Ik weet het niet hoor, de Duitse media heeft berichten geplaatst waar de Nederlandse sensatiepers nog wat van kan leren. Ik weet nu waar geenstijl het van heeft. Grote koppen over orkaan en windkracht 12, in de artikelen hetzelfde en soms zie je ergens nog 1 regeltje dat dat allen in het Ertsgebergte of de Harz is.
KNMI zat niet zo heel ver van je voorspelling vandaan en ook jouw voorspelling (die ook nu weer behoorlijk accuraat was) zou volgens de normen gewoon geel geweest zijn. Er zijn ook achteraf nauwelijks uitschieters geweest die boven de 120 km/u uit kwamen. Anderen als windfinder en de Duitse wetter3.de zaten er veel verder naast, te hoog.
Juist in Nederland is in het verleden behoorlijk veel ophef ontstaan, tot in de Tweede Kamer toe, dat er veel te snel alarmen en waarschuwingen gegeven werden. Er is namelijk een kleine groep Nederlanders die in plaats van een waarschuwing gewoon ter harte nemen en gezonde maatregelen treffen, meteen in paniek raakt of gaat twitteren.
Vandaar dat er wat "alarmdrempels"zijn aangepast. O.a. voor windstoten wordt het oranje bij 120 km/u in de kuststrook en 100 km/u in het binnenland. Da's bijna nergens voorspeld, en nog minder gehaald.
Het enige wat je kunt zeggen is dat het waarschuwingssysteem geen rekening houdt met een combinatie van factoren zodat het hoge water daarin niet meegenomen werd, maar dan moet je denk ik niet bij een meteo site zijn maar een aparte nationale "noodsituatie"site maken.
De dag van gisteren in twee kaartjes, wat betreft de wind dus:
Voorzichtige conclusie is dat het in Nederland niet zo hard heeft gewaaid als de meeste spectaculaire kaarten ons den vermoede. Zo bleef het bij mijn eigen stukje Nederland met een maximale windstoot van ongeveer 80 km/u zo'n 20 km/u onder de waardes die de meer spectaculaire kaarten aangaven. ik heb er zelfs 1 voorbij zien flitsen meen ik met 120 km/u in de buurt van Breda maar daar had ik vanwege de bron wat vraagtekens bij.
Ook het kaartje van het KNMI over de windstoten geeft aan dat er aan te kust windstoten tot in twee gevallen 118 km/u waren, de rest was meer in lijn met de 115 km/u of minder van onder andere Jan. Binnenland nog lager.
Gisteren had iemand het hier over een radiogesprek met een Duitser die het over 120 km/u had voor Nordrhein Westfalen.
De data die er nu zijn laten zien dat dat wat overdreven was, de Duitse officiele "Wettergefahren.de" sprak daar overigens ook niet over, alleen werden voor de bekende "harde wind punten" zoals bergtoppen en zo hogere waarden gegegeven. | Gewijzigd: 6 januari 2012, 09:24 uur, door jcroon
Ik hoorde dat het begin aankomende week springtij is, dus met een beetje wind erbij kan dat nog wat worden..
Ik hoorde dat het begin aankomende week springtij is, dus met een beetje wind erbij kan dat nog wat worden..
Daar zie ik nou echt de lol niet van in. Komt alleen maar nog meer ellende van. Als het gisteren springtij was geweest had je er denk ik wel anders over gedacht . Dan waren we nu headline op CNN met slachtoffers all over the place.
Ik mag graag genieten van een stevige storm en hoge golven maar niet onder deze omstandigheden met een verzadigde bodem en de Maas die naar verwachting volgende week ook nog eens gaat overstromen.
Ik mag graag genieten van een stevige storm en hoge golven maar niet onder deze omstandigheden met een verzadigde bodem en de Maas die naar verwachting volgende week ook nog eens gaat overstromen.
Nee ik zit er ook niet op te wachten! Wij wonen vlak achter lauwersoog.. en het water stond gister al tot aan de brug..
Ben gister avond even op lauwersoog wezen kijken, maar jeetje! De golven sloegen af en toe al een heel klein beetje over de dijk heen! We reden er achter langs en kregen ineens wat water over de auto heen. In de haven scheelde het een kleine 20 cm met de kade.. Wel heel mooi om te zien, maar hoeft van mij niet hoger te komen! Een deel van het bos staat blank, die arme schotse hooglanders stonden op een hoopje op een bult, hazen zaten in het laatste droge stuk van de berm.. allemaal wegen afgesloten en 1 en al zandzakken..
Maar ik denk dat het wel mee valt dat het meer op zee blijft en dat de rest van NL slechts wat vlagerig wind zal hebben. kijken hoe het zich ontwikkeld, of het nog wat uit wil diepen. we wachten af.
Storm of winters spul, dit is het toch het stormtopic?