Ja op 5km hoogte roberto.. een milde ietwat zachte (pedis)sambal lucht in deze setting overdag. Wel wat kou opties in de nachten
Ik hoef toch niet uit te leggen hoe de windrichting is toch ?
Ja op 5km hoogte roberto.. een milde ietwat zachte (pedis)sambal lucht in deze setting overdag. Wel wat kou opties in de nachten
Ik hoef toch niet uit te leggen hoe de windrichting is toch ?
Leg is uit....
EC heeft er wel zin in, alhoewel tussen 9 en 11 feb EC een jetstream forecast welke weer uit het westen komt, wellicht met de 0 run is deze weer winters...even afwachten dus.
Op 12 feb gaat EC weer winters
GFS komt daarintegen wel met koude aanzetten, maar schuift nu 24uur op tenopzichte van eerdere runs....
Tussen 9 en 11 feb forecast GFS een jetstream niet over NL, maar over Scandinavie, met een scherpe hoek (eventueel Noord-Oosten storm) op 7/8 februari met op 10 + 11 feb tijdelijk iets warmer...na een koude dip op 13/15 feb, gaat de jetstream op 16feb weer over NL, en dan is het uit met de pret....althans in deze run....
GFS komt daarintegen wel met koude aanzetten, maar schuift nu 24uur op tenopzichte van eerdere runs....
Tussen 9 en 11 feb forecast GFS een jetstream niet over NL, maar over Scandinavie, met een scherpe hoek (eventueel Noord-Oosten storm) op 7/8 februari met op 10 + 11 feb tijdelijk iets warmer...na een koude dip op 13/15 feb, gaat de jetstream op 16feb weer over NL, en dan is het uit met de pret....althans in deze run....Noordoostenstrom klinkt berekoud... Maar tegelijkertijd die ik een afsplitsing van de jet, pal naar het oosten, echte noordoostensiberielucht zal dus verder oostwaarts geblazen worden?
Tussen 9 en 11 feb forecast GFS een jetstream niet over NL, maar over Scandinavie, met een scherpe hoek (eventueel Noord-Oosten storm) op 7/8 februari met op 10 + 11 feb tijdelijk iets warmer...na een koude dip op 13/15 feb, gaat de jetstream op 16feb weer over NL, en dan is het uit met de pret....althans in deze run....Noordoostenstrom klinkt berekoud... Maar tegelijkertijd die ik een afsplitsing van de jet, pal naar het oosten, echte noordoostensiberielucht zal dus verder oostwaarts geblazen worden?
Die Jet staat 18uur eerder wel vanuit het noordoosten....maar even blijven volgen hoe dit verder ontwikkeld.
| Gewijzigd: 3 februari 2015, 13:29 uur, door Roberto Koopman
Edit svenne: ik wil toch even meegeven dat de 45cm gisteren al gehaald werd in de Hoge Venen
| Gewijzigd: 3 februari 2015, 14:27 uur, door Sven
Ik ben het eens met Supercell.
Bovendien gaat de polarjet weer de noordelijke regionen opzoeken (60gr NB). De NO-component, waarover Robert berichtte, is te zwak om stand te houden.
Door de noordelijke koers van de polarjet wordt het Atlantische hogedrukgebied richting Alpen geleid. Hierdoor komt Nederland weer in de zachte westcirculatie.
Helaas, zoals het er nu naar uitziet geen langdurige vorstperiode, hoogstens in de nacht enige stralingsvorst.
| Gewijzigd: 3 februari 2015, 14:23 uur, door cvandijk
De komende dagen wordt het kouder. Zal het ook koud genoeg worden om te kunnen schaatsen? Op de meeste plaatsen niet, maar er zijn enkele regio's die wel kans maken.
Meeste regio's geen schaatsplezier
Om daadwerkelijk op natuurijs te kunnen schaatsen hebben we twee nachten met matige vorst nodig en bovendien moet het overdag nauwelijks dooien. Voor een groot deel van het land zit dat er niet in. De komende nacht kan het plaatselijk afkoelen tot -5 graden, maar de kou wordt in de westelijke helft van het land gevolgd door maxima die ruim boven nul liggen. Daardoor valt een groot deel van het land al af wat betreft de kans op schaatsplezier.
