Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Drew, AR.

27 Apr 2024 08:14:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

27 Apr 2024 07:21:23

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Apr 2024 07:00:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
2 november 2023, 09:12 uur | Bericht #499520
Storm Ciarán heeft een zuidoostelijkere koers
Gisteren plaatste ik onderstaande afbeelding, en schreef erbij "mocht de positie van de storm nog iets verschuiven, dan zou het front en gebied met zware windstoten net boven West-Nederland kunnen komen te liggen". Wel, dat is gebeurt, daardoor worden de windstoten iets zwaarder, daarvoor heeft het KNMI code oranje afgegeven voor de westelijke provincies.Windstoten kunnen daar toenemen tot circa 105 km/u, aan het strand tot circa 125 km/u.



Een ander gevolg van de verschuiving
De verschuiving zorgt er ook voor dat het occlusiefront nu over de westelijke helft trekt in plaats van over de Noordzee. Hierdoor kan er (fors) meer neerslag vallen, vooral vanavond en gedurende de nacht. Er zijn inclusief morgenochtend neerslagsommen mogelijk van 50 tot 70 mm. We houden een groot contrast met het oosten van het land, waar het juist lange tijd droog zal blijven, met slechts af en toe een (forse) bui.

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
2 november 2023, 10:47 uur | Bericht #499521

Gebruiken media buiten Ierland-GB-NL ook de naam Ciarán?

Officieel wordt de naam gebruikt van de landengroep die een storm als eerste een naam geeft. In juli was Duitsland ons voor en dus heette de storm Poly, een naam die iemand in Duitsland tegen betaling heeft ingezonden. Storm Ciarán komt uit onze namengroep (Ierland, Groot Brittannië, Nederland).

Duitsland: zowel "Emir" als "Ciarán"
Duitse media blijven ook hun eigen naam Emir gebruiken, ze gebruiken dus twee namen voor dezelfde storm. Dat zal helemaal niet verwarrend zijn (kuch kuch). Verder gebruiken de Duitsers ook het spektakelwoord "orkantief", waarmee ze bedoelen van de gemiddelde windkracht 12 bft (orkaankracht) bereikt hebben. (Inclusief een kleine spelfout in Ciarán.)

Die Welt:

Das Orkantief „Ciaràn“ hat in Frankreich für bis zu 21 Meter hohen Wellen und umstürzende Bäume gesorgt. Auch in Deutschland werden die Auswirkungen des Wetterphänomens zu spüren sein. Der Deutsche Wetterdienst warnt an den Küsten vor Sturm und Starkwind.Der Deutsche Wetterdienst hat eine Sturmwarnung für Teile der Nordseeküste und eine Starkwindwarnung für Teile der Ostseeküste herausgegeben. Das Orkantief „Emir“ ziehe vom Ärmelkanal über England Richtung Nordsee, hieß es vom Wetterdienst am frühen Donnerstagmorgen. Bis zum Mittag werden demnach Sturmböen von bis zu 90 Kilometern pro Stunde erwartet.

Das Bild:

Das Orkan-Tief Emir (international: Ciarán) ist in der Nacht zum Donnerstag auf den Südwesten Englands und die Kanalinseln getroffen.


Frankrijk: netjes Ciarán
Frankrijk doet het netjes volgens de afspraak. Verder daar ook 1,2 miljoen mensen zonder stroom door de storm. De Franse noordwestkust is het zwaarste getrofen.

Lemonde:

Tempête Ciaran
, en direct : 1,2 million de foyers sont privés d’électricité, selon Enedis

En Bretagne, 780 000 foyers étaient sans électricité jeudi matin à 7 heures, selon Enedis. Toutes les vigilances rouges ont été levées dans le nord-ouest de la France. Les Côtes-d’Armor et la Manche sont placées en vigilance orange, comme onze autres départements du quart nord-ouest.

| Gewijzigd: 2 november 2023, 10:48 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
Niels112
Lid
Woonplaats: Winterswijk
Berichten: 59
Lid sinds: 15 aug. 2022
2 november 2023, 10:58 uur | Bericht #499522
In Brabant lopen de stormschade meldingen al gauw binnen na 10:00. Windstoten van 80 km/h daar.


Bron; alarmeringen.nl
Niels112
Lid
Woonplaats: Winterswijk
Berichten: 59
Lid sinds: 15 aug. 2022
2 november 2023, 12:04 uur | Bericht #499523
Boom valt op fietster, persoon met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis.

https://www.destentor.nl/112-nieuws-apeldoorn/omgewaaide-boom-valt-op-fietser-in-apeldoorn~afedd1eb/

Of dit nou echt met de storm te maken heeft?! Dat vraag ik mij af, lijkt gewoon achterstallig onderhoud door gemeente.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
2 november 2023, 13:05 uur | Bericht #499524
Citaat van Thijs., donderdag 2 november 2023, 10:47 uur Gebruiken media buiten Ierland-GB-NL ook de naam Ciarán?Officieel wordt de naam gebruikt van de landengroep die een storm als eerste een naam geeft. In juli was Duitsland ons voor en dus heette de storm Poly, een naam die iemand in Duitsland tegen betaling heeft ingezonden. Storm Ciarán komt uit onze namengroep (Ierland, Groot Brittannië, Nederland).

Duitsland: zowel "Emir" als "Ciarán"
Duitse media blijven ook hun eigen naam Emir gebruiken, ze gebruiken dus twee namen voor dezelfde storm. Dat zal helemaal niet verwarrend zijn (kuch kuch). Verder gebruiken de Duitsers ook het spektakelwoord "orkantief", waarmee ze bedoelen van de gemiddelde windkracht 12 bft (orkaankracht) bereikt hebben. (Inclusief een kleine spelfout in Ciarán.)
Nou vind ik ok dat er van alles op Duitsers aan te merken is, vooral hun Autobahn, maar hier  wil ik toch opmerkingen dat ik "Bomcycloon" ook wel een spektakelwoord vind. Maar goed, ik heb het even opgezocht want ik kende het niet en het blijkt dat het een woord is dat al lang gebruikt wordt in de meteo wereld, dus ook grote bekende serieuze meteorologen zijn niet vies van spektakel.

 
Niels112
Lid
Woonplaats: Winterswijk
Berichten: 59
Lid sinds: 15 aug. 2022
2 november 2023, 14:25 uur | Bericht #499525
Ondertussen ook code geel voor het noordoosten.  Hoogtepunt in de komende uren.



Maximale windstoot (tot 14:00)



Maximale windkracht (14:00)

jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
2 november 2023, 15:22 uur | Bericht #499526
Citaat van Nelisz, donderdag 2 november 2023, 6:19 uur Citaat van jcroon, woensdag 1 november 2023, 15:07 uur
In Nederland wordt het niet zo extreem. Aandachtspuntje lijkt me vooral natte grond in combinatie met het blad wat nog aan veel bomen hangt. Niet ongebruikelijk voor de herfst maar toch.
 

Juist... Ik zit in de bosbouw.. de bossen en grond algemeen zijn super verzadigd. Dat in combinatie met het blad , en natuurlijk de droogtes waar de bomen ook al van op hun donder hebben gekregen en dan ook nog eens het wanbeleid qua onderhoud ( omdat het beter is voor de natuir om zieke en dode bomen maar zo lang mogelijk te laten staan en/of bezuinigingen) zorgen voor gevaarlijke condities.. Mijn persoonlijke tip: ALS JE NIKS IN HET BOS TE ZOEKEN HEBT VANDAAG, BLIJF DAN LEKKER THUIS. GA GEEN ONNODIG RISICO LOPEN. Er is niks leuks aan bomen van een auto afhalen waar een verwrongen geplet mens in zit.
Ik zit niet in de bosbouw maar woon en werk wel in een bosrijke omgeving, en zaag ook best veel (heb de cursussen tot en met stormhout allemaal gevolgd en blijf herhalen)  en kan dit alleen maar onderschrijven. Ook, ga niet zagen zolang het nog waait. Laat dat maar aan de brandweer over (die in mijn ogen ook  teveel de straat op gaat als het zo waait). En maar hopen dat het een ploeg is waar ze ook echte zagers hebben.  Toch valt het in de praktijk met slachtoffers in een bos wel mee, het zijn bijna altijd mensen onderweg, toch nog even boodschappen doen op de fiets of de hond uitlaten, in de straat kan het toch geen kwaad? En ja onderhoud of gebrek daaraan. dat hoeft geen probleem te zijn , als je maar goed en voldoende controleert , vooral je bomen op gevaarlijke plaatsen, langs wegen, bij huizen.
Niet dat je dan alles tegen komt maar goed, wij laten tweekaarlijks controleren en soms wordt je verrast.

Hier een link naar een voorval vandaag
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4365427/vier-autos-geplet-door-omgewaaide-boom-n65-blijft-nog-uren-dicht

De wegbeheerder (hier de provincie mee ik) zal zich wel beroepen op overmacht en harde wind, maar het formaat van de kluit doet mij  vooral denken aan een hele slechte groeiplaats, wortelontwikkeling, iets wat je bij  gedegen onderzoek moet kunnen opmerken.

 
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
2 november 2023, 15:25 uur | Bericht #499527
Citaat van Niels112, donderdag 2 november 2023, 12:04 uur Boom valt op fietster, persoon met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis.

https://www.destentor.nl/112-nieuws-apeldoorn/omgewaaide-boom-valt-op-fietser-in-apeldoorn~afedd1eb/

Of dit nou echt met de storm te maken heeft?! Dat vraag ik mij af, lijkt gewoon achterstallig onderhoud door gemeente.

Storm is voor veel mensen een uitkomst, toen ik nog bij de brandweer zat kwam het vrij vaak voor dat je in  "paniek" gebeld werd voor een gevaarlijke situatie en als je daar dan aankwam kreeg je heel erg het idee dat de storm gebruikt werd  als excuus om snel die boom in je tuin waar je geen kapveguinning voor kreeg te laten verdwijnen. Of juist die ene boom van de buren weg willen hebben.

Maar de brandweer zaagt niet in tuintjes.
 
Niels112
Lid
Woonplaats: Winterswijk
Berichten: 59
Lid sinds: 15 aug. 2022
2 november 2023, 17:11 uur | Bericht #499528
#StormCiarán has set a new record for the lowest mean sea level pressure recorded in England and Wales in November, with a value of 953.3 hPa (mb) in Plymouth and 958.5 hPa (mb) in St Athan

https://twitter.com/metoffice/status/1720055662888063363 | Gewijzigd: 2 november 2023, 17:12 uur, door Niels112
Niels112
Lid
Woonplaats: Winterswijk
Berichten: 59
Lid sinds: 15 aug. 2022
2 november 2023, 22:16 uur | Bericht #499529
Eindstand storm Ciarán in Nederland.

1 dode en meerdere gewonden. Treinverkeer ontregeld op sommige trajecten.
Brandweer doende met stormschade over het hele land.

- Maximale windstoot 116 km/h Wijk aan Zee
- Maximale windkracht 10 BFT Wijk aan Zee





  | Gewijzigd: 2 november 2023, 22:18 uur, door Niels112
Terug naar boven
1 2
3 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 3 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
3 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 150 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 150, lezen 2 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden