWCasten,, het is ieg niet saai... al had ik liever - 30 met een dikke sneeuwstorm.. maar goed je moet ergens over dromen..😆




 

Update Temperatuurpluimen 15-01-2024 09:45 uur

ECMWF:


GFS:


Berichten samengevoegd door Callie-P

..

Berichten samengevoegd door Callie-P | Gewijzigd: 15 januari, 17:47 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
16 januari, 13:00 uur | Bericht #499772

Een prachtige winterdag vandaag

Het weer vandaag: regelmatig zon, buien verlaten het land
De sneeuwbuien verlaten nu via Groningen en Drente het land. Daar kan nog plaatselijk 1-3 cm bijvallen, maar er zullen ook plaatsen in het noordoosten droog blijven.



Meer zon
Vanuit het zuiden wordt het dan op veel plaatsen zonnig. Dat, samen met een sneeuwdekje (grote plaatselijke verschillen in dikte), zijn ingrediënten voor een fraaie winterdag. Je ziet op de satelliet ook het sneeuwdek (een grijzige kleur) zodra het opklaart. Ook kan je de sneeuwstoring voor België en Zuid-Limburg al zien aankomen.


De bewolking van een storing nadert de westkust van Frankrijk. In de Benelux is het sneeuwdek te zien doordat het vanuit het zuiden opklaart.

De sneeuwstoring voor het (uiterste) zuiden
De sneeuwstoring van woensdag blijft beperkt tot Vlaanderen en Zuid- en Midden-Limburg. Mogelijk valt er in Noord-Limburg, Zuidoost-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen ook nog wat sneeuw, maar dat gaat om lichte sneeuwval/motsneeuw waarbij er <1 cm valt. De nadruk ligt echt op Vlaanderen en Zuid-Limburg. In Limburg kan er zo'n 5 tot 10 cm vallen doordat het lange tijd blijft sneeuwen. 

Een kleine verschuiving kan nog steeds grote verschillen maken, vooral voor de gebieden rond Brugge, Gent, Antwerpen, Eindhoven en Venlo. Je ziet ook grote verschillen tussen de modellen.

Guidance KNMI
We gaan voor Zuid-Limburg vooralsnog uit van een accumulatie van 5-10 cm gedurende een periode van ca. 12 uur (10-22), vooralsnog volstaat hiervoor een code geel. We moeten wel alert zijn op het noordelijker uitkomen van de neerslagzone, de afgelopen runs zagen we al dat EC en HA40 ca. 10 km noordelijker uitkomen. De intensieve sneeuwval zit (1-3 cm per uur en 5-10 cm in 6 uur) zit niet zo gek ver ten zuiden van ons land boven de Ardennen. Mochten de modellen de komende runs nog wat noordelijker uitkomen zou eventueel een hoger waarschuwingsniveau nodig zijn, code oranje criterium is >5 cm in 6 uur.



! Er gaat iets mis bij de weergave van het geaccumuleerde sneeuwdek van harmonie op Meteociel. Als je kijkt naar het sneeuwdek met smelt dan ligt het wel in de buurt van Arome en ICON-D2. De meest noordelijke sneeuwval is wel te vergelijken met de andere modellen, maar sneeuwdikte niet.

Woensdag sneeuw in het noordwesten en uiterste noorden
Vanaf zee nadert op woensdag een CAD (Cold Air Development) met buien. De CAD zelf trekt naar Denemarken, maar de 'staart' van de CAD trekt woensdag als een zwak front zuidoostwaarts. Hieruit kan plaatselijk ook nog 1 cm sneeuw vallen. Het gaat om buitjes met lichte sneeuwval of wat korrelsneeuw. Het de buien verpieteren en verdwijnen in de middag boven het noorden van het land. 



De lange termijn: SSW maar ook extreem snel herstel stratosferische wind
Op de lange termijn zien we een grootschalige verandering. De SSW die we nu op enkele tienden gaan behalen, wordt gevolgd door een heat flux naar de stratosfeer die negatief wordt. Dat betekent dat in plaats van dat de stratosfeer opgewarmt wordt, de stratosfeer nu actief gaat afkoelen. Dat gaat zo snel dat je haast van een "Sudden Stratospheric Cooling" kan spreken (geen officiele term). De zwakke stratosferische winden worden dan vervangen door winden die zelfs krachtiger dan gebruikelijk zijn.

Tegelijk neemt in de troposfeer ook de straalstroom weer in kracht toe, met een vrij noordelijke koers. Dat leidt tot een westcirculatie met mogelijk een eurohoog in onze omgeving. Er is bij ons af en toe kans op storm, maar de meeste regen valt in deze situatie in Schotland en Noorwegen. In de Benelux gaan voorlopig geen grote neerslagsommen vallen.


Dit is de Heat flux! Tussen 19 en 23 januari wordt die zelfs negatief, dat zie je niet zo vaak. Hierdoor koelt de stratosfeer af en neemt de stratosferische wind in kracht toe.


Vandaag of morgen is er een grote kans dat de gemiddelde wind in de stratosfeer heel kort oostelijk wordt. Eind januari is de stratosferische wind misschien juist weer krachtiger dan normaal.


In de nacht naar maandag is er kans op storm (9 bft aan de kust). Er bestaat echter ook een kans dat het lagedrukgebied te ver noordelijk van ons trekt, en de wind slechts maximaal 7 of 8 bft bereikt. Het wordt in ieder geval zacht en onstuimig.


Een sterke maar vrij noordelijke westcirculatie in de vooruitzichten.
  | Gewijzigd: 16 januari, 13:46 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
16 januari, 14:23 uur | Bericht #499773

Mooi stukje weer Thijs !..

wbt de PV is het nog wel even intressant om naar het door mij eerder genoemde forum te gaan aangaande dit onderwerp.

even wat ik eruit gefilterd heb is het volgende.. 
  • De PV ligt op dit moment in de buurt vanEuropa.. maar door de opwarming ben siberia wordt ze terug geduwd naar de US.
  • De Polarjet ( jetstream ) gaat oa hierdoor heel erg hard waaien/stromen ( name it zoals je wilt) 
  • We krijgen hierdoor wrs een standard (zuid/noord) westelijke stroming met de zachte temperaturen die daarbij horen.
  • ze verwachten toch weer een SSW..

Het positieve is dat ze daar denken dat dit maar van korte duur is en dat de vortex zich weer in de buurt van Europa gaat begeven. Februari kan toch nog wel eens voor leuke verassingen kan zorgen..
Iets wat daar ook  gezegd wordt is dat de hele stratosfeer discussie nog steeds heel jong is en dat eigenlijk elke dag een nieuw leermoment is..en daar zitten echt wel mensen die de stratosfeer als hobby hebben..

Kortom... na dadelijk een toch wel leuk winterweekje gaan we naar hogere temperaturen maar er ligt echt nog wel winterpotentie in het verschiet.. blijf ons volgen !



  | Gewijzigd: 16 januari, 14:27 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
16 januari, 16:29 uur | Bericht #499774
Citaat van Callie-P, dinsdag 16 januari 2024, 14:23 uur
  • Ze verwachten toch weer een SSW
Het positieve is dat ze daar denken dat dit maar van korte duur is en dat de vortex zich weer in de buurt van Europa gaat begeven. Februari kan toch nog wel eens voor leuke verassingen kan zorgen..
Iets wat daar ook  gezegd wordt is dat de hele stratosfeer discussie nog steeds heel jong is en dat eigenlijk elke dag een nieuw leermoment is..en daar zitten echt wel mensen die de stratosfeer als hobby hebben..

Kortom... na dadelijk een toch wel leuk winterweekje gaan we naar hogere temperaturen maar er ligt echt nog wel winterpotentie in het verschiet.. blijf ons volgen !

