eerst veiligheid, dan
Rule number one: gebruik een statief
Zoek een open veld met gepaste afstand van de bui, zorg ervoor dat je niet ver van de auto hoeft te lopen, [deze info kan eventueel aangevuld worden]
digi-compactcamera
probeer zo ver mogelijk te focussen (op een verlicht punt ergens aan de hemel of probeer handmatig op oneindig te zetten)
zet 'm op de nachtstand maar zonder flits, dat doet de natuur wel. Die lensjes hebben in de groothoek meestal een opening van 3.5/3.8 ofzo, zet dan de iso op 400 (afhankelijk van licht) Heb je een groothoek en 2.8 dan kun je tussen iso 100 en 200. Iso op Auto heb ik nog nooit geprobeerd maar ik denk niet dat dat goed wil omdat de camera daarvoor statische belichting nodig heeft.
heb je een compact met aan te passen sluitertijden van enkele seconden dan heb je meer kans om bliksem te 'vangen'
Spiegelreflex en de prosumer compact camera's:
met 'bulb' kun je de camerasluiter geruime tijd openzetten, afhangend van het aanwezige (strooi-)licht kun je van seconden tot enkele minuten belichten. gebruik het liefst een draadontspanner, daarmee kun je 'op afstand' zonder de camera aan te raken de sluiter open zetten en weer dicht als je een paar mooie ontladingen hebt vastgelegd. Zonder draadontspanner doe ik mijn hand voor de lens, de opname van licht stopt dan, totdat de sluiter weer sluit (bij seconde-opnamen)
zet de belichtingsmeter op multi of evaluative, diafragma op 8 en iso 400, dit is een soort standaardstand voor mij.
is de bui heel fel dan gebruik ik een diafragma van F2.8-F4.0 bij 17mm groothoek tot 50mm en Iso 100.
Mocht je dit willen doen: Succes, maar veiligheid voorop, kijk goed om je heen, hou alles in de gaten.
regent het licht: gooi een doek over je camera en zet de zonnekap zowieso op je lens. anders in de auto en wachten tot het droog is of verplaatsen.
groeten,
Peter
[bovenstaande is aan te vullen hoor, mocht er wat missen of niet juist zijn]
Ter voorbereiding ben ik al wat aan het inlezen met betrekking tot welke instellingen ik dan het beste kan gebruiken en ik ben al een heel eind, maar ik heb nog twee (domme) vragen en misschien kunnen jullie me hiermee helpen?
O ja, ik heb al veel gelezen (en ook de zoekfunctie op dit forum gebruikt) maar antwoorden op deze vraag nog niet gevonden
- Kan ik het beste de lens op het groothoekbereik zetten of is het beter om juist ergens in het zoombereik te gaan zitten?
- Scherpstellen op oneindig, hoe doe ik dat? Op mijn huidige lens zit geen oneindig tekentje ( en scherpstellen op een donker vlak is best lastig)?
Alvast dank voor jullie hulp. | Gewijzigd: 15 juli 2009, 21:09 uur, door Mies
Hoi ik ken de canoncamera niet persoonlijk maar volgens mij moet je daar overdag eens mee "stoeien",
als het goed is kun je autofocus ( automatisch scherpstellen ) uit schakelen op je toestel.
Dan neem je een punt het liefst heel ver weg en probeer je scherp te stellen dat betekend dat je de scherpstelring helemaal met de klok meedraaid als je den camera voor je oog hebt, dit is op iedere lens hetzelfde. ( onthou deze stand of schrijf het op of markeer boven op de scherpstelring een punt met type-ex )
canon lensen hebben stabilisatie in de lens, als je foto's neemt op statief of op een stapel boeken voor het raam: stabilisatie UIT.
( de camera vangt trillingen op die door je handen worden veroorzaakt en trilt daarom in tegen gestelde richting om deze op te heffen, val het trillen van je handen weg, door een statief o.i.d., blijft er de tegen gestelde trilling die de camera veroorzaakt bestaan en dat geeft een onscherp beeld.)
18mm of hoeveel mm brandpuntafstand ??? dat hangt van jouw zicht af, fotografeer je tussen huizen of daken van huizen dan zul je je al gauw hoger zitten met het getal ( een klein beetje inzoomen ) dan met een ruim zicht, dan is 18mm of 22mm prachtig.
op mijn balkon met vrij uitzicht gebruik ik meestal 20 / 22 mm om dat bij 18mm de hoeken v/d foto wat omhoog krullen ( zie je bij nacht foto's niks van )
veel plezier met je Digitale spiegelreflex camera. | Gewijzigd: 16 juli 2009, 05:21 uur, door pipo
Dankjewel voor je antwoord en de tips
Citaat van rick55, woensdag 15 juli 2009, 23:47 uur Dan neem je een punt het liefst heel ver weg en probeer je scherp te stellen dat betekend dat je de scherpstelring helemaal met de klok meedraaid als je den camera voor je oog hebt, dit is op iedere lens hetzelfde. ( onthou deze stand of schrijf het op of markeer boven op de scherpstelring een punt met type-ex )
Nog even een vraag. Heb het net even uitgeprobeerd, maar als de camera op mf staat en ik scherp stel op een boom in de verte, dan moet ik de scherpstelring juist bijna helemaal TEGEN de klok in draaien, dus naar links (van mij uit gezien met de camera voor mijn oog). Klopt dat dan wel of doe ik dan iets fout? Het beeld is dan namelijk op zijn scherpst.
