Wat je nodig hebt is een dik pak sneeuw en daarna een Eurohoog met ingevangen kou met bovenluchten minder dan -10 en geen zuchtje wind. Het liefste rond de kortste dag.
Als alles compleet perfect valt dan denk ik dat dat wel mogelijk is om dat record te vebreken... Het zou wat zijn als dat gebeurt.... | Gewijzigd: 30 september 2019, 20:10 uur, door JOHNNY123
Ter informatie, dit record staat op naam van Winterswijk -27,4°C, op 27 januari 1942. (Toepasselijke naam )
In deze 21ste eeuw is de winterperiode van januari 2018 naar mijn mening bij lange na niet 'perfect' genoeg om het tot zeer strenge vorst of meer te laten komen. (Laat staan kouderecords). Er zijn echter wel enkele nachten geweest die, met wat bijschaven (langere nacht, minder wind, koudere plaklaag, lagere CO2 concentraties) wel tot een kouderecord hadden kunnen komen. Helaas is bijschaven niet mogelijk en is het niet meer dan speculeren.
Wat vast staat is dat de kans op een kouderecord door het versterkte broeikaseffect steeds kleiner wordt. (Een situatie volledig identiek aan die van 27 januari 1942 zou nu bijvoorbeeld een minder extreme waarde geven).
Ik denk aan 4 maart 2005 en 4 februari 2012 als situaties waar we nog het dichtste bij een kouderecord kwamen:
(Al is -22,9 nog steeds even ver van -27,4°C als 34,1 van 38,6°C, om het in perspectief te plaatsen.)
Je ziet ook goed dat wanneer het om extreme koude gaat, de laagste polders een voordeel hebben. (In dit geval gaat het om de Noordoostpolder en de Flevopolder.) Omdat koude lucht een hogere dichtheid heeft dan warme lucht, is het 'zwaarder' en zakt het helemaal naar de onderste laag van de atmosfeer. Zo onstaat een koude plaklaag dicht aan de grond. In de polder is deze meestal het dikste. | Gewijzigd: 30 september 2019, 22:56 uur, door Thijs.