Dat weet je niet volgens mij legt het lagedrukgebied koers af naar europa en krijgen we juist koudere lucht maar dat is nog niet zeker.
Ja je hebt gelijk, niks staat nog vast. Maar zoals al gezegd. Veel kans op serieus winterweer begin januari is er niet, zoals ook het KNMI zegt. | Gewijzigd: 21 december 2011, 21:31 uur, door onno333
Dat is weer "langetermijndenken". Er is nog zoveel mogelijk in de tussentijd.
Ja dat is inderdaad langetermijn denken . Maar ik zeg ook niet dat het zeker gaat gebeuren. Maar de pluimen geven het wel aan. Even een dipje tussen kerst en oud en nieuw en dan gaan we waarschijnlijk weer de oceaanlucht in. Aan de andere kant eerst lieten de pluimen ook maar een paar leden onder nul gaan en nu gaan de helft van de leden onder nul tijdens dat dipje. We moeten gewoon afwachten. | Gewijzigd: 21 december 2011, 22:00 uur, door onno333
Yup pluim voor ZO geeft inderdaad ook weer "gewoon" een stijgende tendens in de temps, vooral Oper heeft er weer zin in en knalt 'm lekker tot boven de 10 graden.
Gisteren was ik na het bestuderen van een run toch wel enigszins optimistisch over het verdere verloop van de winter die maar niet uit de verf wil komen. Dat was de lange termijn verwachting... maar zoals de lange termijn verwachting nu is, is er op de lange termijn geen sprake van winter...integendeel
Gelukkig hebben we toch wel iets om naar uit te kijken want zoals meerdere instanties al melden wordt het in de week na de kerst wat frisser.. niet bijzonder fris.. maar i.e.g. niet meer zulke hoge temperaturen. Hogedruk nestelt zich dusdanig dat we eerst wat koude krijgen die zeer lang onderweg is geweest en later in deze periode komt er een hoog zuidelijk boven UK dat zich daarna verplaatst richting Europa en samenwerkt met een laag in het noorden wat weer zorgt voor wat koudere lucht.
Jammer genoeg gaan de kaarten aan het einde van deze run uit van een groot hogedruk boven de omgeving Spanje waarvan de grens zo een beetje boven een gedeelte van Nederland hangt. Hierdoor hangen we de ene keer onder de vleugels een laag (regen) en het volgende moment onder het hoog. Maar dit alles met een dikke zuidwestelijke stroming zal de temperatuur doen klimmen naar de dubbele cijfers. ( zoals ze vandaag ook bij het KNMI al zeiden over het weer van morgen)
Kijk op de temp kaart ook eens hoe enorm ver terug de 0 graden lijn is opgeschoven.. ..dramatisch !!
Tja minder tof, natuurlijk is het lange termijn maar ik durf toch wel een beetje te zeggen dat het me niet zou verbazen als deze lange termijn aardig in de richting zit want dit scenario zit echt al in een heleboel runs...
Maar goed het is de natuur en die kan zomaar denken "hier een bak kou, doe er iets leuks mee"dus we wachten het af.
p.s. ik zag iemand al vragen wat voor weet het met o/n wordt.. Juist dan zitten we volgens de kaarten in zo een situatie waarbij wij op de grens zitten van hoog en laag.. zoals de kaarten nu liggen is het ( best veel) regen.. maar dit is zo een delicate situatie dat het zomaar compleet anders kan zijn. Dus dit moeten we echt even parkeren naar een later tijdstip.. | Gewijzigd: 21 december 2011, 22:48 uur, door Callie-P
Mijn zoontje van 3 vraagt ook elke keer weer wanneer we kunnen gaan sleeën. Hij weet niet beter... "mama, maar dan moeten we even wachten, en dan gaat het sneeuwen. Het komt heus wel goed!" De schat. Hopelijk krijgt hij gelijk...
als dat andere kaarten zijn dan Calliep, show us zou ik zeggen
Wees eens wat duidelijker hierover jan ??? kleine uitleg wat je hiermee bedoeld... wordt het spannend ??? of juist niet ??
ben benieuwd...
Ps. is er ook al wat te vertellen betreft het weer rond of op oudejaarsavond ??? krijgen we regen ? sneeuw ? wind ? etc...
Is hier al iets over bekend ??? hoop koud natuurlijk zonder regen en zonder wind... maar goed kunnen we al iets hierover zeggen ?
| Gewijzigd: 21 december 2011, 22:56 uur, door mbouman
ben benieuwd...
Ben ik om 0600 uur weer de eerste.
Zoals ik al zei, daar zal Johann denk ik wel over gaan schrijven, voor mij is het complexe materie... Zelfs voor wetenschappers is het nog moeilijk. Zal niet eerder zijn dan morgen vermoed ik dat Johann daarover iets neer gaat zetten
Zoiets dus, een stukje uit mijn langere video tussen Malmedy en Botrange :
(filmdatum 18 december 2011)
Ja Eifel op zo'n momenten ben ik wel eens jaloers op je , dit was waarschijnlijk dicht bij je in de buurt... | Gewijzigd: 21 december 2011, 23:08 uur, door dg1979
eeeh lees nou eerst eens mijn post een pagina terug ...en dan met name het laatste stukje over wat ik zeg over het weer van o/n .. ( je kan je vraag altijd nog verwijderen )
zucht leest er nou echt niemand... snik, snik... | Gewijzigd: 21 december 2011, 23:16 uur, door Callie-P