Hij is denk ik gewoon realistisch. Komt toch niet uit, het wordt waarschijnlijk weer zo'n shitwinter.... | Gewijzigd: 22 oktober 2015, 14:06 uur, door JOHNNY123
Hij is denk ik gewoon realistisch. Komt toch niet uit, het wordt waarschijnlijk weer zo'n shitwinter....
Hahaha zo ken ik je weer !
hehehe, het is pas oktober he... als we in november kou mochten hebben dan zijn we gewoon geluksvogels...
Lange termijn signalen zijn er altijd, theorien waarom een winter koud kan worden, meteorologie heeft het nadeel dat we eigenlijk nog niet veel weten..
Nou ja we weten wel veel en we kunnen redelijk de korte termijn verwachtingen opstellen, maar eigenlijk hebben we nog geen idee wat groter verschijnselen nou echt voor invloed hebben op ons weer.
Klimaat opwarming ( en daar wil ik hier zeker geen discussie over starten) is 1 van deze items.. we "meten" pas zo kort dat de meeste statements eigenlijk aannamens zijn . De ene keer is deze juist en de andere keer is het "spot on"
Zo ook met de winterverwachtingen.. El Nino heeft volgens de meeste GEEN invloed op onze winter.. ik moet zeggen dat ik het van het KNMI best wel moedig vond om te zeggen dat het oosten van het land iets natter is gedurende een El Nino.. bedenk dat we hemelsbreed (west -oost pakweg 200 km breed zijn.)
Dus een uitspraak als deze op zo een klein stukje grond...
Daarnaast hebben we de zeestromingen.. zonder deze houdt de wereld op te bestaan.. ( nou ja het kan hier verdomd koud worden en op andere plekken erg heet..) ook hier wordt nu veel onderzoek gedaan maar met tegenstrijdige uitkomsten. En we weten al helemaal niet of kleine wijzigingen uberhaupt van invloed zijn op ons klimaat.
Dan de ijskappen..of het sneeuwdek in Siberie.. ik kan zo nog wel even door gaan...
Kortom het is spelen met wat we weten en onze (statistische ) kennis is nog zo gering dat we de komende 100 jaar nog wel in een enorme learning curve blijven zitten en wie weet nog wel langer..
| Gewijzigd: 22 oktober 2015, 14:29 uur, door Callie-P
Bij een met zekerheid koude voorspelde winter zal de animo hier in topic te zitten ook afnemen. Het wordt koud! Klaar! Wat valt er nog over te zeggen dan? De dikte van het ijs? Misschien de hoeveelheid sneeuw en sneeuwstorm nog wel. De gaskosten? Elfstedentocht heeft een eigen topic dan.
Nee hoor, laat maar lekker onduidelijk zijn en totaal onvoorspelbaar! Dat maakt het leuk. Telkens als de één van de 52 EC leden of één van de 20 van de Amerikaans pluim (of een kaart die op slechts één van 52 berekeningen is gebaseerd) door het 0-punt gaat juichen en na 12 uur bij de nieuwe pluim alom teleurstelling. Lekker dynamisch!
Maar hierbij mijn winterverwachting o.b.v. het kroos. Gisteren heeft een bootje van de gemeente een aantal singels schoongemaakt, dus veel valt er vanaf dat moment niet meer te beoordelen o.b.v. het kroos..
Op grond van van het drijvend kroos, zoals ik het eergisteren nog aantrof, zeg ik een normale winter met een lager dan de langjarig gemiddelde temperatuur (1981-2010).
Zo niet, dan eet ik het aan het einde van de winter het nog aanwezige kroos op... | Gewijzigd: 4 november 2015, 19:32 uur, door Ben47
Herinneren jullie je de koudegolf van februari 2012 nog? Een geweldige (unieke?) periode voor de winterliefhebber. Graag een herhaling in W15-16.
Foto
Edit callie p heeeeerlijke afbeeldingen !!!! Dat waren nog eens tijden !!! Kan altijd. | Gewijzigd: 10 november 2015, 23:47 uur, door Sven
(Ik heb alleen het temperatuurpluim gedeelte van je plaatje van 21 oktober hieronder geplaatst XRaver).
We hebben inmiddels vandaag de laatste dag op die pluim gehad en wat een verschil met wat er op 21 oktober verwacht werd door de Controle van de EC.
Echt een voorbeeld hoe de hoogste member (bovenste groene lijntje) op het laatste gedeelte van de pluim vrijwel gelijk gekregen heeft. Een kans van minder dan 2%! (1 van de 52 berekeningen die het sterkst afweek)
Voor de koude liefhebbers niet leuk, maar wel leerzaam, ook voor zomeraanbidders!. Het had immers evengoed de onderste member kunnen zijn die gelijk kreeg. Laten we dat maar voor ogen houden.
Morgen kom ik met één of meer tot aan het einde toe 'warme' pluimen waarbij de winter door veel forumleden volledig werd opgegeven.
| Gewijzigd: 5 november 2015, 22:30 uur, door Ben47
Maare, als je met zekerheid in je t-shirt vuurwerk wil afsteken zou je bijv naar Australië kunnen afreizen tegen die tijd. En daar met de kerst op het strand bakken (kalkoen), heerlijk!! Kan je zomerfoto's insturen voor week 52 en verder.
Ook gedurende de klimaatconferentie blijft een hogedrukgebied boven Parijs hangen. en blijven we met ver bovengemiddelde temperaturen zitten. ( Ze moeten ergens over te praten hebben toch?) De wereldleiders hoeven niet bang te zijn voor een spatje regen.
Pas tijdens de kerst vliegt de temperatuur naar onder nul en krijgen we te maken met zware sneeuwstormen. | Gewijzigd: 10 november 2015, 10:27 uur, door Ben47
Want Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten komen zaterdag binnengevaren
Maar wat zal het weer zijn tijdens de intocht?
Nou, dat heeft Weerplaza voor ons uitgezocht
| Gewijzigd: 11 november 2015, 12:17 uur, door reedtimmer
En 's morgens rond half 6 hoor ik de volgeltjes buuiten tjilpen en doen alsof het begin mei is....
Hahaha ik heb er verdomme ook gigantisch veel last van! xD