Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Drew, AR.

27 Apr 2024 08:14:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

27 Apr 2024 07:21:23

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Apr 2024 07:00:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Woonplaats: Barendrecht
Berichten: 12
Lid sinds: 23 nov. 2011
3 januari, 09:56 uur | Bericht #499700
Vol spanning klopt ons hart!!
beachboy
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 23
Lid sinds: 19 dec. 2010
3 januari, 17:13 uur | Bericht #499701
Ik denk dat ik maar eens even naar de kelder ga om de schaatsen te controleren of ze nog scherp zijn.:)
Waarom deze advertentie?
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
3 januari, 20:09 uur | Bericht #499704
In theorie kan het weleens een kansrijke winter gaan worden. Na drie! maanden nagenoeg onafgebroken regen te hebben gehad, wordt het nu eindelijk droog met de wind in de goed hoek... 'n 63-tje? Wie weet, maar zo koud zal het wel niet worden als gevolg van de vele bebouwing en verkeer die er in Nederland en Europa is.... We gaan het wel zien...., maar dat het winter gaat worden staat voor mij vast.
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
rocal
Lid
Woonplaats: Veldhoven
Berichten: 172
Lid sinds: 11 jan. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 januari, 20:30 uur | Bericht #499705
tijd voor het stoplicht?
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 10
Lid sinds: 9 jan. 2017
3 januari, 20:49 uur | Bericht #499707
Scandinavië is het erg koud. In de alpenlanden wordt het erg koud In Nederland wordt het........
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
3 januari, 21:58 uur | Bericht #499709

Nog één lagedrukgebied te gaan tot het gaat vriezen

Gisteren trok storm Henk over Nederland. Momenteel trekt Henk over Denemarken naar het oosten, ten noorden van het lagedrukgebied draaide de wind naar het oosten. Hierdoor heeft Henk in de noordelijke helft van Denemarken voor een sneeuwjacht gezorgd. Het was er bar en boos op de weg. 


Het satellietbeeld van gisteravond.

Henk naar Polen, bij ons draait de wind naar het zuiden
Morgen trekt Henk verder naar Polen. Gedurende al die tijd sleept een buiig occlusiefront over Nederland. Vandaag was het hierdoor al buiig, enkel het noorden was droger. Morgen komt er eindelijk beweging in de zone met buien. De grootschalige stroming slaat namelijk om naar een zuidelijke stroming. Daardoor beweegt de buienzone morgen in de loop van de dag naar het noorden.

De reden dat de grootschalige stroming omslaat ligt bij een frontale golf die vanuit Bretagne naar Nederland komt. Onder (opnieuw) gunstige omstandigheden diept het laag gedurende de donderdag flink uit. Het blijft echter een kleinschalig laag, dus het kan in een klein gebied rond het kanaal al voor forse windstoten zorgen.


Het occlusiefront met alle buien sleept over Nederland. Boven Bretagne (Frankrijk) ligt een frontale golf die zich gedurende de donderdag flink gaat ontwikkelen. In de nacht naar vrijdag en vrijdag overdag ligt dit lagedrukgebied boven Nederland.

Lagedruk brengt
  1. grote onzekerheid in details
  2. kans op zware windstoten in het zuidwesten
  3. zeer kleine kans op (natte) sneeuw in het uiterste noorden

Het lagedrukgebied ontwikkelt zich uit een frontale golf. Het is een relatief klein lagedrukgebiedje. Des te kleiner iets in de atmosfeer is, des te groter de onzekerheid. De onzekerheid met dit lagedrukgebiedje is dus vrij groot.

Tijdens de piek van het lagedrukgebied Aan de zuidwestzijde van het lagedrukgebied ontwikkelt zich mogelijk een knijpveld waarin de windstoten maximaal 100 km/u kunnen behalen. Het lagedrukgebied piekt echter slechts kort, al snel zal het venijnige windveldje in kracht afnemen. Het is nog de vraag wanneer het lagedrukgebied precies piekt. Waarschijnlijk piekt het iets te vroeg (in het Kanaal), en krijgt de Belgische kust windstoten van 90 km/u, tegen de tijd dat Zeeland in het vizier komt afgenomen naar 80 km/u. Timing is de nacht naar vrijdag & de vroege vrijdagochtend.


Het lagedrukgebied ligt vrijdagochtend precies boven Nederland en trekt langzaam naar Duitsland weg. Windstoten >100 km/u zijn onwaarschijnlijk, maar windstoten van >80 km/u zijn mogelijk aan de Belgische en later Zeeuwse kust.

