Vanavond en vannacht onstuimig weer in een groot deel van Nederland!
De wind is momenteel fors aangetrokken en staat er langs de kust een harde tot stormachtige wind (7-8 BFT). Soms even storm (9 BFT).
Vanavond en vannacht blijft het hard waaien. Daarbij kunnen er langs de kust en later in het Waddengebied zware windstoten optreden tussen de 75-120 km/uur. Het epicentrum verschuift in de loop van de avond en nacht naar vrijdag richting het noordwesten en het Waddengebied (daar wordt het later onstuimig). Boven land is de wind meest matig tot vrij krachtig (4-6 BFT).
Voornamelijk een verhoogde kans op windstoten! Deze geldt voor de kustgebieden en in het Waddengebied!
Langs de kust en later in het Waddengebied komen er zware windstoten voor tussen de 80-110 km/uur!
Vannacht blijft het voornamelijk in het noordwesten en Waddengebied flink doorwaaien.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
| Gewijzigd: 7 januari 2016, 23:37 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Ja klopt we gaan hier even wat extra aandacht aan besteden. Ik heb al een kaart gezien met windvlagen van 12 bfrt boven land...
of dit uitkomt is een ander verhaal maar aandacht verdient dit zeker.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Tot die tijd kan hier uiterraad verder gepost worden
Vanavond post ik eventueel wel even een wat uitgebreider bericht aan de hand van Gfs,Ecmwf en de gewone Wrf
EC uit de meerdaagse knmi:
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Aandachtspunt is de wind op of rond maandag 8 februari. Staafdiagrammen laten zien dat 80-95% van de leden voor maandag zware windstoten berekent voor de diverse landpunten. Voor zeer zware windstoten loopt dit percentage uiteen tussen 5% in Groningen tot 45% in Den Helder en, opvallend, Maastricht. Kans op waarschuwingspeil voor Vlissingen dinsdag 9 februari 00 UTC komt uit op 20-25% | Gewijzigd: 4 februari 2016, 10:17 uur, door Tatanka
Er is nog niet veel blad aan de bomen dus de factor telt niet mee maar met die regen van de laatste tijd is de grond wel nat en slap en dat speelt een grote rol. Verder denk ik niet dat veel mensen hun tuinstoelen al op het terras hebben staan.
Maar ook als het mider hard gaat waaien met name op maandag grote caravalsproblemen. Er zijn geen vaste regels eigenlijk maar de meeste organisatoren van optochten gaan uit van een bovengrens van 10-11 m/s om een optocht al dan niet aangepast door te laten gaan. Ik ga daar straks wat over schrijven in het kletsdraadje. Eigenlijk wordt de situatie zo onderhand serieus genoeg om in het winter- of stormdraadje te plaatsen maar tot nu toe staat alles in het kletstopic en ik denk dat het wel zo makkelijk is dat zo te houden. Een apart carnavalsdraadje is niet zinvol, zondag ga ik drie dagen uit de lucht en dan zou zo'n draadje niet compleet zijn
EC is inderdaad bescheidener dan GFS , maar ook de EC geeft problemen voor carnaval. Storm is "leuk" maar graag op een paar andere dagen..
Valt allemaal nog wel mee. Windstoten tot 100Km/h mogelijk. Dat hebben we wel meer gehad afgelopen weken. Maar een storm zoals eind january 1990 mag wel weer een keer. Volgens mij hadden we toen ook 12Bft te pakken.
Je vergeet de oktoberstorm van 2013,ook 12 bft;)
Waarom zien de voorspellingen er in de ochtend vaak zoveel heftiger uit, dan wanneer ik later op de dag dezelfde bronnen opvraag? Bijvoorbeeld de weerkaarten van Weerplaza en de forecast van Windfinder.
Waarom zien de voorspellingen er in de ochtend vaak zoveel heftiger uit, dan wanneer ik later op de dag dezelfde bronnen opvraag? Bijvoorbeeld de weerkaarten van Weerplaza en de forecast van Windfinder.
Dat vraag ik me ook steeds af. Daarom kijk ik nooit naar GFS Dat komt toch zelden uit. Met de winterkaarten wordt je ook altijd lekker gemaakt. En dan een paar dagen later is er ineens geen winter meer te bekennen. Kijk daarom hier gewoon weerplaza en Noodweer Benelux. Die zijn altijd aardig up to date.
Maandag heb je alleen nog maar een stevige wind. Let maar op!