Die verwachtte SSW vind vandaag of morgen al plaats, de gemiddelde stratosferische wind wordt dan net negatief. Dit lijkt echter geen normale SSW te worden.

Normaal is de wind in de stratosfeer krachtig westelijk, en luidt de SSW een periode met een verzwakte/oostelijke stratosferische wind in. Tijdens een SSW neemt de kracht dan heel snel af.
Deze keer is de stratosferische wind al sinds begin januari zwak. De SSW lijkt nu juist een afsluiting te zijn van de periode met zwakke stratosfeerwinden. Na deze SSW neemt de kracht juist heel snel toe, het tegenovergestelde van wat we normaal zien.

Het lijkt nu dus allesbehalve een gebruikelijke SSW, voor de grap noemde ik het al een SSC (Sudden Stratosferic Cooling). Zoals je al aangaf is de kennis rond verschillende types SSW's nog beperkt. De gevolgen van dit type SSW zijn bij mij nog onbekend.

All-in-all, this "major" warming (if you can call it that!) does not appear to have any of the average characteristics of a major SSW. It is a fascinatingly odd event, but it does not appear to be a harbinger of an extended disrupted vortex & negative NAO -- perhaps the opposite.
Simon Lee - https://twitter.com/SimonLeeWx/status/1747050476657328228


Hieronder zie je dat na de huidige SSW (rode vlek), de temperatuur in de vortex eind januari juist weer kouder dan gebruikelijk is, en weer boven de Noordpool ligt (displacement beëindigd).



@ Thijs .. wilde je post onderaan laten staan dus even " in" je post een reactie :  Thaaaanks . !!! Het begint bijna ouderwets leuk weer te worden

  | Gewijzigd: 16 januari, 20:28 uur, door Callie-P
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 januari, 14:06 uur | Bericht #499783

Winterse buien op komst, vooral in het noorden

Er zijn opnieuw winterse buien op komst. Vanochtend waren er al enkele flinke winterse buien in de kustprovincies. Deze winterse buien waren talrijker en kwamen dieper het binnenland in dan de modellen berekend hadden. Dit is ook de verwachting voor de buien van vanavond, vannacht en morgenvroeg.

KNMI guidance
Doordat er meer wind en bewolking is wordt het in de nacht naar vrijdag minder koud dan afgelopen nacht. In het zuidoosten kan het, afhankelijk van de hoeveelheid ST, boven het sneeuwdek nog iets kouder worden dan de modellen aangeven.

Alle modellen onderschatten in hoeverre de buien het land op komen. Ook bij de occlusie zouden buien verder landinwaarts volgens de modellen moeten uitsterven, maar we houden wel de kans aan dat er nog enkele buien verder het land op komen. In de koude lucht lopen de buien later vanavond en vannacht wel verder het land op en dit geven de modellen ook aan. De Neso geeft verder te veel vloeibare neerslag. Voor vanmiddag verwachten we inderdaad een mix van regen, hagel en natte sneeuw, maar vannacht zal het hoofdzakelijk sneeuw zijn. Doordat de neerslag convectief van aard is zullen de intensiteiten plaatselijk best behoorlijk zijn, maar tegelijkertijd ook sterk verschillen en we verwachten niet dat er criteria voor oranje of rood overschreden gaan worden.




Hierboven zien we:
  1. Het sneeuwdek boven Nederland, de sporen van de buien zijn nog te zien in een noordwest-zuidoostelijke oriëntatie.
  2. De reeks buien van vanochtend, de buien en bijbehorende bewolking lost op naarmate het dieper het binnenland in trekt.
  3. De intensievere buien boven het midden en noorden van de Noordzee. Deze buien komen vanavond aan in Nederland.

De buien bestaan in de kustprovincies uit een mix van korrelhagel, korrelsneeuw, (natte) sneeuw en regen. Daarbij kan er een klap onweer voorkomen (kleine kans op thundersnow).
Richting het binnenland neemt de intensiteit af, maar de sneeuwfractie toe. In het binnenland kan daardoor plaatselijk een beetje verse sneeuw vallen. Het zal opnieuw een buienloterij worden waarbij de buien niet gelijk verdeeld worden. De verschillen kunnen plaatselijk groot zijn. Er zou zomaar een dorpje ergens in Nedelrand met de hoofdprijs van circa 3 cm sneeuw vandoor kunnen gaan.