Hieronder zie je hoe de frontale golf boven Bretagne zich ontwikkeld. Vervolgens draait de stroming in Nederland naar het zuiden, een fors neerslaggebied trekt over Nederland.



Uit het neerslaggebied kan circa 10 mm regen vallen. Hoewel, regen? Voor het uiterste noorden is er ook nog een kans op (natte) sneeuw. Doordat het lagedrukgebied al eerder piekt, en dus in een occluderende staat is, stroomt er op 850 hPa (1,5 km hoogte) echter ook overal zachte lucht binnen (temperatuur 1-2 graad boven nul).

Aan de grond is de wind in het noorden van Nederland echter al oostelijk. Koudere lucht stroomt aan de grond vanuit Duitsland binnen, de temperatuur zakt gedurende de vrijdag in Noord-NL naar 0°C. Je zou kunnen zeggen dat de winter in het noorden al vrijdag binnenvalt. Echter, doordat de lucht op 1,5 km nog enige tijd 1-2 graad boven nul blijft, is de kans op (natte) sneeuw vrijdag klein. Doordat de kou langzaam binnenstroomt & de zachte voorgeschiedenis is ook de kans op ijzel klein. Waarschijnlijk valt er vrijdag ook in het noorden "gewoon" regen. Modellen berekenen sneeuw op de neerslag van het laag alleen boven Duitsland en de Noordzee, maar met een kleine verschuiving zou het uiterste noorden en noordoosten nog wel kans kunnen maken op wat sneeuw (vooralsnog weinig modellen die deze verschuiving laten zien).



Zaterdag: Een opbouwend scandihoog + lagedruk naar de Middellandse Zee = oostenwind
Dit lagedrukgebied zwakt verder af en verdwijnt zaterdag van de weerkaarten. Tegelijk bouwt hogedruk zich op boven Scandinavië, lagedrukgebied gaat naar Noord-Italië (sneeuwdump Italiaanse Alpen). Als gevolg hiervan stroomt koude lucht vanuit Scandinavië uit over onze regio.


Dit is theta-E, een maat van zowel temperatuur als vochtigheid. Des te lager, des te kouder en droger. Dit is op 850 hPa (1,5 km). Je ziet de frontale golf, die zich snel tot lagedrukgebied ontwikkelt. Achter het lagedrukgebied draait de wind naar het noordoosten en stroomt steeds koudere lucht het land binnen.

Gedurende de zaterdag daalt de temperatuur gestaag. In het oosten zal de temperatuur zaterdag al met het vriespunt flirten, maar pas in de avond duikt de temperatuur in het hele land onder nul.



Vervolgens starten we een periode waarin er eindelijk meer zon en minder regen gaat zijn. Dat qua neerslag is misschien wel jammer, want sneeuw lopen we zo mis (slechts zaterdag in het oosten plaatselijk een vlokje sneeuw). Desalniettemin ben ik blij dat het grondwater iets gaat dalen en de zon zich vaker gaat laten zien. Zaterdag krijgen we de restanten in vorm van bewolking en wat lichte regen & (natte) sneeuw van het vrijdag-lagedrukgebied op retour. Zondag en maandag is de lucht al iets droger, maar wolkenvelden liggen op de loer. Rond maandag/dinsdag stroomt echt drogere lucht vanuit het noordoosten binnen. Daardoor maken we kans op stralend zonnige dagen.



Tijdens zulke zonnige dagen komt de temperatuur overdag wel enkele graden boven het vriespunt. IJsdagen lijken alleen mogelijk als er wat meer bewolking is (zondag of maandag). De nachten verlopen koud, veel bewolking = lichte vorst, helder = matige vorst (wellicht plaatselijk streng).
Daarmee zouden we op ondiepe waters ergens halverwege volgende week wellicht kunnen schaatsen. Laten we door de zeer natte periode nou juist een overdaad aan plassen op akkers etc.. hebben.

Stoplicht
Binnen de termijn van 10 dagen hebben we kans op:
  • 5 tot 8 vorstnachten
  • 0 tot 3 ijsdagen
  • Plaatselijk in het oosten wellicht wat sneeuw (zaterdag)
Qua sneeuw blijven de kansen voorlopig klein. Omdat we "(bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul" krijgen, kan het stoplicht op groen. Hoera!

Termijn: tot 10 dagen vanaf plaatsing

Groen: Het is winter binnen de gestelde termijn.

Groen/oranje: Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
.

