Hopelijk toch een beetje wind zodat we niet een ganse dag op een grijze wereld moeten kijken.
Voor het beeld pakken we even de pluim midden van gisteravond erbij(Nu verandert naar de pluim van vanmorgen):
(Deze verwachting is gebaseerd op puur en alleen pluimen)
Wat ik uit deze pluim kan opmaken is dat er de komende dagen wat mooie winterdagen op het programma staan en dat er na zondag een enorme spreiding ontstaat in de pluim, dit komt mede dankzij de bewolking/eventueel mist die op het programma staat waar de modellen het momenteel moeilijk mee hebben maar over het algemeen zal het zowel op zaterdag als zondag tussen de 4 en de 6 graden komen te liggen. De nacht naar dinsdag is één om in de gaten te houden, met opklaringen en goede stralingsvorst kan de temperatuur plaatselijk zo maar onder nul kunnen komen met een zwakke NW wind. De dagen daarna zal de wind toch richting het westen gaan draaien en zorgen dat er op dinsdag/woensdag/donderdag 'tijdelijk' wat hogere temperaturen kunnen verwachten maar mede door de langgerekte leden kun je veronderstellen dat het aardig rustig is en 's nachts opnieuw zou kunnen afkoelen tot bij het vriespunt.
Nou hebben we het over de korte termijn gehad en de middel-lange termijn wat voor mij aardig zeker is, nu kom ik terug bij de modellen die Robert afgelopen week heeft geplaatst met bv. de 'Russische Beer' en als we gaan kijken naar de pluim zien we dat na donderdag het aantal leden voor warmer weer gaan toenemen en de leden voor kouder weer ook, dus hebben we te maken met een aardig grote spreiding en dus onzekerheid.
Reacties zoals 'De afgelopen tijd hebben we alle modellen in de prullebak kunnen gooien' slaan natuurlijk nergens op, kijk alleen al naar zo'n simpele pluim en daarin kun je zien dat het totaal niet zeker is dat we een langdurige westcirculatie te pakken hebben maar dat het simpelweg niet te voorspellen is zo ver van te voren en dat je Koning Winter in deze tijd van het jaar zeker niet mag afschrijven. Koning Winter zal zichzelf nooit ver van te voren gaan aankondigen maar juist heel plotseling, mede omdat winterweer voor Nederland voorspellen heel lastig is door de Noordzee en de warme Atlantische Oceaan.
Dus de conclusie is dat we de komende week op zondag na te maken krijgen met rustig weer met temperaturen overdag rond normaal en 's nachts kan het zo maar licht vriezen, met af en toe een bui na het weekend maar ook zeker opklaringen en zonneschijn bij een zwakke Noordwesten wind die later zal draaien naar het westen maar deze zal zwak/matig zijn en dus zeker niet de genoemde 'westcirculatie met veel regen & wind.Na donderdag 12 februari wordt de verwachting onzeker en kan het beide kanten op gaan, maar gooi er niet met de pet na mensen, blijf mooie kaartjes plaatsen en ik durf met zekerheid te zeggen dat de winter nog niet is afgelopen voor Nederland, het zal misschien geen 'horror' winter worden maar wie weet krijgen we nog een vorstperiode te pakken want je kunt februari zeker niet zo maar afschrijven, en natuurlijk neem ik hiermee het risicio dat ik er compleet naast zit maar dat neem ik dan voor lief, blijf positief mensen want niks is nog zeker!
Een wintergroet met momenteel lichte sneeuwval in Zuidhorn(Groningen) waardoor het momenteel wederom wit is geworden!
Fabian. | Gewijzigd: 4 februari 2015, 10:23 uur, door Fabian Grave
Pluim ligt in mijn lijn van verwachting, temperaturen richting normaal. Die 10 graden is echt wel LT, maar het kan natuurlijk steeds.
Mijn gevoel zegt ook dat we geen langdurige winterse periode meer krijgen, maar laat ons dan maar opteren voor eens een sneeuwdump, gewoon 1 dag aan een stuk door sneeuw. Jullie zullen daar wel mee akkoord gaan
Edit: reactie verplaatst met sneeuwkansen vandaag naar het desbetreffende topic (kansentopic week 5-6)
Theta e zelfs 6/12graden.....dus ruim onder de 12graden grens. Theta/e temps min 10. En dauwpunten min 4 waardes komen terug over een groot deel benelux. 2meter temps rond vriespunt.
Theta/e 6graden zeer goed boven de wadden noorden maar oplopend richting de 12graden richting grens belgie wat ook meteen de drempelwaarde is.
Theta/e temps ook zeer goed.
En dauwpunten ook prima.
| Gewijzigd: 5 februari 2015, 12:30 uur, door Tatanka
De modellen weten het zelf ook niet......ik heb hieronder aangegeven waar het hoog van 1040mb op 14e staat ingetekend en zie de onenigheid...welke kant het hoog naar toe kan gaan...
| Gewijzigd: 6 februari 2015, 00:22 uur, door Stefanv
kaart
kaart
Ik heb een wetmatigheid ontdekt; LT-verwachtingen komen nagenoeg nooit uit en zeker niet als je hoopt dat ze uitkomen!
(Een wilde gok heeft waarschijnlijk een betere verwachtingskans...)