Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

11 Nov 2024 13:58:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bay, MI; Saginaw, MI.

11 Nov 2024 04:56:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lapeer, MI; Macomb, MI; St. Clair, MI.

11 Nov 2024 01:38:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Oakland, MI.

11 Nov 2024 01:38:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Huron, MI; Lapeer, MI; Sanilac, MI; Tuscola, MI.

11 Nov 2024 01:38:53

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Gratiot, MI.

11 Nov 2024 00:12:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bay, MI; Saginaw, MI.

11 Nov 2024 00:12:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

10 Nov 2024 19:52:48

9 Nov 2024 14:05:36
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Basxt
Lid
22 december 2011, 20:48 uur | Bericht #312001
Citaat van Tyshane, donderdag 22 december 2011, 20:46 uur Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent omdat de winter vooralsnog uitblijft en omdat we geen witte kerst hebben, maar ga je frustratie niet neerleggen bij de makers van weersverwachtingen. Dat is een reactie die werkelijk waar nergens op slaat. En als je hier al een tijd meeleest en als je iets van meteorologie begrijpt dan weet je ook waarom je reactie niet gepast is.
Ik begrijp niets van meteorologie. En ik mag toch wel gewoon zeggen dat ik het raar vind dat in een keer bijna elke site zegt dat het een horror winter word.
Eifel
Lid
22 december 2011, 20:50 uur | Bericht #312002
Citaat van Basxt, donderdag 22 december 2011, 20:38 uur Nou ik kan me echt heel goed herinneren dat er een topic of site was waar stond: Horrorwinter opkomst Het wordt HEEEL koud. Ugum.. Nee
Is gewoon niet anders
Waarom deze advertentie?
22 december 2011, 20:52 uur | Bericht #312003
zonder winterweer toch aardig wat winterdepressies ......
Tyshane
Lid
22 december 2011, 20:54 uur | Bericht #312004
Citaat van Basxt, donderdag 22 december 2011, 20:48 uur Ik begrijp niets van meteorologie. En ik mag toch wel gewoon zeggen dat ik het raar vind dat in een keer bijna elke site zegt dat het een horror winter word.
Ja daar heb je wel gelijk in dat mag je wel zeggen, maar het klinkt als een verwijt. Maar goed dat is mijn interpretatie, dus voor mijn rekening. Maar nu zeg je het weer: 'Dat het een horror-winter wordt'... dat is dus waar het om gaat, er zijn geen sites die hebben gezegd dat het een horrorwinter wordt, maar er is gezegd dat ze een horrorwinter verwachten. Klein verschil in tekst, maar een belangrijk verschil in werkelijkheid.
| Gewijzigd: 22 december 2011, 21:00 uur, door Tyshane
22 december 2011, 20:55 uur | Bericht #312005
Gewoon een oerhollandse winter die een beetje warmer verloopt dan normaal. Morgen ga ik toch mijn winterbanden laten monteren dus dan krijgen we kou. Let maar op;-)
Mrkos
Lid
22 december 2011, 21:18 uur | Bericht #312016
Citaat van Basxt, donderdag 22 december 2011, 21:14 uur Aantal berichten over de Zogenaamde horrorwinter. Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/art...een-maand.dhtml

Tja dat zijn sommige voorspellingen he, zo overdreven als wat worden ze gemaakt... Zie deze... Maar zoals Tyshane als zei, neem ze met een korreltje zout, want niemand kan een winter of zomer verwachting echt goed voorspellen, ze komen bijna nooit uit want het weer is nou eenmaal wisselvallig.. Helemaal in Nederland:) De sneeuw en kou komen nog wel, want heb me nog geen winter kunnen herinneren dat we het zonder kou en sneeuw ( meer dan deze maand ) deden dus... Helaas niet met kerst, maar goed daar zijn we wel aan gewend toch.. | Gewijzigd: 22 december 2011, 21:21 uur, door Debbieke
22 december 2011, 21:21 uur | Bericht #312020
Ik zit op Johan te wachten of hij nog iets leuks in petto heeft. Maak ons blij!!
22 december 2011, 21:25 uur | Bericht #312017
Citaat van Gringo, donderdag 22 december 2011, 21:18 uur Tja dat zijn sommige voorspellingen he, zo overdreven als wat worden ze gemaakt... Zie deze... Maar zoals Tyshane als zei, neem ze met een korreltje zout, want niemand kan een winter of zomer verwachting echt goed voorspellen ,... Helaas niet met kerst, maar goed daar zijn we wel aan gewend toch..