Oranje:
Bij een voorgaande winterperiode: lijkt deze op zijn einde te zijn.
Bij een voorgaande zachte periode: is er reële kans op winterweer, of kleine kans op winter.

Oranje/Rood: Er is geen kans op winter, maar er is een kleine kans dat winterweer in de steigers wordt gezet.

Rood: Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn
.

Definitie winterweer:

De volgende weersomstandigheden kunnen binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig:

  • (Stralings) vorst
  • Hagel
  • Sneeuw (nat en droog)
  • IJzel
  • IJsregen
Definitie winter:
Dezelfde weersomstandigheden als bij winterweer alleen hierbij is sprake van (bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.

Extra uitleg stoplicht: ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.

  | Gewijzigd: 3 januari, 23:19 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
3 januari, 23:44 uur | Bericht #499712
Daar is het groene licht eindelijk😊👍
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
4 januari, 16:57 uur | Bericht #499714
Citaat van Raymond, woensdag 3 januari 2024, 23:44 uur Daar is het groene licht eindelijk😊👍
Idd eindelijk . Lang geleden dat we deze kleur hebben mogen aanschouwen..  
@Thijs.. Mooi stuk geschreven !  

Eens kjken hoe lang dit gaat aanhouden.. GFS laat ieg voor een periode van 10dagen (lichte) vorst zien met zelfs een kansje  op wat ijsdagen in het noorden..
Of deze winter nou eindelijk winter genoemd mag worden is nog wel de vraag.. de Kern van het hoog stuiterd alle kanten op en de lagedruk gebieden staan te springen om ons met een bezoek te vereren. Er is ieg nog geen enkele zekerheid dat de winter stevig in het zadel komt.. zelf doet me het een beetje denken wat we nogal eens de "vuile winter" noemen met lichte vorst  of net boven nul en dan sneeuw die net niet of niet blijft liggen.. 

maaaaar zoals Thijs zegt.. het stoplicht kan eindeljk op groen.. dus we gaan in iedergeval een weekje naar intressantere temperaturen kijken misschien zelfs wat sneeuwval.. wat er daarna komt.. hadden we maar een glazen bol ..




  | Gewijzigd: 4 januari, 17:14 uur, door Callie-P
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
4 januari, 17:55 uur | Bericht #499715
GFS laat weer koude kaarten zien. Als je CFS erbij pakt dan is de eerste dooi aanval pas op 10 februari en die duurt dan een dag of 2.

Veel te ver weg uiteraard om serieus te nemen, maar ben benieuwd of het gaat uitkomen.
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
5 januari, 13:19 uur | Bericht #499718
Die enorme koudere boven Scandinavië doet denken aan de winter van 79. Het was van dat druilerige weer rond de kerst met westelijke winden. Totdat de boel drastisch naar beneden kwam schuiven. Dat was dacht ik rond de jaarwisseling. Het werd ijskoud en er viel veel sneeuw de periode een met diverse vorstperiodes .

Ergens eind 70 herinner ik me een spectaculaire koude inval. Er was geen internet dus we zaten niet zo dicht op het weer als nu. Wel herinner ik me dat het NOS journaal van 20:00 uur melding maakte van een scherpe temperatuurverschil die van oost naar west horizontaal over het land liep, met ten noorden ervan reeds stevige vorst en ten zuiden ervan en dat was globaal de lijn midden over Nederland regen bij flink boven nul. Ik ging na het nieuws in de regen de hond uitlaten en bij het laatste rondje 's avonds  laat vroor het dat het kraakte. Omdat de huizen toen minder geïsoleerd waren dan nu bevroor nog diezelfde nacht de centrale verwarming op mijn zolderkamertje.

Hopelijk gaan we zoiets weer eens meemaken, maar dan zonder een bevroren CV.
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 3
Lid sinds: 5 jan. 2024
5 januari, 16:04 uur | Bericht #499719
Jammer dat het hoog boven Schotland komt te liggen. Zo blijkt maar weer dat Azoren Hogedrukgebieden niet stabiel zijn en alle kanten uit kunnen. Scaninavische hogedrukgebieden zijn srtandvastiger. Maar goed, het kan nog, de kern blijft wel op 1042 staan. 
Koud he!
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 3
Lid sinds: 5 jan. 2024
5 januari, 16:08 uur | Bericht #499720
Citaat van Raymond, vrijdag 5 januari 2024, 13:19 uur Die enorme koudere boven Scandinavië doet denken aan de winter van 79. Het was van dat druilerige weer rond de kerst met westelijke winden. Totdat de boel drastisch naar beneden kwam schuiven. Dat was dacht ik rond de jaarwisseling. Het werd ijskoud en er viel veel sneeuw de periode een met diverse vorstperiodes .

Ergens eind 70 herinner ik me een spectaculaire koude inval. Er was geen internet dus we zaten niet zo dicht op het weer als nu. Wel herinner ik me dat het NOS journaal van 20:00 uur melding maakte van een scherpe temperatuurverschil die van oost naar west horizontaal over het land liep, met ten noorden ervan reeds stevige vorst en ten zuiden ervan en dat was globaal de lijn midden over Nederland regen bij flink boven nul. Ik ging na het nieuws in de regen de hond uitlaten en bij het laatste rondje 's avonds  laat vroor het dat het kraakte. Omdat de huizen toen minder geïsoleerd waren dan nu bevroor nog diezelfde nacht de centrale verwarming op mijn zolderkamertje.

Hopelijk gaan we zoiets weer eens meemaken, maar dan zonder een bevroren CV.

 
Koud he!
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 3
Lid sinds: 5 jan. 2024
5 januari, 16:11 uur | Bericht #499721
Ja 1979 was een mooie winter met veel sneeuw. En ik hoop dat Scandinavie koud blijft. In februari ga ik er skieen. Duimen maar. Of het hier doorzet weet ik niet maar statistisch was het wel tijd voor een hogedrukgebied. De depressies bleven maar komen. De timing is goed.
Koud he!
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 januari, 20:40 uur | Bericht #499723
Citaat van cvandijk, vrijdag 8 december 2023, 18:46 uur Citaat van Patrick E, vrijdag 8 december 2023, 17:30 uur Ik lees net dat er signalen zijn dat de statosfeer gaat opwarmen waardoor wij misschien met flinke kou te maken krijgen in januari. Spannend om in de gaten te houden Ik heb net even de laatste GFS-run bekeken, maar ik zie daar geen opwarming van de stratosfeer (Temperatuur 10 hPa)

 

Mwaa volgens mj niet helemaal waar.. men heeft het wel degelijk over een ssw .. alleen of dat ook echt gaat gebeuren.. benieuwd wat je ervan vind





source : https://community.netweather.tv

( overigens is dat wel een leuk forum om de stratosferische ontwikkelingen te volgen..)

verders gaan we gewoon een lekker weekje in met licht winterweer .. GFS kwam gisteren rond de 15de nog met hele serieuze lage temperaturen maar dat is inmiddels wel wat getemperd . Overgens ook wel logisch want naast dat het de LT is, is het aardig in lijn met de onrust in de atmosfeer.
kortom volgende week lichte vorst  en dan even naar hogere temperaturen en daarna... wie weet... 

Edit Thijs: GIF ingevoegd (zie 2de optie, "foto kopiëren van andere website") | Gewijzigd: 6 januari, 16:30 uur, door Thijs.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 januari, 13:33 uur | Bericht #499728
Goedemiddag !

Eindelijk is er in de winter van 2023/2024 aandacht voor de winterliefhebben !  Na de vele regen en temperaturen ruim boven nul mogen we deze week op veel plaatsen een minnetje voor de temperatuur zetten.. Het onderstaande hogedruk gebied gaat hiervoor zorgen.





We hopen natuurlijk met z'n allen dat we nu vol de winter in gaan en dat er eindeloos geschaatst kan worden.. alleen of dat gaat gebeuren.. in iedergeval deze week kan in het binnenland op ijsbanen geschaatst worden.. , maar de verschillen in Nederland zullen groot zijn.. In het westen van het land gaat het vriezen.. 2.. 3 misschien zelfs ietsje meer maar dat is na woensdag afgelopen. De reden hiervan is dat het hoge druk gebied dat voor dit koudere weer zorgt geen rust heeft en langzaam naar het (zuid) westen geduwd wordt. In Nederland ( met name in het westen( krijgen we dan te maken met een aanvoer over de warme noordzee waardoor de temperatuur getemperd gaat worden en het fenijn uit de vorst verdwijnt. De tegenstellingen met west en oost zullen dan groot zijn want daar vriest het ieg langer. ( al lijkt het erop dat ook daar de vorst nog maar net vorst genoemd mag worden.)

Source wetteronline.de.


Is de winter dan alweer voorbij..?
zoals ik al eerder schreef is het zo onrustig in de atmosfeer dat er eigenlijk geen pijl op is te trekken. Normaal doe ik een beetje housekeeping met de pluimen die boven mijn post staan, maar deze keer heb ik dat bewust niet gedaan omdat je zo heel goed kan zien hoe de pluim van best wel koud naar toch een stukje warmer is gegaan..