Ten zuiden van de lijn Zeeland - Noord-Brabant - Limburg verwacht ik minder tot geen buien, door de buienschaduw van Engeland.


De buien kunnen plaatselijk behoorlijk pittig zijn. Kleine kans dat jij precies die bui krijgt met matige of zware sneeuwval. De bui is wel van korte duur, dus totale accumulatie valt wel mee. Er is wel kans op dikke vlokken en weinig zicht tijdens zo'n bui. | Gewijzigd: 18 januari, 14:33 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
19 januari, 09:21 uur | Bericht #499785
Er staat al een poosje een storm op de kaarten.. het schoof elke keer een beetje op maar volgens de laatste runs gaan we zondag op maandag nacht toch even uit ons hemd geblazen worden..
Ervaring leert mij wel dat dit soort depressies achteraf gezien altijd wat noordelijker overtrekken dan de modellen hebben verwacht waardoor het met de wind ( zeker landinwaarts) wel mee kan vallen.. 

Maar we moeten het  toch even in de gaten houden want het kan altijd wel lopen zoals het model verwacht.  Volgens GFS gaan we aan de kust naar 8/9 bfrt en gfs berekend windvlagen van 10bfrt en direct aan de kust zelfs 11 bfrt..



De temperaturen zijn zoals we inmiddels wel weten ruim boven nul en van winter is na vandaag niet of nauwelijks nog sprake, maaaar niet getreurd..
Het is de LANGE TERMIJN.. ik zeg het er maar even duidelijk bij voordat iemand er over struikelt , dus neem het met een korrel zout maar misschien ook weer niet..
 

Op de Lange termijn zie ik in meerdere runs dat er zo rond de 27ste toch wel wat intressante ontwikkelingen zijn.. Het hoog wat eerst boven Europa zat schuift op naar het noorden waardoor er vervolgens een scandihoog lijkt te ontstaan.. met de koude in het noorden gaan de temperaturen hier dan direct omlaag en aan het einde van de runs zelfs redelijk onder nul inclusief ijsdagen..






Dus op de korte termijn gaan we naar ontstuimig weer met vanaf zondag kans op een storm, daarna gaan de temperaturen nog even niet omlaag maar op lange termijn is GFS optimistisch en denkt GFS dat we vanaf de 27ste weer wat leuker winterweer krijgen

Update Temperatuurpluimen 21-01-2024 09:45 uur

ECMWF:


GFS:


Berichten samengevoegd door Callie-P

J

Berichten samengevoegd door Callie-P | Gewijzigd: 21 januari, 12:02 uur, door Callie-P
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
21 januari, 12:09 uur | Bericht #499795
tiefstwerte is nogmaals laagste waarden en dus geen ijsdag...
  | Gewijzigd: 21 januari, 12:22 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 januari, 12:22 uur | Bericht #499796
Citaat van Tieske, zondag 21 januari 2024, 12:09 uur tiefstwerte is nogmaals laagste waarden en dus geen ijsdag...
 

Beste Tieske, ik weet echt wel wat tiefswerte betekent  ( doe dit al een jaar of 10) .. op het moment van schrijven had GFs ook temp kaarten met hochstwerte met temps onder nul die heb ik alleen niet gepost... Maar dont worry .. de LT is op dit moment  (" zoals altijd" want ik weet ook dat LT met een korrel zout genomen moet worden ( weet ik nl ook ) al weer veranderd en er is van winter geen sprake meer.

Maar wat ik hier probeer is dat we tenmiste iets van discussie /posts kunnen hebben  over mogelijk winterweer.. voor de korte termijn kunnen we we ook wel naar het KNMI .. dan kunnen we het forum net zo goed sluiten.

In ieder geval veel plezier verders en schrijf een keer een leuke ( vriendelijke) post . Ik doe overigens niet mee met de wedstrijd wie het beste het weer kan verwachten,, dat haantjes gedrag intreseerd mij echt helemaal niets. | Gewijzigd: 21 januari, 12:24 uur, door Callie-P
Woonplaats: Dinteloord
Berichten: 67
Lid sinds: 19 jun. 2019
21 januari, 12:34 uur | Bericht #499797
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de periode na komende vrijdag. Tot dusver hebben de ensembles eigenlijk alleen maar gemiddelden berekent van boven 0, ook in de nacht. Ik ga er voor nu ook even vanuit dat het na vrijdag niet meteen gaat snoeihard gaat vriezen. Overigens laten je kaarten de laagste waarden zien tussen 6 en 12 in de ochtend, ik ga hier vanuit dat dit de ochtendtemperaturen zijn vanuit de dagelijkse gang. Het koudste punt is tenslotte ook meestal in de ochtend pas, naar mijn ervaring in ieder geval, ik kan ernaast zitten.

edit Callie-p Mooi postje !! Kijk dit soort posts moeten we hebben veel leuker dan alleen die pluimen | Gewijzigd: 21 januari, 13:01 uur, door Callie-P
Groetjes, Niels Koomans.
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
21 januari, 12:35 uur | Bericht #499798
Citaat van NielsKoomans, zondag 21 januari 2024, 12:34 uur Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de periode na komende vrijdag. Tot dusver hebben de ensembles eigenlijk alleen maar gemiddelden berekent van boven 0, ook in de nacht. Ik ga er voor nu ook even vanuit dat het na vrijdag niet meteen gaat snoeihard gaat vriezen. Overigens laten je kaarten de laagste waarden zien tussen 6 en 12 in de ochtend, ik ga hier vanuit dat dit de ochtendtemperaturen zijn vanuit de dagelijkse gang. Het koudste punt is tenslotte ook meestal in de ochtend pas, naar mijn ervaring in ieder geval, ik kan ernaast zitten.
Klopt Niels, in deze kaart gaat het (meestal) om de laagst gemeten temperatuur van de dag.
Het is wel UTC, dus dan moet er 1 uur bij optellen (wintertijd) .
  | Gewijzigd: 21 januari, 12:38 uur, door Tieske
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
21 januari, 22:41 uur | Bericht #499803

Dooiaanval op onze winter

Is er enig teken van een tegenaanval van koning winter?

In het kort het weer van de komende dagen:
Maandag breekt snel na de buien de zon door, alleen in de zuidoostelijke helft kan het allemaal wat langer duren met bewolking en buien. Zie het stormtopic voor meer info.
Dinsdag voor de vroege vogels een mooie rustige start van de dag, met zeker in de oostelijke helft eerst nog wat zon. Maar, er is al wat sluierbewolking, en dat gaat van kwaad naar erger (en van dunne bewolking naar dikke). Het raakt bewolkt en rond lunchtijd begint het in het zuidwesten al wat te regenen. We eindigen de dag met regen, de eerste helft wordt by far de beste helft.
Woensdag waait het vooral in de noordelijke helft flink (max 7 of 8 bft). Zoals wel vaker hoort daar deze keer een weertype bij met ruimte voor de zon en in hoog tempo voorbij razende wolken. Misschien dat er nog een enkel buitje tot ontwikkeling komt, maar dag is vrijwel droog.
Donderdag zoals dinsdag opnieuw een rustige start van de dag, oostelijke helft wat zon. Bewolking wordt dikker, en 's middags kan er wat lichte regen vallen. Is nog onzeker, mogelijk blijft het droog (fifty/fifty tussen droog en lichte neerslag).
Vrijdag wordt gezien de inmiddels lange termijn de timing onzeker. Er komt hier een koufront voorbij, mogelijk passeert deze uiteindelijk 's ochtends, 's middags of pas 's avonds.