Groet,
Mies
Dankjewel voor je antwoord en de tips
Nog even een vraag. Heb het net even uitgeprobeerd, maar als de camera op mf staat en ik scherp stel op een boom in de verte, dan moet ik de scherpstelring juist bijna helemaal TEGEN de klok in draaien, dus naar links (van mij uit gezien met de camera voor mijn oog). Klopt dat dan wel of doe ik dan iets fout? Het beeld is dan namelijk op zijn scherpst.
Groet,
Mies
Mies, je hebt gelijk .(ik word echt oud )
Het was gister een lange dag voor mij.... ahum...
Maar...... je hebt nu wel gevonden hoe je de lens scherp moet stellen, eventueel type-ex erop en dat probleem is opgelost.
Groet Rick
Het was gister een lange dag voor mij.... ahum...
Maar...... je hebt nu wel gevonden hoe je de lens scherp moet stellen, eventueel type-ex erop en dat probleem is opgelost.
Groet Rick
Hahaha, maakt niet uit hoor. Ik weet nu in theorie hoe ik alles moet instellen.
Nu nog even hopen op een goede onweersbui morgenavond en dan maar eens kijken of het in de praktijk ook lukt.
Nogmaals dank in ieder geval voor je hulp. | Gewijzigd: 16 juli 2009, 10:26 uur, door Mies
zet de belichtingsmeter op multi of evaluative, diafragma op 8 en iso 400, dit is een soort standaardstand voor mij.
is de bui heel fel dan gebruik ik een diafragma van F2.8-F4.0 bij 17mm groothoek tot 50mm en Iso 100.
.......
[bovenstaande is aan te vullen hoor, mocht er wat missen of niet juist zijn]
Is F2.8-F4.0 niet een erg groot diafragma? Ik heb zelf een DSLR maar ik start tegenwoordig altijd op F8.0 en als het echt dichtbij is, ga ik zelfs naar F10/F11. (altijd ISO 100)
Deze foto is genomen op F7.1 en ik heb achteraf spijt dat ik geen kleiner diafragma heb gebruikt.
grtz. Ronald | Gewijzigd: 1 februari 2010, 19:14 uur, door rverhag
Ik sta namelijk nooit achter een raam (reflecties), of op een balkon (soms wel heel stoer en dichtbij) maar ik ben dus een veldmuis, en zo doet iedereen het weer anders.
Bij de foto die jij laat zien is wel duidelijk dat je er al praktisch onder staat, in een stad/dorp met relatief meer verlichting en strooilicht, in jouw geval was dus misschien F11 mooier geweest.
Mijn beschrijving is gebaseerd op wat meer afstand en soms gebruik ik dan een grotere opening.
bijvoorbeeld:
onderstaande foto is met afstand van de bui, diafragma van mijn Sigma 15-30 vol open, 3.5 en iso 200 16 seconden. Ik denk dat als ik iets van F8 - F11 had gebruikt dat ik niet zoveel details van de bewolking had of die lange kruipende bliksem. Misschien had ik hier wel ISO100 kunnen gebruiken om dat oranjekleurige strooilicht wat te minderen, maar had ik dan zo'n foto gehad... dat kan een mooie discussie worden:-)
enfin, het is een kwestie van gevoel en de activiteit van de bui.
en nogmaals Tips welkom! zo kan iedereen straks zonder teleurstellingen eens een bliksem op de foto zetten.
groeten
Peter
www.peterelzinga.tk | Gewijzigd: 21 juli 2009, 22:44 uur, door Tripwire
Mmm en dat met onweer????
ja in een bos ben je veilig :-p
eerst veiligheid, dan
Rule number one: gebruik een statief
Zoek een open veld met gepaste afstand van de bui, zorg ervoor dat je niet ver van de auto hoeft te lopen, [deze info kan eventueel aangevuld worden]
digi-compactcamera
probeer zo ver mogelijk te focussen (op een verlicht punt ergens aan de hemel of probeer handmatig op oneindig te zetten)
zet 'm op de nachtstand maar zonder flits, dat doet de natuur wel. Die lensjes hebben in de groothoek meestal een opening van 3.5/3.8 ofzo, zet dan de iso op 400 (afhankelijk van licht) Heb je een groothoek en 2.8 dan kun je tussen iso 100 en 200. Iso op Auto heb ik nog nooit geprobeerd maar ik denk niet dat dat goed wil omdat de camera daarvoor statische belichting nodig heeft.
heb je een compact met aan te passen sluitertijden van enkele seconden dan heb je meer kans om bliksem te 'vangen'
Spiegelreflex en de prosumer compact camera's:
met 'bulb' kun je de camerasluiter geruime tijd openzetten, afhangend van het aanwezige (strooi-)licht kun je van seconden tot enkele minuten belichten. gebruik het liefst een draadontspanner, daarmee kun je 'op afstand' zonder de camera aan te raken de sluiter open zetten en weer dicht als je een paar mooie ontladingen hebt vastgelegd. Zonder draadontspanner doe ik mijn hand voor de lens, de opname van licht stopt dan, totdat de sluiter weer sluit (bij seconde-opnamen)
zet de belichtingsmeter op multi of evaluative, diafragma op 8 en iso 400, dit is een soort standaardstand voor mij.
is de bui heel fel dan gebruik ik een diafragma van F2.8-F4.0 bij 17mm groothoek tot 50mm en Iso 100.
Mocht je dit willen doen: Succes, maar veiligheid voorop, kijk goed om je heen, hou alles in de gaten.
regent het licht: gooi een doek over je camera en zet de zonnekap zowieso op je lens. anders in de auto en wachten tot het droog is of verplaatsen.
groeten,
Peter
[bovenstaande is aan te vullen hoor, mocht er wat missen of niet juist zijn]
Ik heb nog nooit een draadontspanner of de hand voor de lens gehouden, wat mij betreft broodjes aap tenzij je met een hamer op de ontspanner slaat...
Daar heb ik een hele manual staan over bliksem fotografie.
klik op de link: Uitleg Bliksem Fotografie
Alleen wat ik anders doe dan jij, is dat ik de diafragma ALTIJD op 100 wil hebben, om het simpele feit dat anders de foto's wat korrelig worden. Ik stel liever Fwaarde naar 3,5 of zo, dan dat ik mijn iso hoger zet.
ben het ook eens met ronaldVHR, dat als een bui heel fel is, ik juist de Fwaarde omhoog zet..
das eigelijk de enige waarde waar ik verder mee speel, omdat de bui nooit op dezelfde plek blijf hangen,
en dus van magnitude veranderd. soms is ie ver weg, en heb ik de F waardeop 4 staan, iso 100, en een hoge sluitertijd (afhankelijk van omgevingslicht) maar zodra een bui dichtbij is, knijp ik m wel eens tot f12 (en iso altijd nog op 100)
ik denk dat veel van dit persoonsgebonden is. Ik vind het verder mooie tips! | Gewijzigd: 13 augustus 2009, 17:32 uur, door Pgs3000
Maar goed, waar ik op doel.. mocht de bui ver van je vandaan zitten en is het donker. Niet gaan klooien met die bulb, gewoon 10 sec sluiter, wel je camera bedienen met de draadontspanner, anders is je foto bewogen. Succes!
Iso altijd 100 bij mij!
Ik heb van trillingen geen last en trouwens bij ultra lange sluitertijden wordt de foto steeds weer belicht (zeg maar overschreven) en dat 10 seconden lang zodat je van eventuele trillingen bij het drukken op de knop niks meer merkt, tenzij je statief nog niet stabiel is en bij het drukken nog lang natrilt.
En dan kies ik toch eerder voor een stabiel statief dan een draadontspanner. toch?
Hier 1 van me foto's als resultaat: met de instellingen die ik eerder opgaf:
Jouw voorbeeld is niet relevant, want het zou niet goed zijn als jij met een draadontspanner zelfs nog bewegingsonscherpte produceert.
Ik daarintegen zou ik mijn gelijk middels een of meerdere voorbeelden moeten bewijzen en heb ik dat reeds met meerdere foto's gedaan.
(maar vooruit voor de liefhebbers nog een voorbeeld)
Trouwens eerder deze week heb ik mijn tweede body gekregen (D90) en deze heeft voor de bliksemfotograaf een leuke optie.
Namelijk bij het instellen van de zelfontspanner kun je een serie van max. 9 foto's kiezen.
Dat wil zeggen 1 keer op de knop drukken (zet de vertraging op 2 sec) en hij maakt 9 foto's achter elkaar.
Bij een gemiddelde van bijv 6 sec levert dat een tijd van 54 sec.op, ruimschoots genoeg tijd om een bakkie te maken...
(in mijn geval senseo maar welmet lidl pads )
nauurlijk kan je wel trillingen krijgen tijdens belichtingen , en met gebruik van een draadontspanner.
mirror lock up gebruiken ben je er vanaf. (ik kom het alleen tegen tijdens fotograferen op 800 tot 2000mm )
maar op 8mm heb ik het zelfs gezien. (nadeel van hoge iso waarde en een vol open diafragma )
daarnaast is een draadontspanner veel beter als een goed statief, gewoon een canon TC80 N-3 gebruiken.
tijdens onweersbuien maakt ik meestal ook timelapse, en daar is die draadontspanner goed voor.
ik heb jaren lang met een goedkoop statief gefotografeert met een draagkracht van 1,3 kg , me body is al 2,5 kg en me lens nog een 1kg zolang je de assen goed fixeert en uit de buurt blijft is er niks aan de hand.