Droog zou ik nog maar niet al te hard gaan roepen....
Jan, waar zijn deze kaarten te vinden? ik zou mij daarin ook weleens willen verdiepen. Ik zie ze weleens voorbij komen gepost door johann maar wil daar iets meer van weten.
Da's alleen maar de 500 en 850 hpa.
Maar goed, ik heb nog eens de "windkaarten"bekeken en die geven vanaf kerst een hoog aan boven Europa. Niet dat er veel lucht uit het Oosten mee komt, daarvoor ligt het voorlopig allemaal net verkeerd. Dat duurt tot na de jaarwisseling en dan komen er weer wat depressies aan zetten, volgend de kaarten dan. Ze stonden al wat langer op de kaarten maar in plaats van de Noorse kust komt het windveld nu meer op onze hoogte. Nu zijn gebeurtenissen uit het verleden geen garantie voor de toekomst maar de verwachting voor wat hardere wind uit het westen in de eerste week van januari lijkt me reeel. met een mogelijk "aan land kom gebied"ergens tussen Normandie en midden Noorwegen.
Ook de straalstroom flappert er lustig op los (klikkie doen dan!). Zeker nog geen signalen dat er stabiel winterweer aan zit te komen...
Maar voor hoe lang nog?
| Gewijzigd: 22 december 2011, 10:15 uur, door Reins
Zie dat we dan o.a. dec. '85 zouden evenaren met een gem. temp. van 5,7°C.
Mooie referentie toch, winter 85-86 haalde uiteindelijk nog 150 hellmannen met een heuse koudegolf in de tweede helft van februari...
Maar voor hoe lang nog?
hopelijk blijft het zo
toch wel lollig de link | Gewijzigd: 22 december 2011, 15:45 uur, door Marga
Mooie referentie toch, winter 85-86 haalde uiteindelijk nog 150 hellmannen met een heuse koudegolf in de tweede helft van februari...
de meeste winters die ik mij herinner,begonnen pas na de feestdagen met flinke koude en sneeuw.
daarom snap ik ook de meeste reacties niet alsof de winter zou zijn afgelopen.
de winter moet echt nog beginnen.
dat we de 2 vorige winters zulke mooie temperaturen en sneeuw hadden in december..alleen maar geweldig toch??
de temperaturen momenteel 10 grd hier en miezerig..
we blijven wachten tot na de feestdagen..dan zal het vast en zeker kouder gaan worden.
geduld is een schone zaak
fijne feestdagen nog
Maar voor hoe lang nog?
Hmm. Over het algeheel gaat meer dan 90% voor warmere oplossingen. Kortom uit specifiek deze pluim is weinig winter te halen. Vooralsnog temps ruim boven nul zowel overdag als s'nachts. Wellicht een koudedipje tegen de 29e met een paar graadjes vorst in de nacht. Maar ook dit is eigenlijk nog net ver genoeg weg om redelijke zekerheid aan te geven hoe dit precies gaat uitvallen. Daarna in het nieuwe jaar mogelijk weer terug naar warmere oplossingen. Maar dat blijft sowieso nog een tijdje speculeren. Ik kijk uit naar het verhaal van Johan over die periode. | Gewijzigd: 22 december 2011, 15:46 uur, door Marga