jan, ik heb toch ook niet gezegd dat het nergens( ging) sneeuwen, het gaat er tenslotte bij mij om wat er bij mij gebeurt
wat het weer betreft, maar ben ook benieuwd wat er op andere plaatsen gebeurt betreft het weer.
en natuurlijk is het nog winter tot ( 21 maart ) nog 11 dagen.
wat niet wil zeggen dat er dan geen hoge temp kunnen gehaald worden.
Bakkie leut is klaar... Eens even kieken of er nog wat sneeuw in de kaarten is te vinden...
Yup, zoals de kaarten er nu voor liggen in de vorm van een paar (ondiepe) winterse buien, levert altijd wel een paar mooie wolkenluchten op. T850 gaat behoorlijk onderuit vrijdag en zaterdag waardoor (natte) sneeuw en alle andere winterse neerslagsoorten mogelijk zijn. Echter overdag temperaturen ruim boven 0 (graad of 4-6) en de sterke zon zal de kans op een witte wereld snel verkleinen. Daarbij komt ook dat de dikte 1000-500hpa theoretisch te groot is voor goede sneeuwcondities en GFS laat de anticyclonaliteit vrij snel toenemen boven onze omgeving. Ik verwacht er dan ook niet al teveel van. | Gewijzigd: 13 maart 2010, 17:18 uur, door MarkNL
Zoals het er nu naar uit ziet zijn de sneeuwkansen vooral voor de nacht, dus met die invloed van de zon komt het wel goed. T850 flink fris ja. Overdag zal er in inderdaad weinig van de eventuele sneeuw over zijn. Nja, eerst maar even nieuwe run bekijken zo...
Kan me wel voorstellen dat het in de kas wat beter vertoeven is ja. Lekker met die zon!
Hier is het nog steeds strak blauw, en 4 graden boven nul!
Tmin = -5.0
Momenteel: +2.7, zonnig, weinig wind, je hoort weer meer vogels, in de verte wat vriendelijke wolken. Mooi!
KNMI, koudste (tot 7:00u): Twenthe: -7.9
Zeewater in Europa kouder dan normaal, vooral rond Denemarken
Afwijking van de zeewatertemperatuur ten opzichte van normaal:
Bron: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...ting/index.html
Een betere voorspelling is dat het koude water voor de kusten van Europa waarschijnlijk voor een koeler voorjaar zal zorgen aan die kusten.
In Centraal en Oost-Europa wordt de komende maanden kouder weer dan normaal verwacht door de grote hoeveelheden sneeuw die er nu liggen. De sneeuw reflecteert zonnewarmte en het kost veel energie om het te smelten. Zelfs als de sneeuw weg is kan het koude smeltwater in de grond voorkomen dat de temperatuur snel oploopt.
KNMI station Schiphol:
In 3 uur is de temperatuur daar gestaag gedaald richting het nulpunt, terwijl omringende stations nog 4 á 5 °C aangeven. Mogelijk koelt de NO wind over de koude meren de lucht simpelweg zoveel af voor het bij Schiphol aankomt.
13:50: 5.1 °C
14:40: 3.9 °C
15:40: 1.9 °C
16:30: 0.7 °C
16:40: 0.4 °C
16:50: 0.2 °C
In 3 uur is de temperatuur daar gestaag gedaald richting het nulpunt, terwijl omringende stations nog 4 á 5 °C aangeven. Mogelijk koelt de NO wind over de koude meren de lucht simpelweg zoveel af voor het bij Schiphol aankomt.
Inderdaad wel opvallend, even een kaartje ter illustratie!