sorry jongens maar er is helemaal niemand die het weer kan "VOORSPELLEN" het zijn verwachtingen .... ze verwachten aan de hand van de weerkaarten ... ze verwachten dat het kouder word of warmer aan de hand van kaarten .... als ze konden voorspellen hadden we geen discussie forum nodig..

ook bij een verwachting kan het gewoon anders lopen dan dat er verwacht wordt ... | Gewijzigd: 22 december 2011, 21:27 uur, door jeroenscholtz
Tyshane
Lid
22 december 2011, 21:26 uur | Bericht #312018
Citaat van gerard1995, donderdag 22 december 2011, 21:11 uur Ok, lekkere discussie hiero
maar er is 1 ding wat de gemiddelde winterliefhebber nu wel denkt: wat een K*T winter tot NU toe!!
oftewel, staar je niet blind op die kaarten! ze veranderen egt nog wel een keer zo dusdanig dat er opeens een snoeiharde winterkaart bij staat

Ja beetje discussiëren moet kunnen in een discussie-topic! Maar de officiële winter is vandaag pas begonnen, of 1 december; mag ook. Hoe dan ook is het dus veelsss te vroeg om de winter nu al af te schieten als zijnde 'mislukt'.

Er komen nog kansen genoeg en die snoeiharde winterkaarten zijn erg welkom en zullen misschien nog wel eens verrassend kunnen uitpakken. Alleen is het dan niet te hopen dat mensen gaan klagen dat het of te koud is, of dat er te veel sneeuw ligt. Grmbl.

QUOTE(Gringo @ Dec 22 2011, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
Tja dat zijn sommige voorspellingen he, zo overdreven als wat worden ze gemaakt... Zie deze... Maar zoals Tyshane als zei, neem ze met een korreltje zout, want niemand kan een winter of zomer verwachting echt goed voorspellen, ze komen bijna nooit uit want het weer is nou eenmaal wisselvallig...

Leuk dat je me tekst aanhaalt, maar dat is niet wat ik heb gezegd. Lol! Ik bedoel aan te geven dat er een groot verschil is tussen zeker weten (zeggen) dat er bepaald weer komt of een weersverwachting maken met de op dat moment beschikbare info.

Daarnaast ben ik idd geen groot voorstander van seizoensverwachtingen, althans niet om groots te brengen, via de media te verspreiden en om te gebruiken als werkelijke waarschuwingen ofzo. Ik zie het als een leuk hobby-item, voor ons onder elkaar, als discussiepunt, om een beetje te volgen en te zien of dat dan uitkomt. 'Just for fun' zeg maar.
| Gewijzigd: 22 december 2011, 21:32 uur, door Tyshane
Mrkos
Lid
22 december 2011, 21:28 uur | Bericht #312021
Citaat van jeroenscholtz, donderdag 22 december 2011, 21:25 uur sorry jongens maar er is helemaal niemand die het weer kan "VOORSPELLEN" het zijn verwachtingen .... ze verwachten aan de hand van de weerkaarten ... ze verwachten dat het kouder word of warmer aan de hand van kaarten .... als ze konden voorspellen hadden we geen discussie forum nodig..

ook bij een verwachting kan het gewoon anders lopen dan dat er verwacht wordt ...