Vanaf vrijdag: polaire lucht en misschien een nacht vorst
Hier koppel ik terug wat NielsKoomans ook al gezien had. Een hogedrukgebied kan het volgende weekend voor een paar dagen wat stabieler weer zorgen. Mocht de zon schijnen, kan het overdag goed weer 5 tot 8 graden worden. Het zachte weer raken we niet zo makkelijk opnieuw kwijt. In de nachten van en naar zaterdag is lichte vorst nog wel mogelijk.

Synoptische ontwikkeling:
Tot en met woensdag hebben we te maken met een krachtige westcirculatie. Woensdag trekt een volgend actief lagedrukgebied net ten noorden van Schotland oostwaarts. Daarna komen we onder invloed van een uitloper van een hoog dat over het midden van Frankrijk en het zuiden van Duitsland oostwaarts trekt. Waarschijnlijk passeert vrijdag een (zwak) koufront, waarna een volgend hoog over West-Europa oostwaarts trekt. Ook daarna is een zonale stroming met een afwisseling van frontale systemen en hogedrukgebieden waarschijnlijk.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
De uitvoer is grootschalig gezien consistent in het aanhouden van het zonale stromingspatroon. De cyclonale invloed is duidelijk groter dan in de vorige uitvoer. Bij het lagedrukgebied van woensdag lijkt wat actiever dan in de vorige uitvoer, de kansverdeling van de windsnelheid is vergelijkbaar met die van maandag, de wind lijkt woensdag wat langer aan te houden. Vooralsnog is de kans op het overschrijden van het oranje criterium voor windstoten woensdag minder dan 5%. De neerslaghoeveelheid tot en met woensdag is weer wat afgenomen, op de meeste plaatsen ligt de mediaan rond tussen 15 en 20 mm. De kans dat het zachte weer aanhoudt is groot. Zaterdag is de kans op wat lagere temperaturen in polaire lucht ongeveer 50%, daarna ongeveer 10%. Het koufront van vrijdag is duidelijk actiever geworden ten opzichte van de vorige uitvoer. Ook na het weekeinde is de neerslagkans groter dan in de vorige uitvoer, nu ongeveer 50%.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig en (vrij) zacht met vooral dinsdag en vrijdag regen. Woensdag veel wind. Zaterdag waarschijnlijk kouder met 's nachts lichte vorst.

Woensdag is er een grote (60-90%) kans op een gele waarschuwing voor zware windstoten.

Samenvatting EPS-periode:
Grote (90%) kans op wisselvallig en (vrij) zacht weer.

KNMI Guidance door Huiskamp.

 

Het rode stuk uit de guidance was mij ook al opgevallen. Het lijkt er nu iets meer op dat lagedrukgebieden toch een grotere rol blijven spelen na zaterdag. Dat zorgt op de eerste plaats voor wat meer bewolking, en op de tweede plaats wellicht ook weer wat meer neerslag en wind. We blijven het in de gaten houden, het blijft ten slotte lange termijn.

Stoplicht, rara welke kleur?
Tot dusver de winterkansen de komende tijd. Dat maakt het logisch dat het stoplicht voor nu op rood staat. Hopelijk maar voor eventjes.... wie weet wat februari voor ons in petto heeft. 

Tot dusver is het deze winter een beetje sprokkelen, maar al met al zijn er toch al 3 zeer vermakelijke winterweken bij elkaar gesprokkeld. Deze winter een keer geen diepwinterse week zoals februari 2021, maar kleine cadeautjes verspreid over december en januari. Ik ben er nog niet uit wat ik leuker vind, één week diepwinters of 3 weken met winterweer. Wat denken jullie hierover? Wat vinden jullie van de winter tot dusver?


Termijn: tot 10 dagen vanaf plaatsing

Groen: Het is winter binnen de gestelde termijn.

Groen/oranje: Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
.

Oranje:
Bij een voorgaande winterperiode: lijkt deze op zijn einde te zijn.
Bij een voorgaande zachte periode: is er reële kans op winterweer, of kleine kans op winter.

Oranje/Rood: Er is geen kans op winter, maar er is een kleine kans dat winterweer in de steigers wordt gezet.

Rood: Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn
.

Definitie winterweer:

De volgende weersomstandigheden kunnen binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig:

  • (Stralings) vorst
  • Hagel
  • Sneeuw (nat en droog)
  • IJzel
  • IJsregen
Definitie winter:
Dezelfde weersomstandigheden als bij winterweer alleen hierbij is sprake van (bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.

Extra uitleg stoplicht: ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden. | Gewijzigd: 21 januari, 22:48 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
26 januari, 14:54 uur | Bericht #499818

Phoe.. zat er een weekje terug op de LT nog wat hoop in de winter... dan is deze "hoop" wel met de runs erna er wel volledig uit geramd. (Voor nu dan ;)


De pluimen zoals hierboven laten het eigenlijk ook zien.. niet of nauwelijks groene jongens die nog naar de goede kant van de 0 lijn afbuigen het blijft een gestage dans rond de 8 graden.

Is het nou allemaal negatief.. als je wilt schaatsen. .. dan is het niet zo positief.. maar het weer zelf wordt wel beter.. we zijn zoals het er NU uitziet even af van de regen dus het land kan eindelijk een beetje gaan drogen..( kan niet wachten totdat er weer gezeurd gaat worden over zgn droogte die minstens 4 jaar nodig heeft om te herstellen) ( sry maar dat volledig uit de bocht gevlogen klimaatgezeik ben ik zo klaar mee

Back on toppic.
Volgens de laatste run van GFS blijven we tot bijna aan het einde van de run onder invloed van hogedruk met haar kern jammer genoeg boven centraal europa ( wiebelt een beetje heen en weer ) Dit gaat bij ons droog weer  opleveren maar wel met temperaturen ruim boven nul. Op het einde van de run ..(maar ja LT) begint het weer wat te rommelen met lage druk waarbij zelfs wat sneeuw voorbij komt.




Samengevat

Korte en middellange termijn droog.. temps (ruim) boven nul. Aan het einde van de run LT(!) mogelijk weer een weersverandering met nou ja ik noem dat "Vuile Winter"  weer..  

Maar niet getreurd de winter is nog niet voorbij we zijn pas net over de helft en de koudste periodes zitten eigenlijk altijd in de staart vd winter.




  | Gewijzigd: 27 januari, 11:55 uur, door Callie-P
Onweer-Online.nl
Beheerder
Woonplaats:
Berichten: 121
Lid sinds: 26 aug. 2015
26 januari, 21:45 uur | Bericht #499819
Update Temperatuurpluimen 26-01-2024 21:45 uur

ECMWF:


Update Temperatuurpluimen 27-01-2024 09:45 uur

ECMWF:



Kijk op e LT wordt EC al beter . Al is de verspreiding wel enorm..en het blijft natuurlijk LT.. maar ja we moeten wat op het forum .. nu maar even genieten van het zonnige weer... 

Ow een leuk stukje om lekker in het zonnetje te lezen..

sahara zand komt deze kant op


Update Temperatuurpluimen 27-01-2024 21:45 uur

ECMWF:


GFS:


G

Berichten samengevoegd door Callie-P | Gewijzigd: 27 januari, 12:12 uur, door Callie-P
De grootste, leukste en gezelligste online weercommunity van de Benelux!
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
28 januari, 21:13 uur | Bericht #499827
Let op dit is LT dus het kan alle kanten op.. maaaar waarom dit kaartje..

A:  omdat ik nog niet 1 keer deze winter het 4 sneeuwvlokjes sympbool boven NL heb gezien
B: om aan te tonen dat de winter nog lang niet voorbij is..
C: omdat het gewoon leuk is.. ( blijven dromen)




 
Terug naar boven
1 2 3 4
Dit topic is gesloten
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 171 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 171, lezen 3 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden