Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
22 augustus 2015, 19:55 uur | Bericht #461533
Citaat van Alpenweerman, zaterdag 22 augustus 2015, 19:35 uur ...
Grote vraag is natuurlijk of en hoe snel de gletsjers waren gesmolten zonder de "invloed" van ons menselijk ras!? ;)
Zeker en goede vraag. Ik denk persoonlijk weinig aangezien het smelten van de gletsjers het gevolg is van eerst een grote opbouw in de kleine ijstijd. IPCC zei daarover in 1990 ook al iets.


Uit de grafiek kan je opmaken hoe sterk de Alpen-glesjers reeds rond 1850 plotseling gingen smelten.(voorzover daar gegevens over waren)

  | Gewijzigd: 22 augustus 2015, 20:14 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
rvb
Lid
Woonplaats:
Berichten: 145
Lid sinds: 9 jan. 2014
22 augustus 2015, 22:46 uur | Bericht #461537
zal het niet zo zijn dat de opwarming afneemt naarmate de hoogte toeneemt. ik heb daar nog nooit wat over gehoord.

ik ga het nu uitzoeken.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2015, 22:46 uur | Bericht #461538
Heeft iemand al gehoord van Atlantische Multidecadale Oscillatie en Noord-Atlantische oscillatie? Ze spelen ook een belangrijke rol in de terugtrekking (of aangroei) van de gletsjers. NAO index was zelfs negatief in periode 1970-1985. De gletsjers groeiden of stagneerden in deze periode. Sinds 1985 bleef NAO index meestal positief en de gletsjers trokken opnieuw terug maar de opwarming van de Aarde versterkt het.
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2015, 23:01 uur | Bericht #461540
Hier is de grafiek van NAO.



Jullie zien ook dat NAO wordt meer en meer positief sinds 1850 (einde van de Kleine Ijstijd) en vooral bij 1900-1930 extreem positief van NAO index. Zoals ik eerder gezegd heb dat NAO index wordt opnieuw extreem positief sinds 1985. Maar de opwarming van de Aarde zorgt voor nog sneller terugtrekken samen met positieve NAO index. 
rvb
Lid
Woonplaats:
Berichten: 145
Lid sinds: 9 jan. 2014
23 augustus 2015, 07:44 uur | Bericht #461545
Study of melting glaciers reveals that high altitudes are more affected by climate change
May 27, 2009
 
http://archive.greatfallstribune.com/article/20090529/SPECIALSECTION03/905280362/Study-melting-glaciers-reveals-high-altitudes-more-affected-by-climate-change?nclick_check=1 | Gewijzigd: 23 augustus 2015, 07:45 uur, door rvb
rvb
Lid
Woonplaats:
Berichten: 145
Lid sinds: 9 jan. 2014
23 augustus 2015, 07:48 uur | Bericht #461546
Elevation-dependent warming in mountain regions of the world

Mountain Research Initiative EDW Working Group

Nature Climate Change
 
23 April 2015
Abstract


There is growing evidence that the rate of warming is amplified with elevation, such that high-mountain environments experience more rapid changes in temperature than environments at lower elevations. Elevation-dependent warming (EDW) can accelerate the rate of change in mountain ecosystems, cryospheric systems, hydrological regimes and biodiversity. Here we review important mechanisms that contribute towards EDW: snow albedo and surface-based feedbacks; water vapour changes and latent heat release; surface water vapour and radiative flux changes; surface heat loss and temperature change; and aerosols. All lead to enhanced warming with elevation (or at a critical elevation), and it is believed that combinations of these mechanisms may account for contrasting regional patterns of EDW. We discuss future needs to increase knowledge of mountain temperature trends and their controlling mechanisms through improved observations, satellite-based remote sensing and model simulations.
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
7 september 2016, 15:30 uur | Bericht #474094
Alweer een jaar verder na mijn vorige post omtrent de Pasterze-Gletscher op de Grossglockner, ben ik me weer gaan buigen over de huidige status van de gletsjer. Of nou ja, 'status'; niets meer of minder dan een vergelijk trekken met de lengte van de gletsjer in voorgaande jaren.

Vandaag een uitermate warme en zonnige dag in de Alpen en ook voor langere termijn aanhoudend warm nazomerweer. Voor de gletsjers dus nog even doorbijten. Voor dagjesmensen en toeristen de ideale gelegenheid om van de prachtige natuur en haar sublieme uitzichten richting de vele 3000+ meter hoge bergtoppen te genieten. Drukte en zoeken naar een parkeerplekje op de 2572 meter hoge Edelweiß-Spitze.




Uit interesse voor de Alpen en haar gletsjers - en met net een beetje extra 'liefde' voor de Grossglockner - hou ik ieder jaar de 'gletsjerstand' bij van de Pasterze-Gletscher. Vorig jaar toch weer een redelijk stuk gletsjer verloren ben ik de vergelijking opnieuw aangegaan en daarmee tot onderstaande conclusie gekomen. 

De gletsjer op 23 augustus 2016 (grote versie hier) in vergelijking met 2010-2015:



Animatie 2010-2016:


De afbeelding van 2010 geeft een iets vertekend beeld in verband met destijds nog een andere camerainstallatie.

Een schets van de gletsjer uit ca. 1900, afkomstig van het Kronprinz Rudolf Werk (bron):



In november worden de wegen op de Grossglockner Hochalpenstrasse weer afgesloten voor verkeer. Bekijk hier beelden terug van het sneeuwruimproces op de Hochalpenstrasse eerder dit jaar. | Gewijzigd: 7 september 2016, 15:36 uur, door Justin
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
22 september 2016, 12:51 uur | Bericht #474385
Citaat van justinos, woensdag 7 september 2016, 15:30 uur Vandaag een uitermate warme en zonnige dag in de Alpen en ook voor langere termijn aanhoudend warm nazomerweer. Voor de gletsjers dus nog even doorbijten.
In bovenstaand bericht is helaas niets gelogen met de woordkeuze 'nog even doorbijten'. De gletsjer verliest nog even flink aan terrein momenteel.



Treurige maar desondanks indrukwekkende foto's van de gletsjer die van veraf zo nietig lijkt, maar van dichtbij nog altijd bijzonder kolossaal:





Webcam Kaiser Franz Josefs Höhe
Facebook Grossglockner Hochalpenstrasse
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
13 december 2016, 14:57 uur | Bericht #476094

NASA animatie toont hoe snel gletsjers smelten



Ice from glaciers constantly flows into the ocean, but the speed the ice moves at changes. Landsat 8 provides near-real-time mapping of ice speed in nearly all the world’s frozen regions. Information like ice speed helps scientists study our home planet and its vulnerability to rising seas.

Credit: NASA's Goddard Space Flight Center/Katy Mersmann

» Meer info op nasa.gov
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
1 september 2017, 15:31 uur | Bericht #482018
Jaarlijks aan het einde van augustus vergelijk ik de gletsjerstand van de Pasterze-gletsjer bij de Grossglockner met die van de jaren daarvoor. Dit doe ik aan de hand van webcambeelden die beschikbaar zijn vanaf 2010. Ik leg de beelden zo goed als mogelijk over elkaar heen en markeer de rand van de gletsjer. Dat is soms wat lastig, daar stukken gletsjer los ronddrijven en ook de kleur van het ijs kan verschillen. Ik poog te focussen op de echte rand van de gletsjer zelf en niet op het losdrijvende 'gruis' daarvoor. 

Met name aan de linkerzijde is de gletsjer weer een groot stuk ijs verloren. Ook de 'kuil' aan de rechterzijde (achter de vlag) is weer wat groter geworden. Dit keer heb ik ook de hoogte van de gletsjer proberen in te tekenen, waarin goed te zien is dat ijs niet alleen aan de voorkant afsmelt, maar dat de gehele gletsjer ook in hoogte verliest.

Van kennissen vernomen dat zij deze zomer enkele uren hebben moeten wandelen om de gletsjer te bereiken en dat bleek absoluut geen eenvoudige wandeling. 

Na het nemen van de screenshot op 22 augustus is nog een erg warme periode voorbij gegaan. Een grote scheur lijkt te zijn ontstaan aan de linkerkant van de gletsjer en dat is natuurlijk geen goed nieuws, kou is nu snel nodig!

De beelden:

>> Klik hier of op de afbeelding voor groot formaat



Animatie 2010 t/m 2017:



© onweer-online.nl / Webcambeelden Panomax | Gewijzigd: 1 september 2017, 15:31 uur, door Justin
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 140 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 140, lezen 2 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden