Na een week met “aprilse grillen” waarbij we getrakteerd werden op buien met onweer, hagel, windstoten en noem maar op, verlangen de meesten onder ons naar een ander weerbeeld. Na het voorsmaakje van aangenaam lenteweer enkele weken geleden stond dit in schril contrast met wat we deze week kregen.
Hoe gaat het nu verder?
Het eerste deel van de week komt er weinig verandering. We blijven elke dag kans maken op buien die kunnen gepaard gaan met onweer en veel neerslag op korte tijd. Ook de temperaturen blijven rond 12 graden hangen. Kijken we naar het tweede deel van de week dan zien we dat vanaf donderdag het dan eindelijk iets zachter wordt en de kaap van 15 graden kan gehaald worden. Mooi te zien in de pluim.
Het blijft nog wisselvallig en de kans op buien blijft bestaan. Kijken we op heel lange termijn dan zien we dat diverse weercomputers al enkele dagen met nog warmer weer komen naar het eind van de week. De voorbije dagen werd ons weer bepaald door een lagedrukgebied boven het noorden van de Britse eilanden. Halverwege volgende week ontstaat een nieuw lagedrukgebied die meer ten zuiden van Groot Brittannië zou gaan liggen, waardoor we aanvoer krijgen van meer zachtere lucht uit het zuiden. Toch zijn de verschillen qua temperaturen groot kijkend naar het Europese (ECMWF) en het Amerikaanse (GFS) weermodel. Alles heeft te maken met wat het laag gaat doen eind de week. GFS laat dit lagedrukgebied verdwijnen waardoor we onder invloed komen van een uitloper van een hogedrukgebied met kern boven de Atlantische oceaan. We komen dan in een meer oostelijke luchtaanvoer waardoor de temperaturen stijgen naar 18 a 20 graden. ECMWF daarentegen laat het lagedrukgebied pal boven ons land liggen waardoor we onder invloed komen van erge zachte lucht uit het zuidoosten. Volgens deze uitvoer kunnen dan gemakkelijk temperaturen van 20 graden gehaald worden, zelfs 24 graden in het zuidoosten. Hieronder de verschillen in temperatuur en in drukverdeling tussen GFS en ECMWF.
Koninginnedag (Nederland) + weekend 1 mei (België)
Doordat we hier nog spreken van een heel lange termijn en afgaand op bovenstaand stukje, kan dus zeker niet gedetailleerd gesproken worden over wat voor weer het precies wordt betreffende dagen. Feit is, zoals het er nu naar uitziet, dat het warmer wordt en dat de buienkans altijd bestaande blijft. Later op de week worden uiteraard update's toegevoegd aan dit topic.
©onweer-online | Gewijzigd: 27 februari 2017, 10:48 uur, door Joyce.s
misschien even goed lezen Citaat van BartStandaert Hoe gaat het nu verder?
Het eerste deel van de week komt er weinig verandering. We blijven elke dag kans maken op buien die kunnen gepaard gaan met onweer Verder kijken dan dit heeft geen zin want er kan nog vanalles veranderen
Onweersdagen: 0
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
De diverse modellen vechten nog met de ligging van de drukgebieden. Verschuivingen ervan resulteert in grote verschillen in de temperatuur. Zowiezo zachter naar het weekend toe.
plaatje jeeee! dan zijn we vrij! ik hoop dat het door gaat, ik zorg in elk geval dat ik geen plannen heb waarbij ik niet naar buiten kan kijken
en met de co2 uitstoot help ik de lucht ook weer een beetje te verwaren dus komt hier heen naar stadskanaal boven de wijk Maarstee is het the place to be voor een enorm knetterend onweer
nee grapje
hoop echt dat er mooie klappers komen