Kouderecord op komst in stratosfeer?
Mijn blik viel vandaag toevallig op een grafiek van de temperatuur in de stratosfeer. Dit seizoen is de polaire vortex van de stratosfeer zeer krachtig (niet de vortex van de troposfeer, de stratosfeer staat een stuk verder van ons weer). De koppeling naar de troposfeer is dit seizoen vrij zwak, want we hebben toch behoorlijke periodes gehad met hogedruk. Van een strakke westcirculatie was slechts af en toe kort sprake. Toch verloopt de winter voor een groot deel vrij zacht. Een SSW (Sudden Stratospheric Warming) is nog nergens te bekennen, eerder een verdere afkoeling.De vortex kan zo krachtig worden, doordat de kern (de bel koude lucht op 15-30 km hoogte) zéér koud is. Maar over de modelberekeningen die ik vandaag zag ben ik zeer verbaasd. Sinds 1978 worden de temperaturen van de stratosfeer gemeten en berekend. Ze tonen de mogelijkheid dat de koudste temperatuur ooit gemeten in de stratosfeer met maar liefst 6 graden verbeterd wordt! Het huidige record staat op ongeveer -93 °C, de verwachtingen tonen een temperatuur van -99 °C!
Zie in de hoek: min temp. -99,1°C Dit werd enkele runs geleden berekend, momenteel worden nog steeds recordwaardes berekend, maar niet meer met zo'n grote marge.
Invloed op parelmoerwolken (PSCs)
Des te lager de temperatuur, des te meer PSC (Polar Stratospheric Clouds) er gevormd kunnen worden. Hierdoor gaan ook de berekeningen hiervoor uit hun dak. Als er iets in de buurt hiervan werkelijkheid wordt, zouden we wel eens een bijzonder diep ozongat kunnen krijgen op het noordelijk halfrond. Deze PSC spelen namelijk een belangrijk onderdeel in het proces dat ozon afbreekt.
| Gewijzigd: gisteren, 21:52 uur, door Thijs.Wikipedia
Type I wolken bestaan uit salpeterzuur en water
Type Ia wolken bestaan uit kristallen gevormd uit salpeterzuur en water
Type Ib wolkdruppels bevatten daarnaast zwavelzuur en bevinden zich in de vorm van een onderkoelde oplossing
Type II wolken bestaan alleen uit ijswater en zijn zeer zeldzaam in het Noordpoolgebied.