top ,tatanka
ik wilde nog een keer stemmen, maar dat mag niet..van mij twee pluimen | Gewijzigd: 27 januari 2015, 18:46 uur, door Roberto Koopman
NOA, die gaat nu serieus tekenen geven om negatief te gaan.
MJO, in deze verwachting gaan we snel van fase 7 naar 8. (8 is langere tijd koude stromingen over Europa)
De nieuwste GFS 12z gaat echt voor koude op langere termijn.
4/5 februari staat een koude put op het programma, die razendsnel ten oosten van ijsland onze kant komt afdalen. Deze geeft dan weer een lading sneeuw van betekenis.
Om sneeuw te krijgen hier in de lage landen, moet alles goed vallen. Van de 5 grote modellen heb ik vrijwel alle runs bekeken van de afgelopen 5 dagen. Hiervan was geen enkele run hetzelfde als een andere run.
Als een lagedrukgebied 50 km van plaats verandert, wat makkelijk kan op een termijn van meer dan 24 uur, kan alles anders zijn. Als het 0 graden niveau 100 meter stijgt, is ook alles anders. Als de temperatuur op verschillende hoogtes een halve graad hoger is, kan dit het verschil zijn tussen regen en sneeuw.
Dus ook de weermodellen en meteorologen weten het niet; de komende dagen veel uit het raam kijken is het devies! En ik vind de spanning die dat met zich mee brengt hartstikke leuk
Om sneeuw te krijgen hier in de lage landen, moet alles goed vallen. Van de 5 grote modellen heb ik vrijwel alle runs bekeken van de afgelopen 5 dagen. Hiervan was geen enkele run hetzelfde als een andere run.
Als een lagedrukgebied 50 km van plaats verandert, wat makkelijk kan op een termijn van meer dan 24 uur, kan alles anders zijn. Als het 0 graden niveau 100 meter stijgt, is ook alles anders. Als de temperatuur op verschillende hoogtes een halve graad hoger is, kan dit het verschil zijn tussen regen en sneeuw.
Dus ook de weermodellen en meteorologen weten het niet; de komende dagen veel uit het raam kijken is het devies! En ik vind de spanning die dat met zich mee brengt hartstikke leuk
Juist!!!!...In 1 model komen zoveel factoren terug en dan heb je dr nog een x-aantal waarbij al die factoren wel weer goed zijn of weer niet etc etc.
voor de mensen die wat meer info willen over de complexiteit over de te verwachten kans binnen 48uur...lees dan voor de aardigheid eens de guidance door van knmi http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_modelbeoordeling.htmlen kijk alleen al wat voor verschillen daar genoemd worden..bij een hele grote kans zijn dat soms lappen tekst. En dat zijn vaak nog maar 3 modellen Gfs,wrf4km,wrf, en andere modellen worden daar eens nog niet besproken zelfs.
In de koude winters van 2010 - 2012 werd er een aantal malen gesproken over een Spaanse Pluim. Dit hield in, dat een portie warme lucht op hoogte over de Britse eilanden naar het noorden trok. Als ware een tong warme lucht.
Deze warme tong initiëerde het ontstaan van een Scandi-hoog en dus een koude inval in ons land. Johann Geers (De Alpenweerman) heeft er een aantal posts aan gewijd, echter ik kan ze (nog) niet vinden in het grote onweer-online archief.
Het plaatje, die Roberto net publiceerde, deed mij denken aan die posts over de Spaanse Pluim (in de zomer staat de Spaanse Pluim garant voor stevig onweer).
Is er de komende week sprake van een Spaanse Pluim?
Edit svenne: plaatje uit citaat gehaald | Gewijzigd: 28 januari 2015, 00:07 uur, door Sven
In de koude winters van 2010 - 2012 werd er een aantal malen gesproken over een Spaanse Pluim. Dit hield in, dat een portie warme lucht op hoogte over de Britse eilanden naar het noorden trok. Als ware een tong warme lucht.
Deze warme tong initiëerde het ontstaan van een Scandi-hoog en dus een koude inval in ons land. Johann Geers (De Alpenweerman) heeft er een aantal posts aan gewijd, echter ik kan ze (nog) niet vinden in het grote onweer-online archief.
Het plaatje, die Roberto net publiceerde, deed mij denken aan die posts over de Spaanse Pluim (in de zomer staat de Spaanse Pluim garant voor stevig onweer).
Is er de komende week sprake van een Spaanse Pluim?
Het lijkt er inderdaad veel op, maar volgens mij komt dit alleen voor in de herfst...
De hoofdrun van EC0Z is de meest betrouwbare run overigens.
Dus pluimen leuk voor aan de muur te hangen, maar verder kun je er niets mee. Verdiep je in de kaarten en beperk je niet alleen tot de 2m temp, maar kijk naar de wind, stromingen op grote hoogte, drukverschillen, snelheid van depressies en fronten, het zeewater, de lokale omstandigheden, de unieke ligging van Nederland en zijn Noordzeekust, de zandgronden (strand en Veluwe) de polders en waar wel en geen industrie zit, de steden en platteland en de heuvels het waddengebied...allemaal factoren waar je rekening mee moet houden - en die zitten nu eenmaal niet in een pluim.
Wat een onzinnige stelling! Op "enkele" uitvoer afgaan was misschien vroeger de regel, maar is tegenwoordig uit den boze. De uitkomst van deze 'prikwaarde-modellen' is namelijk niet corrigeerbaar en liet geen ruimte voor fouten toe. Ook is het hier niet mogelijk feedback te hebben, er is niet meer te zien waar het fout gaat. EPS is gebaseerd op rekenwerk door computers maar hier komt meteen het verschil van EPS ten opzichte van prikwaarde-modellen naar voren. Een prikwaarde-model maakt voor een bepaald gebied over een bepaalde tijd één verwachting. Bij een EPS-model worden (voor hetzelfde gebied over dezelfde tijd) niet één enkele verwachting, maar meerdere weersverwachtingen tegelijk gemaakt.Het gevolg zijn meerdere weerprognoses in plaats van eentje. Deze prognoses worden vervolgens met elkaar vergeleken. Een EPS-uitvoer biedt, doordat er meerdere verwachtingen worden gemaakt, ruimte voor correcties, feedback en aanpassingen. Dit is mogelijk omdat omdat de uitvoer van een EPS-model geen glashard ja of nee is zoals bij prikwaardes. EPS-modellen geven hun uitvoer weer in kansen. Dat betekent dat er behalve "ja" of "nee" ook dingen als "alleen als", "pas wanneer" en "tussen die en die tijd" mogelijk zijn. Dit maakt EPS-modellen veelzijdiger en handiger dan modellen die maar één verwachting draaien. Algemene vuistregel is: pak het gemiddelde van de diverse EPS berekeningen (mediaan /mean) en neem deze als meest waarschijnlijke trend (uitkomst) Zie ook https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ecmwf-eps
Minder?
Op de korte termijn ietsjes warmer, ik vind t nog niet overtuigend maar misschien veranderd dat wel als er een laagje sneeuw ligt. | Gewijzigd: 28 januari 2015, 10:12 uur, door bliksemdenhaag
Minder?
Op de korte termijn ietsjes warmer, ik vind t nog niet overtuigend maar misschien veranderd dat wel als er een laagje sneeuw ligt.
De spreiding in de pluimen is zo groot na verloop van tijd dat de waarde ervan gering is.
Oplossing? Neem de pluim knip deze midden door en gooi de rechterhelft weg!
Wat je over houdt is bruikbaar.
De rechterhelft is naar mijn mening niet meer dan een grove indicatie.