Kanshebbers
In het oosten en noordoosten van het land is er wel kans op een ijslaag van enkele centimeters. Als de weersverwachting keurig uitkomt, groeit de ijslaag in deze regio aan naar een dikte van 4 tot 6 cm.
Komende nacht wordt het namelijk -3 tot -5 graden en de daaropvolgende nacht -3 tot -6 graden. In de ochtenduren vriest het ook nog en alleen 's middags komt het kwik even boven het vriespunt uit.
Voor sloten, meren, plassen en de meeste ijsbanen is dat 4 tot 6cm ijs nog te dun uiteraard. De KNSB adviseert een ijsdikte van minimaal 8 cm. Laat je dus niet verleiden tot het nemen van risico's! Maar een ondergelopen weiland of een sintelbaan die een dun laagje water heeft, kan mogelijk wel sterk genoeg ijs krijgen om de ijzers onder te binden. Het zijn juist die zeer lokale plaatsen waar enig schaatsplezier vrijdag of zaterdagochtend mogelijk is.
Hogere temperaturen
De kans dat het daadwerkelijk gaat lukken, hangt dus puur af van zeer lokale omstandigheden. Met z'n allen in de auto richting het oosten en noordoosten zal geen succes opleveren, want als er al geschaatst wordt, is dat echt op een enkel plekje.
Extra nadelig is de weersverwachting voor het komende weekend. De temperatuur begint dan langzaam weer op te lopen. De vorst in de nacht wordt getemperd en overdag gaat het dooien.
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Op+de+schaats%3f/2178
Een vraagje. Hoe kan ik bovenstaande link veranderen naar Weerplaza? Dus als je op Weerplaza klikt, dan ga je naar de desbetreffende website. Ik weet wel dat het onderstaande html code is:
<a href="http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Op+de+schaats%3f/2178" target="_blank">Weerplaza</a>
Edit justinos: Typ eerst het woord "Weerplaza", selecteer dat (dubbelklik op het woord of met je muis van links naar rechts slepen, zodat het blauw gemarkeerd is) en dan op de paperclip klikken voor het invoegen van een link html invoer wordt niet toegestaan, bij uitzondering (voor het embedden van een bepaalde video o.i.d.) kan je dit wel aan een moderator vragen.
| Gewijzigd: 3 februari 2015, 23:31 uur, door Justin
Wat ik nog even wil opmerken: een echt wc lijken we niet te krijgen, tot en met volgende week donderdag gaan er geen leden boven de pakweg 6-7 graden. Zolang we geen wc krijgen, hou ik moed
Nog een opmerking: er zijn toch nog steeds leden die af en toe onder de 0 grens verdwijnen, zolang we dat hebben, mogen/kunnen we de winter nog niet afschrijven.
Etc.
MrKos, jazeker vanaf maandwissel gaat de beer los....ik zou vast je schaatsen laten slijpen...
Ik zit eigenlijk al een paar dagen te wachten op "de Beer"... Tevergeefs, helaas. Komt ie nog Roberto?
| Gewijzigd: 4 februari 2015, 01:31 uur, door Roberto Koopman
Heb je kaarten van die vastgeroeste zuidwester? Oké koud wordt het waarschijnlijk voorlopig niet. Maar een stevige zuidwester staat ook niet op de kaarten. | Gewijzigd: 4 februari 2015, 06:34 uur, door Stefanv
Vrij grote kans (ca. 70%) op een rustig weertype met temperaturen rond normaal. Daarnaast is er een kleine kans (ca. 30%) op een overgang naar een wisselvallig weertype met meer regen en wind.
Oja, stevige zuidwester krijgen we niet direct als je een beetje de pluim analyseert. Of heb je hier kaartjes van waarmee je eens een reactie kan onderbouwen? Volgens het KNMI gaat de wind uit het zachtere Noord-Westen waaien en niet uit het 'warme' zuidwesten.
Ik denk dat we vooral onder hogedrukinvloed gaan liggen (lees zonnige dagen zorgen voor temperaturen rond normaal en frisse nachten).