Kaarten diep in de toekomst? ( 2 tot 3 maand later ) ? Verwachtingen zijn gewoon onzin vind ik, tenminste verwachtingen van 2 tot 3 maand voor die tijd he, deze topics vind ik leuk en redelijk betrouwbaar, maar zoals ik al zei: het weer is zo wisselvallig, vooral dit jaar..
Tyshane
Lid
22 december 2011, 21:35 uur | Bericht #312023
Modellen algemeen tot +48 uur, beoordeling door meteoroloog
Geldig tot vrijdag 23 december 2011 24.00 locale tijd. Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Ons gehele aandachtsgebied ligt in een brede warme sector. Hierin wordt met een westelijke stroming vochtige maritieme lucht aangevoerd. Een koufront, nu nog ver west van de Britse Eilanden komt naderbij. Morgenmiddag rond 12 UTC ligt het front van het zuiden van Noorwegen, midden over de Noordzee naar het zuidwesten van Engeland. Boven Engeland lijkt het front te gaan golven waardoor de westwaartse verplaatsing gaat vertragen. Rond 21 UTC ligt het front dan over het westen van ons land. Frontpassage is tamelijk markant met een bijzonder scherpe windsprong en ook een kortdurend fiks aantrekken van de wind. Na frontpassage komt het gehele aandachtsgebied in een noordweststroming van maritiem-polaire lucht.

MODELBEOORDELING:
Hirlam en ECMWF zijn onderling consistent. Beide modellen zijn weer een aantal uren trager geworden v.w.b. de passage van het koufront. EHAM tussen 20 en 21 UTC De hierboven beschreven golfvorming is daar debet aan en maakt een nauwkeurige timing van het front nofg steeds onzeker. Kans is groot dat de komende runs de modellen nóg wel eens zullen schuiven in de tijd met het front.

WIND:
Met name de windsprong op het koufront en de kortdurende flinke toename achter het front verdienen aandacht. Een 7-8 bft op de westkust met buitengaats mogelijk tippend aan 9. Daarbij zware windstoten van rond 50 knopen in Zeeland en Zuid_Holland en rond 45 in Noord-Holland. (Nb. Vlaamse kust tot 61) Deze run berekent het zwaartepunt nu iets meer naar het noordelijk. Dit zal erg afhangen van de exacte positie van de golf. Boven land is de kans op zware windstoten kleiner, maar ook daar zal de de passage van het front de wind doen abrupt ruimen en kortdurend flink doen toenemen.

BEWOLKING:
Opklaringen boven de Noordzee komen niet dichterbij. De wind gaat geleidelijk verder krimpen en morgen ook langzaam toenemen. Dat moet een gunstige uitwerking hebben op de wolkenbasis. De hele lage bewolking moet dan verdwijnen en uiteindelijk meer op SC niveau gaan komen. Mogelijk dat op het koufront de basis weer wat zakt, maar waarschijnlijk komt de basis niet op ST niveau, althans Hirlam geeft daar geen aanwijzing voor.

NEERSLAG:
In de warme sector van tijd tot tijd motregen. Alle modellen geven die indicatie. Op het koufront, vrijdagavond en zaterdagnacht, intensievere regen.

ZICHT:
In de warme sector vooral in het oosten nog matig, 1500-3000 . In het westen is het wat opgelopen maar gezien de hoge dauwpunten kan dit ook van tijd tot tijd weer verslechteren. Vanaf vanavond en vrijdagnacht geleidelijk oplopend door wat drogere lucht. Achter het koufront goede condities.

TEMPERATUUR:
In warme sector zachte lucht. Komende nacht slechts weinig afkoelend naar een graad of 7 a 8. Vrijdag overdag 8 a 9 C. Al met al weinig dagelijkse gang.

Bron: knmi
Paraaf meteoroloog: tolvd
Uitgifte: 22/12/2011 16.34 uur LT.
onno333
Lid
22 december 2011, 21:42 uur | Bericht #312024
Citaat van Tyshane, donderdag 22 december 2011, 21:26 uur Daarnaast ben ik idd geen groot voorstander van seizoensverwachtingen, althans niet om groots te brengen, via de media te verspreiden en om te gebruiken als werkelijke waarschuwingen ofzo. Ik zie het als een leuk hobby-item, voor ons onder elkaar, als discussiepunt, om een beetje te volgen en te zien of dat dan uitkomt. 'Just for fun' zeg maar.
Inderdaad, zo zouden ze moeten zijn. Leuk om naar te kijken, maar ook in het achterhoofd houden dat ze toch vaak niet uitkomen. Maar ja de media... Laat ik daar maar niet verder op ingaan grrrr
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
22 december 2011, 21:43 uur | Bericht #312025
Ach kom op zeg mensen, gaan we dit nu al weer oprakelen die discussie? Is ieder topic wel weer hetzelfde. Jammer dat alles maar vastgepind wordt op die horrorwinter en dat de echte verwachting teniet wordt gedaan. Dit noem ik nu een typisch gevalletje van... Lezen wat je wil lezen
Tyshane
Lid
22 december 2011, 21:51 uur | Bericht #312028
Citaat van darkcloud, donderdag 22 december 2011, 21:42 uur Inderdaad, zo zouden ze moeten zijn. Leuk om naar te kijken, maar ook in het achterhoofd houden dat ze toch vaak niet uitkomen. Maar ja de media... Laat ik daar maar niet verder op ingaan grrrr
Precies! Maar zo zijn de wintertopics ook gestart, om het te volgen en kijken of het uitkomt. Het lastige bij dergelijke berichten in de media is dan, dat als mensen het lezen, dat ze gelijk denken dat het zo zal gaan worden. Terwijl wij hier, althans dat zou je mogen verwachten, toch wel beter weten.
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 22:01 uur | Bericht #312032
Citaat van Basxt, donderdag 22 december 2011, 21:58 uur Het spijt me zeer maar.. Was hier geen topic over gestart met de titel: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=28898

met daar in de volgende regels: Dat zeggen de meteorologen van Donnerwetter
we zullen het wel zien.....
jvh
Lid
22 december 2011, 22:05 uur | Bericht #312034
Even offtopic hoor,

maar is het niet een idee om het wintertopic in 2 delen te splitsen? Eentje voor de voorspellingen/verwachtingen en de ander om erover te discussieren. Want ik persoonlijk begin nu wel een beetje moe te worden om telkens allemaal onzin reacties te lezen van personen die de tekst gewoon niet goed lezen of gewoon niet goed willen lezen, om daartussen maar naar een verwachting te zoeken. En ik denk dat er met mij meerdere zijn die er ook zo over denken.

Mvg,
Tyshane
Lid
22 december 2011, 22:08 uur | Bericht #312036
Citaat van jvh, donderdag 22 december 2011, 22:05 uur maar is het niet een idee om het wintertopic in 2 delen te splitsen? Eentje voor de voorspellingen/verwachtingen en de ander om erover te discussieren.
Als ik zo vrij mag zijn hierop te reageren... op zich een goed idee, maar dat is al meerdere malen naar voren gebracht en vorig jaar ook uitgeprobeerd bij mijn weten. Eindconclusie was dat het toch niet een verbetering was. Correct me if I'm wrong.
| Gewijzigd: 22 december 2011, 22:09 uur, door Tyshane
MarkNL
Lid
22 december 2011, 22:14 uur | Bericht #312039
Graag weer ontopic! Indien niet, de gevolgen zijn bekend...
Marching ever onward to tomorrow!
BacciB
Lid
22 december 2011, 22:22 uur | Bericht #312047
It's time to snow!
22 december 2011, 22:23 uur | Bericht #312048
15DAAGSE_06260_NWT.png
we zullen het wel zien.....
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
5 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 5 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.471 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
5 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 32 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 32, lezen 8 mensen het topic "De storm der stormen".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden