Hoger dan je wellicht denkt
wat die kaarten betreft. Ook ik eet meer oud-belegen dan jonge (ik probeer de huidige weesontwikkelingen /stromingspatronen te vergelijken met andere jaren.) Ik weet dat dit niet 100% garanties geeft maar sommige seizoenen en het vervolg daarvan over een langere tijd bezien lijken soms toch wel verdacht veel op elkaar.
Deze herfst en begin van deze winter doet mij het meeste denken aan die van 1989-90 en 2007-08.
hardnekkige Azorenhoog en hogedruk op de verkeerde plaatsen voor echt winterweer. Afgewisseld met 'de bezem door de atmosfeer' zonder mooi vervolg.
Afijn schiet mij maar lek als we eind maart (en dan heb ik het over het westen van het land) meer dan 20 helmannpunten hebben behaald.
Daar wilde ik eigenlijk nu even op ingaan.
Met informatie van het KNMI en Weerplaza schrijf ik dit stukje.
Een normale winter in Nederland is niet een winter met alleen regen, wind en temperaturen van rond de 4-6 graden.
Een normale winter behoort zo rond de 70 hellmannpunten te scoren.
Hier even een stukje:
Het Hellmann-getal geeft een indicatie van de strengheid van de winter. In de loop van de winter neemt dit getal langzaam toe. De zachtste winter ooit scoorde 1,9 (de winter van 1988-1989). Een normale winter scoort ongeveer 70 punten. In de winter van 1962-1963 werd een Hellmann getal gehaald van 346 punten.
Bron: Weerplaza
---
Ook even de tabel van het KNMI:
Koudegetal Hellmann (H) Classificatie
H > 300 Streng
H > 160 Zeer koud
H > 100 Koud
H < 100 Normaal
H < 40 Zacht
H < 20 Zeer zacht
H < 10 Buitengewoon zacht
------
Hieruit blijkt dus dat een ongeveer normale winter in Nederland ligt tussen de 40 en de 100 Hellmannpunten.
Conclusie: Een normale Nederlandse winter heeft een grillig karakter. Met koude perioden en zachte perioden, soms met sneeuw, soms met regen. Waarbij inderdaad de gemiddelde maximumtemperatuur ongeveer zo rond de 5 graden komt te liggen. Puur door afwisseling van koude en zachte perioden.
-----
Tegenwoordig worden normale winters al als een strenge, extreme winter genoemd, maar dit zal eerder komen door de reeksen zachte winters die we de afgelopen decennia hebben gehad.
------
Als dit stukje geen meerwaarde heeft kan het wat mij betreft verwijdert worden.
Ik wilde even mensen erop wijzen dat ze anders moeten denken over een normale Nederlandse winter.
Of terwijl, niet alleen regen, wind en zachte temperaturen.
Gr. Weerfreak | Gewijzigd: 22 december 2011, 19:21 uur, door weerfreak
Wat mijn vorig verhaal betreft: In Midden-Zweden de komende dagen rond +7.C ! Bizar. Zo'n 10 graden boven normaal.
Straks wordt het inderdaad toch koterbroekenweer bij 17.C
Wat mijn vorig verhaal betreft: In Midden-Zweden de komende dagen rond +7.C ! Bizar. Zo'n 10 graden boven normaal.
Straks wordt het inderdaad toch koterbroekenweer bij 17.C
Het is inderdaad dit jaar tot nu toe erg zacht in Europa.
Maar ikzelf denk dat dit niets met de klimaatverandering te maken heeft, maar gewoon toeval.
Ook de winters van de afgelopen decennia, gewoon toeval door verkeerde plaatsen van drukgebieden, waardoor dus het zachte weer veroorzaakt word en de gemiddelde jaartemperatuur stijgt.
En ik denk dat er nog genoeg winters komen zoals vroeger hoor, dus afwisseling van minder koude tot zachte winters en koude tot strenge winters. Dit waren gewoon toevalsgevallen.
Dit is puur mijn eigen mening erover.
Gr. Weerfreak
Westcirculatie, dan kun je denk ik wel raden hoe daar hierover gedacht wordt...
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
NO hating hier alleen ben ik het zat om te wachten op die witte vlokken. Dang en dan ook nog regen op nieuwjaars nacht. Heerlijk ken niet beter.
YEY Happy new year all !!! Snow snow snow.. Where did you go!!!!
NO hating hier alleen ben ik het zat om te wachten op die witte vlokken. Dang en dan ook nog regen op nieuwjaars nacht. Heerlijk ken niet beter.
Niemand maar dan ook niemand heeft BELOOFD dat het een horrorwinter ging worden. (hij kan hem btw nog altijd worden) En als weerliefhebber moet je toch wel weten dat zulke verwachtingen altijd anders kunnen uitlopen? Zie maar de zomer, die werd o zo heet voorspelt, de uitkomst weten we allemaal. Er valt niets te verklaren. Lange termijnvoorspellingen zijn nu eenmaal niet te voorspellen. En vergeet niet dat de winter nog 2 maand te gaan geeft. En voor de positieven (nog 2 maand en zoveel , tot 21 maart) dus keep your head up!
Ten eerste: Is het eigenlijk bijna nutteloos om een langetermijnverwachting te maken voor West-Europa. Daar moet je dus al helemaal niet vanuit gaan.
2: Niemand heeft gezegd dat het in een keer zo hard gaat vriezen.
3: KNMI zei juist dat vrijwel onmogelijk is om hier een goede langetermijnverwachting te maken voor West-Europa.
Stukje KNMI
Het is begin oktober, de nootjes vallen, en de wintervoorspellingen worden weer opgemaakt. Op basis van La Niña, zonnevlekken, of misschien zelfs de grote hoeveelheden beukennootjes. Helaas is geen van deze effecten een betrouwbare voorspeller voor de winter. De invloed van La Niña op het winterweer in Europa is alleen zichtbaar in Scandinavië en zelfs daar zeer zwak. De afgelopen vijf zonnevlekkenminima vielen weliswaar vaker met strenge winters samen, maar de vijf keer daarvoor was het juist omgekeerd, dus de meest voor de hand liggende verklaring is dat het toeval was. Over de volle 260 jaar waarin het aantal zonnevlekken en de temperatuur in Nederland zijn bijgehouden is er geen enkel verband tussen de twee te vinden. Zelfs de opwarming van de aarde is in de winter minder duidelijk te zien, gewoon omdat het verschil tussen een koude winter en een zachte winter veel groter is dan de opwarming tot nu toe. Juist in het winterseizoen is de onvoorspelbare chaos van het weer dominant. Zinvolle seizoensverwachtingen zijn voor de winter in onze streken dan ook niet te maken voor zo ver we nu weten.
4: Buienradar is gewoon een site voor (voornamelijk) actuele gegevens. Die hebben (voor zover ik weet) geen winterverwachting gemaakt
5: Als je elke kerst sneeuw wil hebben, zul je moeten verhuizen. | Gewijzigd: 22 december 2011, 20:38 uur, door onno333
Zoals ik al zei. Zo'n seizoensverwachting moet je met een kilo zout nemen
Met niemand heeft gezegd dat het in een keer gaat vriezen bedoel ik de kaarten op "GFS-termijn''. | Gewijzigd: 22 december 2011, 20:41 uur, door onno333
Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent omdat de winter vooralsnog uitblijft en omdat we geen witte kerst hebben, maar ga je frustratie niet neerleggen bij de makers van weersverwachtingen. Dat is een reactie die werkelijk waar nergens op slaat. En als je hier al een tijd meeleest en als je iets van meteorologie begrijpt dan weet je ook waarom je reactie niet gepast is.