De vulkaan Kirishima, die gelegen is in Japan is vanochtend vroeg (lokale tijd) uitgebarsten. Naast de grote uitbarsting zijn er tal van kleinere uitbarstingen geweest en momenteel vinden die er nog steeds plaats. In de buurt van de krater stijgt de rook cq as naar een hoogte van ongeveer 1.500 meter. In de steden Kagoshima en Kobayashi worden er al meldingen gedaan van neer dalend as van de vulkaan. Hieronder ziet u een screenshot van een webcam.
Kirishima is een van de meest actieve vulkanen van Japan, de vulkaan behoort tot een groep van 20 vulkanen gelegen ten noorden van Kagoshima Bay. Andere vulkanen in de regio zijn onder meer de Takachihonomine, Nakadake, Ohatayama, Karakunidake, Tairoike, Ohachi en Shinmoedake vulkanen. De vulkanen bestrijken een gebied met een oppervlakte van ongeveer 20 x 30 kilometer uitgestrekt in de richting van noordwest tot zuidoost.
©onweer-online
Hier nog wat beelden van de vulkaan (lokale tijd) per uur
Ah oke dat is wat anders
dacht ook al, die 3e foto zag er toch uit als een redelijk heftige uitbarsting
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Ik weet momenteel nog niets, wij zijn ook de enige die er over heeft bericht... Japans vertalen is ook niet mijn sterkste punt
Een spectaculaire vulkaanuitbarsting is momenteel gaande in Japan. De vulkaan spuwt as kilometers hoog de lucht in. Mount Kirishima, een vulkaan, dat gelegen is op het zuidelijke eiland Kyushu, begon met uitbarsting op 26 januari. Een gigantische aswolk van zo'n 7,6 kilometer spuwde de vulkaan uit. In de stad Tokyo is een aswaarschuwing afgegeven. Vulkanisch materiaal, dat van de vulkaan afkomt, kan er voor zorgen dat er pyroclastische stromen voor kunnen komen.
Er zijn meldingen binnen gekomen dat de vulkaan Kirishima lava uitstoot die een hoogte bereiken van 2 kilometer, maar beelden van de uitbarsting laten zien dat het bij een paar honderd meter blijft. Kirishima staat in verbinding met een grotere groep van "vulkanen" op het eiland. Deze "vulkanen" zijn erg actief, maar hebben meestal kleine explosieve uitbarstingen. Deze uitbarsting die momenteel gaande is, kan wel eens de grootste uitbarsting worden sinds 1959.
©onweer-online | Gewijzigd: 27 januari 2011, 09:28 uur, door Basch