 Het hoog wat voor onze koude zorgt krijgt mot met een ( vlgens GFS) mega lagedruk gebied boven scandinavie en gelang de positie daarvan gaan we of richting temperaturen (ruim) boven nul of (als we geluk hebben ) komt er hele koude lucht onze kant op en is de winter terug....  Wetteronline heeft het hier o.a. over..
Die schrijven wel een intressante 14 daagse wat overigens ook het bovenstaande nog een keer uitlegt.  Zoals het gezegde ' the show ain't over until the fat lady sings". Er kan nog vanalles gebeuren.. 

https://www.wetteronline.de/14-tage-wetter
  | Gewijzigd: 7 januari, 13:38 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
8 januari, 10:38 uur | Bericht #499733

Hoogtekousneeuw!

Momenteel valt er sneeuw omdat de lucht onstabiel is geworden door een bel koude lucht op 850 hPa (1,5 km hoogte). Bestaat er al een goede naam voor zoiets? Bij mijn weten niet. Bij deze stel ik de naam hoogtekousneeuw voor.

Ik sta open voor alternatieven, want misschien kan "hoogtekou" nog verward worden met koude lucht in de bovenlucht (5,5 km). Met "hoogtekou" bedoel ik koude lucht op 1,5 km hoogte. De definitie zou dan zijn:

"Hoogtekousneeuw: sneeuwval die spontaan ontstaat doordat er koude lucht op 1,5 km hoogte overtrekt. Vaak gaat het om een pak bewolking waaruit motsneeuw valt, maar het kan ook wit worden als de intensiteit richting lichte sneeuwval gaat. Vaak erg lastig te voorspellen door weermodellen."

De bel koude lucht op onderstaande afbeelding heeft zich weten af te splitsen van het koudereservoir in Scandinavië. Deze bel koude lucht brengt ons vanochtend op 1,5 km hoogte de koudste lucht van deze gehele winterse episode. Op 2 meter hoogte zal de koudste lucht de komende nachten bij heldere hemel voorkomen.


Vanuit het oosten neemt de sneeuwval nu af, omdat de bel koude lucht op 1,5 km ons land alweer aan het verlaten is.

Door vorst valt de neerslag op onderstaande afbeelding volledig als sneeuw. Het gaat echter om motsneeuw of lichte sneeuwval. Er ontstaat misschien net een sneeuwdekje van 1 cm. Door droge lucht verdampt een deel van zo'n sneeuwdekje ook weer in de loop van de tijd.


Van oost naar west trekt een gebied met motsneeuw en lichte sneeuwval voorbij. Boven de monding van de Thames zie je overigens forse buien door het sea snow effect (ook bekend als lake snow effect).

Vanmiddag breekt de zon door
Vanuit het oosten breekt dan ook vrij vlot de zon door. Vandaag draait de wind van noordoost naar oost. Daardoor raken we de bewolking vanaf de Oost- en Noordzee grotendeels kwijt (misschien alleen bewolkt op de Wadden). Daarmee start vandaag een zonnige periode van ruim 2 dagen.



In Zuid-Limburg is vannacht en vanochtend plaatselijk wat meer sneeuw gevallen. Ik denk dat dat komt doordat er daar zowel "hoogtekousneeuw" overtrok, als een uiterst randje van een lagedrukgebied boven de Middellandse Zee (zie blauwe kleuren rond Zuid-Limburg). Die combinatie heeft daar dan vanochtend voor 1-2 cm sneeuw gezorgd. Het wordt ook daar droog.

| Gewijzigd: 8 januari, 10:38 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
9 januari, 08:09 uur | Bericht #499737
Het is welliswaar een kaartje van de gevoels temperatuur 🥶 maar toch, zulke heerlijke getallen mogen best even "gepromoot" worden..😃
Overigens is het wel een signaal om je goed warm aan te kleden.. maar daar kom je vanzelf achter als je dat niet doet 🤪



Op de lange termijn ziet het er jammer genoeg voor de winterliefhebben niet goed uit..
Zondag en Maandag zal er een mix van regen en sneeuw vallen.. misschien hier en daar zelfs nog een wit dek maar daarna.. ik durf het bijna niet te zeggen... gaan we volgens GFS weer terug naar een achtbaan van lagedruk uit het zuidwesten met wind en regen.... . Deze week maar even genieten .. na het weekend is het  met "echt winterweer" in heel Nederland waarschijnlijk voorlopig afgelopen..🙁.. 


Source: Wetteronline.de


  | Gewijzigd: 9 januari, 08:23 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
9 januari, 13:43 uur | Bericht #499739
Wetteronline heeft een stukje geschreven over volgende week.. daarin worden ook de ( mogelijke) sneeuwkansen genoemd.. zie ook kaartje hieronder.
Zoals ik al eerder schreef is de onzekerheid wbt regen of sneeuw nog groot.. op het kaartje dan gaat het ieg in een groot gedeelte van Nederland op maandag sneeuwen... of dat gaat blijven liggen.. ik denk zeker wel in het oosten .. in het westen misschien in eerste instantie maar door de verwachte relatief hoge temperaturen denk ik dat het in het westen snel zal overgaan in natte sneeuw dan wel regen..maar goed de ligging van de lagedruk gebieden gaat bepalen of we wel of geen sneeuw krijgen.. Volgende week wordt ieg een vies nat weekje..



Wil je het hele artikel lezen :  " bald viel los in der Wetterkuche" 

  | Gewijzigd: 9 januari, 14:08 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
9 januari, 19:34 uur | Bericht #499741

Nieuwe weersverandering op komst: dooi om de noord

De komende tijd kunnen we opdelen in 4 fases.
  • De eerste overgang valt op aanstaande donderdag, doordat de wind naar het noorden/noordwesten draait. Na de winddraaing gaan we naar fase 2.
  • Vervolgens verwacht ik in de avond van zondag 14 januari, of de nacht die volgt, een koufront vanuit het noorden. Na passage van het koufront komen we in fase 3.
  • Vanaf woensdag 17 januari neemt de onzekerheid enorm toe. Dat luidt fase 4 in.


Fase 1: De huidige toestand
Een paar dagen geleden was het in Scandinavië nog extreem koud, regionaal was het deze eeuw (24 jaar) niet eerder zo koud (vorige eeuw natuurlijk wel). Daar is de temperatuur inmiddels fors gestegen. Momenteel ligt de temperatuur in Noord-Scandinavië rond of iets boven het vriespunt. Ondertussen verspreid koude en vooral droge lucht zich over Centraal- en West-Europa. Doordat de aanvoer van koude lucht vanuit Scandinavië is afgesneden door de zachte lucht daar, en doordat het hogedrukgebied aan de wandel gaat, hangt verandering in de lucht.


Zachte lucht stroomt met een grote omweg om het hogedrukgebied heen. Hierdoor heeft men in Scandinavië dooi vanuit noord(west). Vooralsnog is er boven Centraal-Europa een oostelijke stroming die koude en droge lucht aanvoert. Het koudereservoir boven Scandinavië wordt teruggedrongen dieper Rusland in. Ook in Moskou gaat het morgen kort dooien.


Het koude-offensief gaat door richting Zuid- en West-Europa. Ondertussen strooit een dooiaanval in Scandinavië echter roet in het eten voor een verder koud verloop.

De as van het hogedrukgebied is precies de grens tussen vochtige (en zachte) lucht in Scandinavië en continentale droge (en koude) lucht ten zuiden van de as. Het dauwpunt ligt dikwijls onder de -10 graden.

Vandaag was het op de meeste plaatsen een ijsdag. Vooral in het westen waren er echter ook een heel aantal stations die geen ijsdag konden noteren. Voor een ijsdag stond er te weinig wind (wind voorkomt dat het overdag snel opwarmt en 's nachts snel afkoelt), ontbrak er een sneeuwdek of hadden we nog koudere lucht moeten hebben. Modellen hadden moeite met het inschatten van het effect van de wind op temperatuur, daardoor werd het vandaag in werkelijk warmer dan in de modellen. Een sleutelrol voor de wind!



De as van het hogedrukgebied boven Schotland gaat zich verplaatsen naar het zuiden. Dat betekent dat wij in de Benelux eerst onder de as komen te liggen (steeds minder wind), en vervolgens aan de andere (zachtere) kant van de as komen te liggen (fase 2).

Vannacht neemt de wind iets af. De afgelopen nacht werd het -2,3 (Vlieland) tot -7,2 (Maastricht). De komende nacht verwacht ik iets minder wind, daardoor kan de temperatuur onder heldere hemel flink gaan dalen, tot zo'n -7 tot -9. Opnieuw een sleutelrol voor de wind, wellicht vriest het plaatselijk streng vannacht.



Morgen is er iets minder wind dan vandaag. Daardoor kan de zon onze luchtlaag morgen sneller gaan opwarmen. De temperatuur komt daardoor vermoedelijk in het hele land iets boven nul. Wellicht plaatselijk een ijsdag, maar niet op zo'n grote schaal als vandaag.

De nacht naar donderdag ligt Nederland onder de rugas. Hierdoor kan het nog iets verder afkoelen, -8 tot -11. Er is al een risico op wat bewolking vanaf de Noordzee, wellicht dat dat ervoor zorgt dat deze nacht rond de Wadden toch minder koud verloopt.

Overgang naar fase 2: wind draait naar noord/noordwest
De nacht naar donderdag kan zo koud verlopen omdat we precies onder de rug van het hogedrukgebied liggen. De rug beweegt naar het zuiden.
Op donderdag komen we op steeds meer plaatsen dan aan de andere kant van het hogedrukgebied te liggen. Dit merken we direct, want vanuit het noorden draait de wind naar het noorden/noordwesten. Lucht vanuit de Noordzee stroomt dan het land binnen. Het is nog onzeker hoe snel de koude lucht verdreven wordt, maar vroeg of laat wordt het donderdag of vrijdag circa 5°C. De Noordzeelucht brengt ook een hoger dauwpunt mee (2°C), dus vochtigere lucht. Lage bewolking breidt zich waarschijnlijk dan vanuit het noorden over het land uit.

Door deze winddraaiing is donderdag waarschijnlijk de laatste dag dat er op ijsbanen ("natuurijs") geschaatst kan worden. Op diepere plassen en meren is waarschijnlijk niet te schaatsen, uiterwaarden ook niet (ook zeer gevaarlijk vanwege dalende waterstand!).


Vanuit het noorden bewolking. In het zuiden zou het nog lang zonnig kunnen blijven.


De lucht is nu continentaal, erg droog en schraal. Op donderdag is de overgang heel abrupt, het dauwpunt gaat binnen enkele uren 15 tot haast 20 graden omhoog.

Fase 2: aan de andere kant van hogedruk: bewolking overheerst
Vanaf vrijdag zijn we geheel ten noorden van die rugas. De straalstroomt komt boven Scandinavië te liggen, met ons nu aan de zachte zijde daarvan. De straalstroom stuurt lagedrukgebieden vanuit Nova Zembla naar Scandinavië. Door deze stroming keert koude lucht weer snel terug in Noord-Europa (ons koudereservoir wordt weer gevuld). Een ander gevolg is dat de wind steeds meer van noord naar west draait. Veel verschil maakt dat niet, de bewolking vanaf de Noordzee zorgt er waarschijnlijk toch al voor dat de temperatuur zowel 's nachts als overdag zo'n 4 à 5 graden is.

Vanaf zaterdag daalt de luchtdruk bij ons, lagedrukgebieden komen in onze buurt. Hierdoor neemt de kans op een lichte bui toe (vooral voor de noordelijke helft van NL). De wind neemt ook wat in kracht toe, nog steeds west tot noordwestelijke richting.


Lagedrukgebieden komen dichterbij, de neerslagkans stijgt zaterdag en zondag. De wind is bij ons west tot noordwest.

Overgang naar fase 3: koufront in de nacht naar maandag
In de nacht naar maandag passeert een koufront. De buien bereiken daarbij hun piek in activiteit. Over het hele land zijn kort winterse buien mogelijk. Na die piek maandagochtend zien we steeds grotere verschillen tussen zuidwest en noordoost. Zuidwest blijft droog onder vleugels van een hogedrukrug, noordoost krijgt steeds koudere bovenluchten.

Fase 3: koudere bovenluchten, winterse buien
Vanaf maandag zakt de temperatuur iets, naar 0 tot 4 graden. Daarmee is er vooral in het oosten en noorden kans op wat winterse neerslag, in de vorm van (natte) sneeuw. De winterse buien verdwijnen weer uit het land doordat een hogedrukrug vanuit het zuidwesten steeds meer boven Nederland komt te liggen (wind neemt dan ook af).



Fase 4: onzeker, maar mogelijk interessant voor sneeuw. High Risk, High Reward
Onze positie tegen die tijd: we zijn na het koufront in de nacht naar maandag weer in iets koudere lucht beland. Door een aanlandige wind vaak nog wel boven het vriespunt, maar tijdens intensieve neerslag zou door neerslagafkoeling vlot sneeuw kunnen vallen.

Vanaf woensdag komen echter ook vanuit het zuidwesten lagedrukgebieden met écht zachte lucht (10 graden) onze kant op. Hierdoor zou ons land het decor kunnen worden van een LMG (LuftMassGrenze). Dat wil zeggen, het zou in Noord-Nederland flink kunnen sneeuwen, terwijl Zuid-Nederland regen en 10 graden heeft. Gezien het feit dat dit zeer onzeker is, en nog op de lange termijn staat, zou deze grens ook geheel ten noorden van NL kunnen komen te liggen (heel land 10 graden), of geheel ten zuiden van NL (droog in het hele land, forse sneeuwval in Noord-Frankrijk).

Ook een scenario zonder LMG is nog mogelijk. Het kan nog alle kanten op vanaf woensdag, in de pluim is wel een lichte voorkeur voor een scenario met een temperatuur tussen de -1 en +5 graden.

| Gewijzigd: 9 januari, 22:48 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
9 januari, 20:08 uur | Bericht #499742

Het stoplicht: winter doet een stapje terug

Ik zie de volgende onzekerheden:
  1. Het verdrijven van de koude lucht. Vanaf donderdag wordt de koude lucht verdreven door zachte lucht vanuit het noorden. Koude lucht laat zich echter niet makkelijk verdrijven, en modellen onderschatten dit soms. Dit is vooral het geval bij een traditioneel warmtefront, ik heb nog mijn twijfels bij deze verzachting, want we komen simpelweg aan de andere kant van het hogedrukgebied te liggen.
    A) Misschien is de koude lucht uiterlijk vrijdag overal verdwenen doordat dit geen warmtefront is, maar een winddraaiing in de onderste luchtlaag.
    B) Misschien blijft de koude lucht langer hangen zoals we vaker zien. De wind neemt in het noordwesten wel toe tot matig of vrij krachtig (3 tot 5 bft), dus daar wordt de koude lucht zeer waarschijnlijk wel verdreven. In het zuidoosten blijft de wind tot maandag continu zwak, dus misschien dat het in Maastricht wel rond de 0°C blijft. Mocht er wat vocht binnensijpelen is er ook mist mogelijk. 
     
  2. Sneeuw door winterse buien in het noordoosten tijdens fase 3 (15-16 januari). Mochten de koude bovenluchten voldoende onze richting op komen, kan het in het noordoosten plaatselijk wit worden. Waarschijnlijk smelt het sneeuwdek daarna (deels) weer weg door de aanlandige wind.
     
  3. Sneeuw door een lagedrukgebied, met luftmassgrenze tijdens fase 4 (17-18 januari). Nog zeer lange termijn, welgeteld nog 16 EC runs te gaan, en 32 GFS runs! Mocht er een pak sneeuw vallen in een strook ergens in de Benelux, dan zouden we zeker in die strook weer een paar dagen de winter in kunnen duiken. Boven zo'n sneeuwdek zou de vorst zich namelijk nog wat kunnen verscherpen (matige vorst of meer).

Wat (helaas) wel waarschijnlijk is, is dat donderdag en vrijdag de kou in het grootste deel van de Benelux wel verdreven gaat worden. Daarmee komt voor de meeste lezers de winterperiode ten einde. Voor de meeste lezers is dus een oranje stoplicht van toepassing (Bij een voorgaande winterperiode: lijkt deze op zijn einde te zijn). De definitie "winter" mag dan wel niet meer behaald worden, vanaf zondag is er wel een reële kans dat we weer "winterweer" krijgen. Mocht er later volgende week nog een dik pak sneeuw vallen, hebben we zelfs een zeer kleine kans op de terugkeer van "winter".

Het wordt dus een oranje stoplicht:

Termijn: tot 10 dagen vanaf plaatsing

Groen: Het is winter binnen de gestelde termijn.

Groen/oranje: Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
.

Oranje:
Bij een voorgaande winterperiode: lijkt deze op zijn einde te zijn.
Bij een voorgaande zachte periode: is er reële kans op winterweer, of kleine kans op winter.

Oranje/Rood: Er is geen kans op winter, maar er is een kleine kans dat winterweer in de steigers wordt gezet.

Rood: Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn
.

Definitie winterweer:

De volgende weersomstandigheden kunnen binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig:

  • (Stralings) vorst
  • Hagel
  • Sneeuw (nat en droog)
  • IJzel
  • IJsregen
Definitie winter:
Dezelfde weersomstandigheden als bij winterweer alleen hierbij is sprake van (bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.

Extra uitleg stoplicht: ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
 
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Terug naar boven
1 2 3 4
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 154 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 154, lezen 4 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden